چگونه استارت‌آپ خود را به سرمایه‌گذار ارائه کنیم؟/ شناخت رقبا و بازاریابی
استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت چهل و یکم) ۸

چگونه استارت‌آپ خود را به سرمایه‌گذار ارائه کنیم؟/ شناخت رقبا و بازاریابی

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۸/۰۸ - ۱۳:۰۰ | ۶ دقیقه

در استارت‌آپ صفر کیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا:‌ پس از اینکه تیم خود را تشکیل دادید، کسب‌وکار خود را آغاز کردید و در این راه به موفقیت‌های نسبی و یا حتی امید به موفقیت رسیدید شاید به فکر جذب سرمایه و توسعه کسب‌وکار خود بیفتید. اگر می‌خواهید کسی را به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ خود علاقه‌مند کنید باید ایده خود را به آن شخص و یا مشاوران آن شخص ارائه کنید. مهارت‌های ارائه، قابل آموزش و ارزیابی است و از بخش‌های مهم آموزش‌های کارآفرینی محسوب می‌شود.

باید توجه کنید که برای ارائه کسب‌وکار خود به سرمایه‌گذار زمان کمی در اختیار شماست و شما باید در همین زمان کم اطلاعات زیادی را در اختیار او قرار دهید. بنابراین با خواندن این مطلب خود را برای این مرحله آماده کنید و سعی کنید طبق قواعد زیر عمل کنید:

شناخت رقبا

سرمایه‌گذاران مایلند بدانند که رقبای شما چه کسانی هستند و اینکه چه چیزی شما را بهتر از آن‌ها می‌کند. بنابراین مهم است که لیستی از رقبای خود تهیه کنید. توصیه نمی‌شود که از صحبت راجع به رقبایتان با سرمایه‌گذاران اجتناب کنید؛ این راه صحیحی برای شروع یک رابطه خوب با آن‌ها نیست. اگر سرمایه گذار شما رقیبی از رقبای شما را بشناسد که شما از آن مطلع نیستید، جلوه خوبی نخواهد داشت؛ بنابراین کامل بودن لیست رقبای شما مهم است و مهم‌تر، آنکه مشخص کنید چرا از آن‌ها بهتر هستید یا تفاوت شما با آن‌ها چیست.

برنامه برای بازاریابی

حتی اگر بهترین ایده دنیا را داشته باشید، نیازمند آن هستید که پیام خود را به طور موثر به همه برسانید. این موضوع بسیار دشوار است؛ زیرا بازاریابی در سال های اخیر تغییرات زیادی کرده است. کانال هایی برای بازاریابی با ۱۰۰ها میلیون کاربر به وجود آمده‌اند که قبلا وجود نداشتند؛ نظیر (Facebook، Twitter، LinkedIn، YouTube) و …

بنابراین قطعاً پلتفرم‌ها و کانال‌های بسیاری مانند رسانه‌های اجتماعی، موبایل، تلویزیون، رادیو و غیره برای بازاریابی وجود دارند؛ اما برای اینکه پیام خود را به طور موفقیت‌آمیزی به همه برسانید چالش‌های زیادی بر سر راه شما قرار دارند. زمانی که می‌خواهید برنامه بازاریابی خود را با یک سرمایه‌گذار خطرپذیر در میان بگذارید، چند مورد وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. باید به حجم مشتریان، هزینه‌ای که برای جذب آن‌ها می‌پردازید و نرخ تبدیل فکر کنید. زمانی که استارت‌آپ‌خود را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنید، به آن‌ها نشان دهید که طبق چه برنامه‌ای می خواهید وارد بازار شوید و صدای خود را به مشتریان برسانید.

معرفی تیم

عموما شما افرادی را می‌خواهید که بتوانند محصولات را بسازند و به فروش برسانند. این آسان‌ترین روش نگرش به تیمتان است. داشتن متخصصانی که تجربه فنی عمیق دارند و همچنین طراحان با تجربه برای تیم شما عالی است؛ اما دسترسی داشتن به کارآفرینانی که قبلا کسب‌وکارهای موفقی داشته‌اند یا حتی افرادی که سابقه فروش و بازاریابی موفقی دارند نیز مهارت‌های مهمی به تیم شما اضافه می‌کند.

به چه مقدار سرمایه نیاز دارید؟

زمانی که برای جذب سرمایه بحث می‌کنید، باید یک چارچوب مرجع برای میزان سرمایه‌ای که نیاز دارید و اینکه چگونه می‌خواهید آن را خرج کنید داشته باشید. نکته کلیدی این است که سه نوع بودجه در ذهنتان داشته باشید که برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری متفاوت، به کار شما بیایند. کوچک، متوسط و بزرگ. باید بتوانید نشان دهید که هر مقدار پول می‌تواند شما را به یک هدف خاص برساند. شما باید نشان دهید که می‌دانید پول را دقیقا برای چه چیزی نیاز دارید، می‌خواهید با آن چه کنید و چطور با استفاده از آن پول درآورید.

قسمت پیشین:

قسمت چهلم

برچسب‌ها: استارت‌آپ؛ صفرکیلومترارائه استارت‌آپسرمایه‌گذاربازاریابیتیمجذب سرمایه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.