۱۰ نمونه از خلاقانه‌ترین شکایات مشتریان از شرکت‌های معروف دنیا
اقدامات مشتریان ناراضی خلاق؛ ۷.۳

۱۰ نمونه از خلاقانه‌ترین شکایات مشتریان از شرکت‌های معروف دنیا

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۱۰:۰۰ | ۱۴ دقیقه

در این مطلب، به شرح ۱۰ مورد از عجیب‌ترین و جالب‌ترین روش‌های انتقاد مشتریان از شرکت‌ها، می‌پردازیم.

نوپانا: احتمالا تا به امروز برای شما هم پیش آمده است که وسیله‌ای خریده باشید که مشکلی داشته باشد و مجبور شوید با واحد پشتیبانی شرکتی خاص تماس بگیرید؛ در این مواقع برخی شرکت‌ها به‌خوبی از پس مدیریت مشتریان ناراضی خود برمی‌آیند و رفتار مناسبی در قبال شکایت و ناراحتی مشتریان‌شان دارند اما گاهی هم شرایط به همین شکل پیش نمی‌رود و درنتیجه شاهد رفتار‌های نامناسبی از طرف واحد پشتیبانی یا دیگر اعضای شرکت مذکور هستیم که باعث دلخوری مشتری نیز می‌شوند.

در این شرایط، معمولا مشتریان با استفاده از روش‌های کلامی یا شکایت به مراجع دیگر نسبت‌ به رفع این مشکل تلاش می‌کنند اما برخی افراد هم هستند که روش‌های خلاقانه‌ای درپیش می‌گیرند تا از این طریق اعتراض‌شان را به گوش مسئولان شرکت یا کمپانی مورد نظر‌شان برسانند. در ادامه، با ۱۰ مورد از عجیب‌ترین و جالب‌ترین روش‌های انتقاد مشتریان از شرکت‌ها، همراه باشید:

۱. انتشار یک شکایت تمام‌صفحه در روزنامه برای جریمه‌ی ۱۵ دلاری!

یوجین میرمن کمدین و یکی از صداپیشگان شخصیت‌های انیمیشن Bob Burgers است. وی از جمله افرادی است که شکایت خود از قانون را به‌شکل جالبی بروز داده است. پس از اینکه یوجین یک‌بار با برگ جریمه‌ی پارک غیرقانونی روی ماشینش مواجه می‌شود، به‌جای پرداخت این جریمه‌ی ۱۵ دلاری تصمیم می‌گیرد تا متن شکایت و انتقادی طنزآمیز در روزنامه‌ محلی به‌شکل تمام‌صفحه منتشر کند؛ متنی که وی در آن ادعا کرده که قانون جریمه‌ی ماشین‌ها به‌دلیل پارک نادرست قانون مسخره‌ای است. جالب‌تر اینکه این متن بعد‌ها در سایت‌هایی مثل ردیت منتشر شد و سروصدای زیادی هم به‌پا کرد.

۲. تماس‌گرفتن با مادر مدیرعامل شرکت!

شرکت کامکست برای داشتن واحد پشتیبانی که جواب خیلی درستی به مشتریان نمی‌دهد، مشهور است. این شرکت همچنین پیش از این هم در این زمینه با مشکلات مختلفی رو‌به‌رو شده و مثلا متن نامه‌های داخل سازمانی آنها فاش شده است که مشتریان را با الفاظ زشتی خطاب می‌کنند یا مشکلات دیگر.

در یکی از جالب‌ترین شکایت‌ها از این شرکت، یکی از مشتریان که از قضا نویسنده‌ی روزنامه‌ای در فیلادلفیا هم بود، پس از آنکه نتوانست از روش‌های رایج و معمولی مشکل خود را با این شرکت حل کند و هر بار پاسخ‌های نامربوطی دریافت کرد، تصمیم گرفت با مادر مدیرعامل کمپانی تماس بگیرد و هم مشکلش را با وی درمیان بگذارد و هم از شرایط بد شرکت فرزندش درباره‌ی نامناسب بودن روش‌های برخورد با مشتریان گله کند.

