لزوم توجه ویژه به جذب سرمایه خارجی در کسب‌وکارهای نوپا
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۸

لزوم توجه ویژه به جذب سرمایه خارجی در کسب‌وکارهای نوپا

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۱۷:۵۰ | ۱۰ دقیقه

حمیدرضا احمدیان: «جوان‌های فعال در این صنعت لازم است در حد استانداردهای بین‌المللی و در تعامل با شرکت‌های بین‌المللی کار کنند.»

نوپانا به نقل از سیتنادکتر حمیدرضا احمدیان در گفت‌وگوی رادیویی با رادیو ایران و در برنامه اقتصادی نمودار، از عزم جدی وزارت ارتباطات‌ و فناوری‌اطلاعات با تشکیل کانون‌های علم و فناوری مانند «پارک تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات» برای ایجاد رویه‌های تسهیل‌گری به‌منظور ورود به کریدور فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: «این موضوع یک مقوله جدی برای ایجاد فرصت‌های شغلی و تولید و عرضه محصولات، توسعه فضای کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها، در اختیار قراردادن امکانات و حمایت‌های علمی واجرایی زیر مجموعه‌های وزارت‌خانه است.»

 احمدیان ضمن تعریف مفهوم نوآوری در کسب‌وکار عنوان کرد: «داشتن ایده جدید و خلاقانه نوآوری نیست بلکه این ایده باید به محصول تبدیل و عرضه شود و اگر بتواند در فضای کسب‌وکار موفق شود، می‌تواند منجر به اشتغال پایدار و توسعه بازار گردند که در واقع تمام این مسیر را باید نوآوری نامید نه فقط یک اقدام و یک ایده را.»

او در خصوص اقدامات و برنامه‌های حمایتی این وزارت‌خانه تاکید کرد: «طی سالیان متمادی، موضوع توجه به نوآوری همواره یکی از کم توجه‌ترین موضوعات و برنامه‌ها در کشور بوده که خوشبختانه  از دولت یازدهم مسیر توجه به آن آغاز شده و به عنوان یک پارامتر جدی در دولت دوازدهم و حمایت‌های وزیر محترم وجود دارد. یکی از مهترین اهداف ما در این حوزه، سیاست‌گذاری لازم برای کانون‌های علم و فناوری مرتبط با بخش فاوا بوده و مواردی همچون برنامه‌ریزی ارتقاء دانش در تولید محصولات جدید، رصد و نیاز سنجی  بازار وتعامل با سایر بازیگران داخل و خارجی هدف قرار گرفته است.»

دکتر احمدیان در ادامه تاکید کرد که: «چتر حمایتی صرفا تزریق پول نیست. جوانان وفعالین این عرصه حمایت‌های دیگری نیز نیاز دارند زیرا خیلی از کسب‌وکارهای ما وقتی به محصول می‌رسند بازار و مشتری ندارند. درحالی‌که لازم است نوآوری و خلق محصول جدید براساس نیاز مشتری ترسیم شود. این مسیر در کشور ما شاید یک مقدار هموار نباشد بنابراین کاری که ما انجام می‌دهیم این است که با مطالعه و رصد فناوری و نیاز جامعه، فضای درست تجارت و کسب‌وکار ایچنینی را در کنار روش‌های عرضه و ایجاد بازار داخلی و خارجی و حتی صادرات برای جوان‌ها شفاف کنیم که حتی اگر در مسیر اول در مسیر دوم با شکست مواجه شدند در مسیر سوم موفق باشند این مهم‌ترین مسئله‌ای است که در حال تعقیب آن هستیم.»

مدیرکل نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری در پاسخ به سوال نوع و روش حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات از این نوع کسب‌وکارها بیان کرد که: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حمایتی، ایجاد بسترهای لازم به منظور توسعه صادرات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.»

وی ادامه داد: «آمارها نشان می‌دهد که وضعیت واردات بالایی داریم که البته این موضوع ذاتاً حسن محسوب نمی‌شود؛ اما در صادرات به خاطر مسائل مختلف در عرصه بین المللی باید بیشتر کار کنیم و یکی از مهم‌ترین مولفه‌های مرتبط با این موضوع ارتقاء توان دانشی واجرایی است یعنی جوان‌های فعال در این صنعت لازم است درحد استانداردهای بین المللی و در تعامل با شرکت‌های بین‌المللی کار  کنند. این معقوله بسیار جدی است یعنی به واسطه نوشتن چند اپلیکشن خوب ادعا نکنیم که تراز و مدل کاری بین المللی داریم، در هر حال باید برای ارتقای دانش یک سری تمرین‌ها انجام دهیم.»

وی افزود: «مسئله بعدی تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی است، که در طول این سال‌ها روی این مقوله کار جدی نشده است. در کشور برای صنایع انرژی و کشاورزی و.. مدل‌های مناسب و فرآیندهای موردنیاز طراحی و سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد اما برای صنعت فاوا هنوز چندان موفق نبودیم که با توجه به موضوعات اقتصاد دانشی و جایگاه فناوری اطلاعات بسیار حائز اهمیت است. نباید به بهانه‌های مختلف و به جای دعوت از  سرمایه‌گذار خارجی، محصولات خارجی وارد کنیم و این یک اشتباه استراتژیک هست. سند پیوست فناوری اطلاعات در همین راستا و برای حمایت از تولیدات داخلی تدوین و ابلاغ شده و اجرای آن در خریدهای این حوزه در مجموعه وزارت ارتباطات‌وفناوری‌اطلاعات الزامی است.»

احمدیان اشاره داشت که: «باید در واقع به طرق و مدل‌های مختلف فضای سرمایه‌گذاری مشترک را شفاف و حضور سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم کنیم . اما مشکل این است که چون به این مقوله تا به حال نپرداخته‌ایم، مدل‌های روشنی برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات نداریم.»

احمدیان در مورد نوع فعالیت استارت‌آپ‌ها و نیاز بازار اظهار کرد که: «در حال حاضر تاکید بیشتر این شرکت‌ها بر  خدمات اجتماعی و نیاز شهروندی در این حوزه است؛ اما واقعیت این است که پیشران‌های اقتصادی ما طی ده سال آینده در حوزه‌هایی نظیر گردشگری، معدن و.. وجود دارد و بایستی فضای کسب‌وکارهای جدید در این حوزه‌ها نیز فعال شود. بایستی به همه عرصه‌ها توجه شود تا توسعه فضای استارتاپی همگن باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «وزارت ارتباطات‌ و‌ فناوری‌اطلاعات با همکاری وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی در یک هدف مشترک به دنبال شناسایی دقیق پتانسیل‌های استان‌های کشوراست و این ظرفیت‌های استانی می‌تواند تشکیل قطب‌های فناوری را بدهد که  ورودی کریدورخواهند بود و سبب ایجاد توسعه مشخص و دقیق در ابعاد ملی خواهد شد. تحقق اکوسیستم نوآوری و اکو سیستم فناوری با این پیش فرض که توأمان و درهم‌تنیده توسعه یابند از مهم‌ترین اقدامات دولت در این زمینه است که انتظار می‌رود همه بازیگران در این مهم همکاری نمایند.»

 (همچنین‌ بخوانید: روش‌های ساده بوت استرپینگ برای استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: حمیدرضا احمدیانوزارت ارتباطات‌ و فناوری‌اطلاعاتکسب‌وکارهای نوپااستارت‌آپ‌هاسرمايه‌گذاري‌سرمایه‌گذاری خارجی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.