ارائه استارت‌آپ به سرمایه‌گذار: آمادگی برای ارائه
استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت چهل و چهارم) ۸

ارائه استارت‌آپ به سرمایه‌گذار: آمادگی برای ارائه

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۸/۱۱ - ۱۳:۰۰ | ۶ دقیقه

در استارت‌آپ صفر کیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا:‌ پس از اینکه تیم خود را تشکیل دادید، کسب‌وکار خود را آغاز کردید و در این راه به موفقیت‌های نسبی و یا حتی امید به موفقیت رسیدید شاید به فکر جذب سرمایه و توسعه کسب‌وکار خود بیفتید. اگر می‌خواهید کسی را به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ خود علاقه‌مند کنید، باید ایده خود را به آن شخص و یا مشاوران آن شخص ارائه کنید. مهارت‌های ارائه، قابل آموزش و ارزیابی هستند و از بخش‌های مهم آموزش‌های کارآفرینی محسوب می‌شوند.

باید توجه کنید که برای ارائه کسب‌وکار خود به سرمایه‌گذار زمان کمی در اختیار شماست و شما باید در همین زمان کم اطلاعات زیادی را در اختیار او قرار دهید. بنابراین با خواندن این مطلب خود را برای این مرحله آماده کنید و سعی کنید طبق قواعد زیر عمل کنید:

اسلاید ارائه

دو اسلاید ارائه وجود دارد که باید آماده کنید. یکی اسلاید ۱۰ صفحه‌ای مخصوص سرمایه‌گذاران که نسخه‌ای است که باید شخصا ارائه دهید و دیگری یادداشت اطلاعات محرمانه. این سند جامع، نسخه گسترده‌ای است برای افرادی که فرصت مشاهده اسلایدهای شما برایشان فراهم نشده و می‌خواهند در جریان کار شرکت شما قرار گیرند. جزئیات جریان‌های درآمد، حاشیه سود ناخالص، هزینه‌های جذب مشتری، پورتفولیوی محصول، مطالعات موردی درباره مشتریان و ... در این اسلاید ارائه می‌شوند. البته این همه اطلاعات برای یک ارائه ۳۰ دقیقه‌ای بسیار زیاد است، اما لازم است چنین اسلایدی را به‌عنوان پشتیبان داشته باشید چراکه به ۹۹ درصد پرسش‌های اولیه و احتمالی سرمایه‌گذاران پاسخ می‌دهد.

اطلاعات محصول

شرکت‌های فناورانه جزء شرکت‌های تولیدی محسوب می‌شوند و این شرکت‌های تولیدی اغلب خود را جزء شرکت‌های پلتفرمی می‌دانند؛ ولی برای بسته‌بندی محصول خود لازم است تصویر یا اسکرین‌شات صفحات اصلی سایت خود را بگیرید. برای اپلیکیشن‌های موبایلی، تصویر صفحات کلیدی لازم است تا کاربران با استفاده از آن‌ها متوجه شوند که چگونه باید از اپلیکیشن شما استفاده کنند. برای هر یک از تصاویر، فهرست ویژگی‌ها و مزایای آن صفحه را هم اضافه کنید؛ سپس آن را به شکل PDF ذخیره نمایید. این نسخه شبیه تور مجازی محصول شماست و به سرمایه‌گذاران بالقوه فرصت می‌دهد از اپلیکیشن شما بازدید کنند، بدون آنکه نیاز به بازکردن حساب کاربری داشته باشند یا بدانند برای طی کردن این فرایند، کجا باید کلیک کنند.

اطلاعات فروش

بیایید با خوش‌بینی فکر کنیم که شرکت شما فروش چشمگیری دارد. تحلیل جامعی از تک‌تک جریان‌های درآمدی شرکت داشته باشید. داشتن تحلیل منسجمی از فروش، قبل از آغاز ارائه توضیحات به سرمایه‌گذاران، بسیار مفید است. صحبت کردن در مورد کشفیاتی که هنگام انجام این تحلیل جامع داشته‌اید، نشان می‌دهد که شما به‌خوبی می‌دانید رفتار مشتریان را چه‌طور باید تحلیل کنید و چگونه فروش بیشتری داشته باشید. این کار نشان می‌دهد که شما و سرمایه‌گذاران، زبان مشترکی دارید.

آمادگی تقریبی برای ارائه توضیحات به سرمایه‌گذاران

درمجموع، آماده کردن اتاق داده به معنی آماده کردن شما برای جذب موفقیت‌آمیز سرمایه است، چراکه می‌توانید توضیحات کافی به سرمایه‌گذاران ارائه نمایید. اگرچه تمامی سرمایه‌گذاران خواستار چنین اطلاعاتی نیستند، اما داشتن اطلاعات در دسترس حاکی از آمادگی شماست و باعث می‌شود سرمایه‌گذاران متوجه شوند که شما چه‌قدر در اداره شرکت‌تان مهارت دارید. اگر زمانی که آن‌ها داده‌ای را از شما درخواست می‌کنند بلافاصله آن را ارائه دهید، این اقدام سریع شما فقط نشانه یک چیز است: شما می‌دانید کسب‌وکار چیست و آماده‌اید تا در مسیر موفقیت گام بردارید.

قسمت پیشین:

قسمت چهل‌ویکم

برچسب‌ها: استارت‌آپ؛ صفرکیلومترارائه استارت‌آپمحصولاطلاعات فروش
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.