بهترین راه‌کار توافق را پیشه‌ کنید
قسمت هفتم ۷

بهترین راه‌کار توافق را پیشه‌ کنید

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۳:۰۰ | ۵ دقیقه

صفر تا صد اصول و فنون مذاکره حرفه‌ای ویژه استارت‌آپ‌ها

نوپانا: هدف و رسالت هر مذاکره، از پایین‌ترین تا بالاترین سطح، انگیزه انسان‌هاست. به‌دلیل گسترش دامنه زندگی اجتماعی، ارتباطات، متنوع‌تر و پیچیده‌تر شده است و به تبع آن مذاکرات دشوارتر می‌شود.

بهترین راه‌کار توافق در مذاکره را برای خود ترسیم‌ کنید

وقتی که خانو‌اده‌ای در مورد حداقل قیمت خانه برای فروش تصمیم‌ می‌گیرند، سوال درستی که از خودشان می‌پرسند، این نیست که چه مبلغی باید در ازای فروش خانه به‌دست آورند؟ بلکه سوال درست این است که اگر در طی زمانی معین نتوانند خانه را به آن قیمت بفروشند چه باید کرد؟ آیا خانه را برای ابد در بازار فروش نگه می‌دارند؟ آیا آن‌‌را اجاره می‌دهند؟ خانه را خراب می‌کنند؟ آیا آن‌را در اختیار شخص ثالثی قرار ‌می‌دهند که در آن زندگی‌ کند و اجاره ندهد و در عوض آن‌را رنگ‌آمیزی کند یا تصمیم‌دارند چه‌ کار دیگری انجام‌ دهند؟

کدام‌یک از این راه‌ کار‌ها، وقتی همه ملاحظات را در نظر بگیرند، از همه جالب‌تر و بهتر است؟ این امکان وجود دارد که یکی از این راه کارها بهتر از فروش خانه به بها ۸۰ هزاردلار باشد. از سوی دیگر فروش خانه به قیمت نازلی در سطح ۶۲ هزاردلار ممکن است بهتر از آن باشد که خانه را برای همیشه در اختیار خود نگه‌ دارند. احتمال بسیار قوی است که هر نوع خط‌ کف انتخابی که بدون بررسی رسم‌ شود واقعا منعکس‌کننده منافع خانواده نباشد.

به‌گزارش نوپانا: دلیل این‌که شما با طرف مقابل مذاکره می‌کنید، این است که به نتایجی بهتر از زمانی که به مذاکره وارد نشده‌اید، دست یابید. راه‌کار بهتر کدام است؟ نتایج بهتر کدام است؟ بهترین توافقی که برای خود طراحی‌ کرده‌اید چیست؟ این همان استانداردی خواهد‌ بود تا هر نوع پیشنهادی را که دریافت می‌کنید با آن بسنجید. این تنها راه‌کاری است که هم می‌تواند از شما در برابر قبول شرایطی که نباید بپذیرید محافظت کند و هم به شما کمک‌ کند که از رد‌کردن شرایطی که نفع شما را در بردارد خودداری‌ کنید.

(همچنین بخوانید: اصول مذاکره‌های موفقیت‌آمیز)

بهترین توافق حاصل از مذاکرات که برای خود طراحی کرده‌اید نه تنها وسیله مطلوب و خوبی است، بلکه می‌تواند به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد تا به شما اجازه‌ دهد راه‌‌ حل‌های جدیدی را ابداع کنید. به‌جای این‌که هر نوع راه‌ حلی را که با خط‌ کف شما تعارض‌ دارد یک‌باره رد‌ کنید، می‌توانید پیشنهادات دریافتی را با بهترین راه‌کار توافق حاصل از مذاکرات که برای خودتان طرا‌حی‌ کرده‌اید، مقایسه‌ کنید. همچنین می‌توانید ببینید که آیا این راه‌کار می‌تواند به نحو بهتری منافع شما را تامین‌ کند یا خیر؟

قسمت پیشین:

قسمت ششم

*برگرفته از کتاب «اصول‌ و فنون مذاکره» به نوشته راجر فیشر – ویلیام یوری

برچسب‌ها: مذاکره حرفه‌ایصفر تا صد اصول و فنون مذاکرهاصول مذاکره
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.