نتیجه این اقدام وی این بود که تنها درعرض چند ساعت به مشکل این مشتری رسیدگی شد و وی به خواسته‌اش رسید.

۳. ساخت یک موزیک ویدئو

یکی از عجیب‌ترین و شاید جالب‌ترین روش‌های انتقادی که تا به امروز دیده شده، یک ویدئو به‌نام United Breaks Guitars است. داستان این ویدئو و آهنگی که برای آن ساخته شده، از این قرار است که دیو کارول، خواننده‌ی آمریکایی، در سال ۲۰۰۹ گیتاری را به قسمت بار هواپیمای شرکت هوایی یونایتد ایرلاین تحویل می‌دهد اما پس از رسیدن به مقصد و دریافت گیتار، متوجه می‌شود که وسیله‌اش شکسته است.

همین باعث می‌شود تا وی سراغ ساخت یک آهنگ و ویدئو برود که در آن، نشان می‌دهد خدمه‌ی پرواز‌های این شرکت به‌جای اینکه آلات موسیقی را با دقت زیادی حمل کنند، به این‌طرف و آن‌طرف پرت می‌کنند و بعد هم به‌جای مدیریت شکایت مشتری، واکنش خوبی در قبال شکایت مشتریان خود نشان نمی‌دهند!

این ویدئو بیش از ۱۵ میلیون بار در سایت یوتیوب بازدید داشت و همچنین کارول بعد‌ها کتابی نیز در این رابطه با نام The Power of One Voice in the Age of Social Media نوشت و منتشر کرد.

۴. انتشار آدرس ایمیل مدیران شرکت‌ها

یکی دیگر از روش‌های شکایت جالب از شرکت‌ها، به یکی از مشتریان بست بای Best Buy مربوط می‌شود؛ مشتری که یک حساب جایزه دریافت کرده بود اما در فعال‌سازی آن و خرید به‌وسیله‌ی آن از بست بای، به مشکل خورد و این کمپانی هم اقدام مناسبی برای رفع مشکل وی نکرد.

به همین دلیل هم این مشتری توانست آدرس ایمیل و حتی شماره تلفن برخی از مدیران بست بای را به‌دست بیاورد و سپس آنها را در سایت Consumerist که مخصوص شکایت‌های مشتریان از شرکت‌های مختلف است، به‌صورت عمومی منتشر کرد تا کاربران زیادی بتوانند به این اطلاعات خصوصی مدیران بست بای دسترسی داشته باشد.

ساوت وست ایرلاین

۵. ساخت یک سایت

بی‌جی‌شونه نام فردی است که یکی از جالب‌ترین روش‌های شکایت از یک شرکت را ابداع کرده است. پس از اینکه کیف جدید وی به دلیل حمل نادرست در هواپیمای شرکت ساوت‌وست ایرلاین آسیب دید، شونه ابتدا یک متن شکایت از این شرکت نوشت اما بعدا، تصمیم گرفت تا انتقادش را در ابعاد وسیع‌تری به گوش همه برساند. به همین دلیل هم وی سایت DearSWA.Com را راه‌اندازی کرد و در آن، یک نوع روایت تصویری از مشکلش ساخت.

به این صورت که تصاویری از شرایط اولیه و بعدی کیف را در کنار تصاویری دیگر منتشر کرد و یک نوع داستان تصویری جالب و کمی هم طنزآمیز از این مشکلش ساخت تا از این طریق شکایتش را به گوش شرکت مذکور برساند.

۶. باز هم ساخت موزیک‌ ویدئو!

کن و مریدیث، زوجی بودند که کار‌های اداری و دفتری وام مسکن آنها در بانک آمریکا، بیش‌ازحد معمول طول کشید و آنها برای اینکه شکایت خود را به‌شکلی خلاقانه مطرح کنند، تصمیم گرفتند تا یک موزیک‌ ویدئو بسازند! آنها برای ساخت این ویدئو جالب، از ریتم آهنگ Flight of the Conchords استفاده کردند اما مضمون و شعر آن را تغییر دادند و جملات انتقادی خود را در قالب این شعر مطرح کردند.

