تعامل با مذا‌کره‌کننده سرسخت
قسمت دهم ۸

تعامل با مذا‌کره‌کننده سرسخت

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۱۳:۰۰ | ۵ دقیقه

صفر تا صد اصول و فنون مذاکره حرفه‌ای ویژه استارت‌آپ‌ها

نوپاناهدف و رسالت هر مذاکره، از پایین‌ترین تا بالاترین سطح، انگیزه انسان‌هاست. به‌دلیل گسترش دامنه زندگی اجتماعی، ارتباطات، متنوع‌تر و پیچیده‌تر شده است و به تبع آن مذاکرات دشوارتر می‌شود.

اگر طرف مذاکره دست به ترفندهای ناشایست بزند، چه باید کرد؟

مذاکره مبتنی بر اصول از هر جهت خوب است ولی اگر طرف مذاکره شما را فریب‌ دهد یا سعی‌ کند شما را از واقعیات منحرف‌ کند، چه باید کرد؟ یا اگر خواسته‌های خود را درست موقعی که شما در هنگام رسیدن به توافق هستید، به صورت تصاعدی افزایش‌ دهد، تکلیف چگونه است؟

تدابیر و نیرنگ‌های فراوانی است که افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده‌کنند تا از این طریق از شما امتیاز بگیرند. هرکسی بخشی از این نیرنگ‌ها، خدعه‌ها و تدابیر را می‌شناسد. طیف این‌ها از دروغ‌گویی و سو استفاده روانی شروع می‌شود و به اشکال گوناگون تاکتیک‌های فشار ختم می‌گردد. این تدابیر و نیرنگ‌ها ممکن است غیرقانونی، غیراخلاقی و یا صرفا ناخوشایند باشند. منظور از آن‌ها این است که به کسی که دست به آن‌ها می‌زند کمک‌ کند که استفاده‌های قابل توجهی در کشمکش خواسته‌های طرفین به‌دست آورد و در این جدال خواسته‌ها برنده شود. به این تاکتیک‌ها می‌توان چانه‌زنی خدعه‌آمیز نام‌داد.

به‌گزارش نوپانا: اگر افراد بدانند که تاکتیک‌های چانه‌زنی خدعه‌آمیز علیه آن‌ها به‌کار گرفته‌ شده است، به یکی از ۲ صورت زیر واکنش نشان می‌دهند. پاسخ استاندارد اول این است که در‌صدد مقابله با آن بر نمی‌آیند. زیرا کسی که در قایق نشسته‌ است، دوست‌ ندارد قایق را به لرزه در‌آورد. شما می‌توانید طرف را در شک و تردید و دو دلی نگه‌ دارید یا عصبانی‌ شوید و با خودتان عهد‌ کنید که هرگز با چنین افرادی معامله‌ نکنید. در ابتدا امیدوار هستید که بتوانید حداکثر توان خود را به‌کار بگیرید و در برابر خدعه و نیرنگ سکوت اختیار‌ کنید. بیشتر مردم این روش را انتخاب‌ می‌کنند. این‌ها امیدوارند که اگر این‌ بار تسلیم‌ شدند، طرف مقابل خشنود می‌شود و امتیاز بیشتری طلب نمی‌کند.

گاهی این روش یک پاسخ اثر‌بخش است‌ ولی اغلب اوقات پیش‌رو گرفتن این روش به شکست می‌انجامد. این روش همان است که نویل چمبرلین (Neville Chamberlain) نخست وزیر انگلیس در سال 1938 در برابر تاکتیک‌های مذاکراتی هیتلر به‌کار برد. پس از این‌که چمبرلین فکر‌کرد به توافق رسیده‌ است، هیتلر به خواسته‌های خود افزود. چمبرلین در مونیخ به امید پرهیز از جنگ به خواسته‌های روز افزون هیتلر تن‌داد و سال بعد جنگ‌جهانی دوم آغاز‌شد.

قسمت پیشین:

قسمت نهم

-برگرفته از کتاب «اصول‌ و فنون مذاکره» به نوشته راجر فیشر – ویلیام یوری

برچسب‌ها: اصول مذاکرهمذاکره حرفه‌ایصفر تا صد اصول و فنون مذاکره
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.