بررسی مدل کسب‌وکار شرکت کریگزلیست
با الگوهای موفق شرکت‌های بزرگ آشنا شوید؛ ۸

بررسی مدل کسب‌وکار شرکت کریگزلیست

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۸/۱۸ - ۱۲:۰۰ | ۵ دقیقه

بررسی مدل‌های کسب‌وکار موجود به شما دید خوبی از شرکت‌های بزرگ می‌دهد و با الگوبرداری صحیح و هوشمندانه از آن‌ها می‌توانید کسب‌وکار خود را در مسیر درستی قرار دهید.

نوپانا:‌ کریگزلیست پلتفرمی است که به مردم کمک می‌کند شغل پیدا کنند و یا حتی به خرید و فروش خانه و ماشین بپردازند. در واقع این پلتفرم ارائه دهنده تبلیغات طبقه‌بندی شده به مردم است. به گفته کارشناسان تنها ۳۰ نفر از کارمندان این شرکت سالیانه فروشی به میزان ۱۰۰ میلیون دلار را مدیریت و هدایت می‌کنند.

در این نوشتار به بررسی بوم مدل کسب‌وکار شرکت کریگزلیست خواهیم پرداخت:

مشتریان

جالب است بدانید که اکثر مشتریان این شرکت در ازای خدماتی که به آنها داده می‌شود مبلغی را پرداخت نمی‌کنند. کریگزلیست درآمد خود را از کارفرمایان و مالکان در برخی از شهر‌های مختلف دریافت می‌کند. در واقع این مشتریان هزینه‌ای که مشتریان دیگر پرداخت نمی‌کنند را می‌پردازند.

ارزش

این شرکت یک خدمت‌رسان آنلاین است ولی به طرز شگفت انگیزی روابط آفلاین کاربران خود را تامین و راحت‌تر می‌کند. ارزش دیگری که این شرکت به مشتریانش ارائه می‌کند، تبلیغات طبقه‌بندی شده رایگان در این پلتفرم است. تمامی این ارزش‌ها در کنارهم سبب شده‌اند که تعداد زیادی از کاربران از این پلتفرم استفاده کنند که همین امر سبب شده است که ارزش سومی نیز خلق شود و آن تبلیغات کم‌هزینه کارفرمایان برای کاربران عادی است.

کانال‌ها

خدمات این شرکت به طور اختصاصی توسط اینترنت در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

ارتباط با مشتری

کاربران در یک فرایند خودکار و بدون آنکه با کارمندان شرکت در تماس باشند محتوای خود را آماده می‌کنند و آن را در این سایت به نمایش در می‌آورند. در مرحله اول کارمندان شرکت وظیفه کنترل و نذارت بر تالار‌های گفت‌وگو را به عهده دارند. این شرکت بیشتر از آنکه به جذب مشتریان جدید فکر کند به راضی نگه‌ داشتن مشتریان فعلی می‌اندیشد.

درآمد

درآمد این شرکت از طریق کارفرمایان و سفارش‌دهندگان آگهی تامین می‌شود.

منابع کلیدی

مهمترین منبع آنها پلتفرمشان است. این پلتفرم یک سازوکار خودکار را برای تعامل میان مشتریان فراهم می‌سازد. منبع کلیدی دیگر آنها محبوبیت موسس این شرکت یعنی کریگ نیومارک در میان مردم است. کریگ به عنوان فردی خوشنام و روشن‌فکر در میان مردم شناخته می‌شود.

فعالیت‌های کلیدی

مهم‌ترین فعالیت این شرکت توسعه و نگهداری از پلتفرمشان است. پلتفرم کریگزلیست به قدری مهم است که اگر یک روز از دسترس خارج شود می‌تواند تبعات غیرقابل پیشبینی را به همراه داشته باشد. در کنار اینها برخی کارمندان روی ورود هکر‌ها و امنیت پلتفرم کار می‌کنند.

شرکای کلیدی

مشتریان رایگان از بزرگترین شرکای کلیدی این شرکت به حساب می‌آیند.

هزینه‌ها

منبع معتبری از هزینه‌های این شرکت در دسترس نیست. اما این شرکت دارای حدودا ۳۰ کارمند است و در مقابل غول‌های اینترنتی مانند گوگل و فیسبوک هزینه‌های بسیار کمتری دارد. هزینه‌های متداول این شرکت شامل زیرساخت، سرور، دستمزد کارمندان و اجاره دفتر کار می‌شود.

(همچنین بخوانید: ۱۰ اصل مهم در نمونه‌سازی)

برچسب‌ها: بوم مدل کسب‌وکارکریگزلیست طرح کسب‌وکاراستارت‌آپتبلیغاتخدمات آنلاین
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.