نمونه‌سازی ارزش‌ پیشنهادی
استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت یازدهم) ۸

نمونه‌سازی ارزش‌ پیشنهادی

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۳:۰۰ | ۵ دقیقه

در استارت‌آپ صفرکیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا: بوم مدل کسب‌وکار وسیله‌ای جهت تدوین ارزش‌های پیشنهادی شما برای مشتریان است. طراحی این بوم یکی از اصلی‌ترین قدم‌ها در راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپاست.

در واقع بوم مدل کسب‌وکار، چگونگی فرآیند خلق و ارائه ارزش توسط کسب‌وکار شما به مشتریان را شرح می‌دهد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با طراحی و تدوین این بوم آشنا کنیم. قسمت یازدهم:

نمونه‌سازی چیست؟

به منظور جست‌وجوی راه‌حل‌های مختلف، شکل دادن به ارزش پیشنهادیتان و یافتن بهترین فرصت‌ها، از ایده‌هایتان مدل‌های مطالعاتی اولیه و خام بسازید. نمونه‌سازی در مشاغل مرتبط با طراحی اجسام فیزیکی، امری متداول است. قبل از آنکه فرآیند آزمون و ساخت محصولات و خدمات واقعی را طی کنیم، برای بررسی موارد امکان‌پذیر در ارزش پیشنهادی، نمونه‌سازی را به کار می‌بریم.

به‌گزارش نوپانا، رویه ساخت مدل‌های مطالعاتی سریع، کم‌هزینه و خام به‌منظور یادگیری درباره میزان پذیرش، امکان‌پذیری و دوام‌آوری ارزش‌های پیشنهادی و مدل‌های کسب‌وکار مختلف.

پیش از آنکه بر بهبود یکی از نمونه‌های خود متمرکز شوید، با استفاده از روش‌هایی که در ادامه آمده است سریعا به بررسی مسیرهای کاملا متفاوتی برای همان ایده اولیه بپردازید.

طرح‌های کاغذی

گزینه‌های مختلف را با استفاده از طرح‌های کاغذی،ملموس کنید. برای هر مسیر توسعه بالقوه‌ای که به ذهنتان خطور می‌کند، طرحی مجزا بکشید.

قالب‌های استاندارد

با پر کردن جاهای خالی در قالب‌های استاندارد، چگونگی خلق ارزش گزینه‌های مختلف را به‌دقت بیان کنید.

تابلوهای ارزش پیشنهادی

مسیرهای توسعه ممکن را با استفاده از تابلوی ارزش پیشنهادی نمایش دهید. از اینکه هر جایگزینی به چه کارها، دردسرها و منفعت‌هایی می‌پردازد درک مناسبی پیدا کنید.

نمایش یک ارزش پیشنهادی

بدون آنکه دست به ساخت ارزش‌های پیشنهادی بزنید و تنها با مجسم کردن ارزش‌های پیشنهادی، به مشتریان و شرکا کمک کنید تا ارزش‌های پیشنهادی بالقوه را درک کنند.

محصول با حداقل‌های قابل قبول

مجموعه‌ای از ویژگی‌های حداقلی ایجاد کنید تا ارزش پیشنهادی خود را واقعی و ملموس بسازید تا امکان آزمون آن با استفاده از نظر مشتریان و شرکا برایتان فراهم شود.

نکات

حداکثر پنج تا ۱۵ دقیقه برای طراحی نمونه اولیه خود زمان بگذارید.

همیشه از یک زمان سنج قابل رویت استفاده کنید و از یک قالب زمانی از پیش تعریف‌شده پیروی کنید.

در مورد اینکه نمونه کدام‌یک از مسیرهای توسعه ممکن را بسازید، زیاد بحث نکنید. سریعا چندین نمونه بسازید و سپس آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که نمونه‌سازی، یک ابزار اکتشافی است و بر روی جزئیات یک نمونه، زمان زیادی صرف نکنید چرا که ممکن است از پایه و اساس تغییر کند.

قسمت پیشین: 

قسمت دهم

برچسب‌ها: بوم مدل کسب‌وکاراستارت‌آپ؛ صفرکیلومتر
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.