چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت بیست‌ودوم)
راه‌هایی برای افزایش مهارت‌های کارآفرینی ۸

چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت بیست‌ودوم)

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۱۲:۰۰ | ۵ دقیقه

آغاز کارآفرینی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند گذراندن مراحلی ضروری است که در این مطلب با آن‌ها آشنا می‌شوید.

نوپانا*: علاقه به کارآفرینی در میان افراد، دلایل گوناگونی دارد. برخی به دنبال افزایش مهارت‌های خود هستند و برخی می‌خواهند دنیا را تغییر دهند. عده‌ای نیز سال‌ها در یک کسب‌وکار سنتی فعالیت داشته‌اند و اکنون به دنبال تغییر چنین شرایطی هستند. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت بیست‌ودوم:

حداقل محصول تجاری قابل ‌پذیرش را تعریف کنید

شما در این گام فرضیه‌های خود را در آزمونی نظام‌مند، یک‌پارچه خواهید کرد. این آزمون در مورد حداقل محصولی است که مشتری حاضر خواهد بود برای آن پول پرداخت کند. حداقل محصول تجاری قابل‌ پذیرش مهم‌ترین فرضیات کلیدی شما را در محصولی یک‌پارچه که قابل‌ فروش است ترکیب می‌کند و شما را برای آزمودن مهم‌ترین فرضیه فراگیرتان آماده‌ می‌کند. این فرضیه فراگیر سایر فرضیه‌‌ها را در بر می‌گیرد و تمرکز آن فرضیه بر روی این است که مشتریان برای محصولتان پول خواهند پرداخت. همان‌طور که در گام پیشین به آن اشاره شد، شرکت نوپا ناب تعریفی محدود از حداقل محصول قابل‌پذیرش به دست می‌دهد. محصولی که شما در این گام خواهید ساخت، سه شرط حداقل محصول تجاری قابل پذیرش را برآورده خواهد کرد.

سه شرط حداقل محصول تجاری قابل ‌پذیرش

 سه عنصر اصلی وجود دارد که برای دستیابی به حداقل محصول تجاری قابل پذیرش ضروری است. هر سه این‌ها باید برآورده شود تا این مرحله را با موفقیت به پایان برسانید. این شرط‌ها عبارت‌اند از:

* مشتری در قبال استفاده از محصول ارزش کسب‌ کند

* مشتری در قبال محصول پول بپردازد

* محصول برای آغاز حلقه بازخورد مشتری آماده باشد (که در آن مشتری می‌تواند در تکرار فرآیند برای دستیابی به محصولی بسیار بهتر به شما کمک کند)

همان‌طور که در گام اول (تقسیم‌بندی بازار) مطرح شد، برخی از مدل‌های کسب‌وکار به مشارکت اولیه‌ای اتکا دارند که به پایین‌ترین قیمت یا بدون هرینه از محصول استفاده می‌کند. مشتری ثانویه معمولا مبلغی را برای محصول می‌پردازد که این روند با دسترسی به مشتری یا اطلاعات وی همراه است. در چنین موردی، حداقل محصول تجاری قابل پذیرش را به گونه‌ای طراحی خواهید کرد که دو شرط اول و سوم برای مشتری اولیه‌ شما برآورده شود و برای مشتری ثانویه نیز هر سه شرط رعایت شود. حداقل محصول تجاری قابل پذیرش شما باید بین سادگی و شایستگی تعادل برقرار کند.

در‌گام‌های پیش، تک‌تک عناصر کسب‌وکارتان را آزمون کرده‌اید؛ با این حال، حداقل محصول تجاری قابل پذیرش بیانگر آزمودن سیستمی محصولی است که برای مشتری ارزش‌آفرینی می‌کند. مشتری دست‌به‌جیب می‌تواند از این محصول برای آغاز حلقه بازخورد استفاده کند تا بدین ترتیب به شما کمک کند در دوره‌های بعدی نسخه‌های بهتری از محصول را تولید کنید.

قسمت پیشین:

قسمت بیست‌ویکم

* برگرفته از کتاب «راه‌اندازی کسب‌وکار» نوشته بیل اولت

برچسب‌ها: محصول تجاریمشتریکارآفرینی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.