۷. ساخت یک وب‌سایت با محتوای ویدیوئی

یکی از جالب‌ترین روش‌های انتقادی، وب‌سایتی با نام DontThrowMyPackage.com است که با محوریت ویدئو فعالیت می‌کند. به این شکل که با مراجعه به این سایت، ویدئو‌های مختلفی از کارکنان شرکت‌هایی مثل UPS، FedEx و USPS خواهید دید که اشیا و وسایلی را که باید به‌شکلی سالم به دست مشتریان برسانند، بدون احتیاط خاصی پرتاب یا حمل می‌کنند. این سایت پس از اعتراض‌های زیاد مشتریان از شکستن و آسیب‌دیدن وسایل‌شان در این حمل‌ونقل‌ها ساخته شده و حال میزبان ویدئو‌های زیادی است.

پاتریک استوارت

۸. انتشار توییت‌های جالب

شاید اگر کاربرانی که خیلی شناخته‌شده نیستند اعتراض خود به شرکتی را در قالب توییت در سایت توییتر منتشر کنند، خیلی نتوانند به نتیجه‌ی دلخواه برسند. اما وقتی چهره‌ای مشهور و شناخته‌شده چنین کاری انجام دهد، این مسئله سروصدای زیادی خواهد کرد.

برای مثال یکی از مشهور‌ترین توییت‌های افراد مشهور در این زمینه، به سر پاتریک استوارت، بازیگر نقش پروفسور ایکس در فیلم‌های X-Men مربوط می‌شود. وی پس از ۳۶ ساعت تلاش برای راه‌اندازی شبکه‌ی تلویزیونی وارنر در منزلش و دریافت‌نکردن پاسخی درست از سوی این کمپانی، توییتی منتشر کرد و در آن نوشت که «پس از ۳۶ ساعت تلاش بی‌وقفه، دیگر امیدم را برای زندگی از دست داده‌ام!». این توییت وی سروصدای زیادی در آن زمان کرد.

در مثال دیگر، کوین اسمیت، بازیگر، نویسنده و کارگردان مشهور، پس از اینکه از وی خواسته شد تا به‌دلیل وزن زیاد از یک هواپیما پیاده شود و وی پس از جروبحث‌های زیادی درنهایت موفق شد از طریق هواپیما سفر کند، پس از رسیدن به مقصد اعتراضش را در قالب یک توییت طنز منتشر کرد و گفت که «در این سفر دیواره‌ی هواپیما باز بود و درحالی‌که ریچارد سایمونز ناظر صحنه بود، به‌شکل ایرلیفت به مقصد رسیدم!»

کامکست - اعتراض به شرکت

۹. نوشتن یک شعر

گاهی پشتیبانی یک شرکت به‌حدی بد است که باعث تحریک احساسات مشتری می‌شود و وی را به شاعر تبدیل می‌کند! چنین اتفاقی برای فردی به نام جوئل والدن رخ داده که پس از دریافت‌نکردن پاسخ درست از سوی شرکت کامکست، شعری با نام Ode to Comcast سرود و در آن، اعتراض خودش را مطرح کرده است.

۱۰. پرداخت پول برای انتشار اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی

پیش‌تر هم اشاره کردیم که معمولا توییت‌ها یا پیام‌هایی که توسط افراد معمولی منتشر می‌شوند، خیلی زود فراموش می‌شوند و شاید اصلا آن‌طور که بایدوشاید دیده هم نشوند. با این حال کاربری با نام حسن سید، یک بار روش جالبی برای انتشار پیامش در توییتر پیش گرفت.

پس از آنکه هواپیمایی بریتیش ایروی وسایل پدر وی را در طول یک سفر گم کرد، حسن تصمیم گرفت تا با پرداخت بیش از هزار دلار کاری کند که پیامش با مضمون «از بریتیش ایروی استفاده نکنید؛ پشتیبانی آنها افتضاح است» در این شبکه توسط کاربران خیلی زیادی دیده شود و به گوش افراد زیادی برسد.

(همچنین بخوانید: با فروش موفق، بقای کسب‌وکار خود را تضمین کنید)

منبع

برچسب‌ها: مشتریمشتری‌مداریمدیریت شکایت مشتریجلب رضایت مشتریخلاقیتکسب‌وکار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.