روش‌های ساده بوت استرپینگ برای استارت‌آپ‌ها
از صبر تا ظفر ۸

روش‌های ساده بوت استرپینگ برای استارت‌آپ‌ها

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۱۵:۰۰ | ۶ دقیقه

بوت استرپینگ در استارت‌آپ به معنای پیشبرد اهداف ابتدایی بدون دریافت کمک از سرمایه‌گذاران است که می‌تواند کمک بزرگی به رشد اولیه داشته باشد.

نوپانا به نقل از زومیت: بوت استرپ‌کردن کسب‌و‌کار روشی بسیار هوشمندانه برای شروع به کار استارت‌آپ است. شما با این کار در ابتدا تاسیس استارت‌آپ، کنترل و استقلال کافی خواهید داشت و می‌توانید بدون زندانی‌شدن در محدودیت‌های سرمایه‌گذاران، چشم‌انداز خود را دنبال کنید. البته این کار به صبر بسیار زیادی نیاز دارد. در ادامه این مقاله ۵ روش هوشمندانه شروع اولیه یا بوت‌استرپ استارت‌آپ را شرح می‌دهیم.

۱- حساب دخل و خرج کسب وکار را داشته باشید

به‌عنوان موسس استارت‌آپ، باید آشنایی کاملی با میزان بودجه‌ کنونی خود داشته باشید. بسیاری از ارزش‌آفرینان در ارتباط با مخارج، بیش‌ازحد خوش‌بین هستند و میزان هزینه‌ای  را که برای کار پرداخت می‌کنند را دست‌کم می‌گیرند. آنها پس از مدتی با مشکلات اساسی در بخش بودجه روبرو می‌شوند. از همین ابتدا کار باید صرفه‌جویی در هزینه‌ها را در تمامی بخش‌های زندگی خود به کار گیرید. باید بدانید که تصمیمات مالی شما به‌عنوان مدیر کسب‌وکار، تمام زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۲- به دنبال تسهیلات مالیاتی باشید

در ایران نیز شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول معافیت مالیاتی هستند. می‌توانید از همین ابتدا کار تصمیم خود را برای تبدیل شدن به شرکتی دانش‌بنیان داشته باشید تا پس از نهایی‌شدن محصول، از مزایای مالیاتی آن بهره‌مند شوید.

۳- از بدهی‌های مالی و اعتباری دوری کنید

نیاز نیست که در ابتدا تاسیس استارت‌آپ، خود را درگیر وام و بدهی‌های اعتباری کنید. این بدهی‌ها اگرچه می‌توانند مخارج شما را تا حدی تامین کنند؛ اما زمان پرداخت آنها همیشه به‌عنوان مشکلی بزرگ همراه شما خواهد بود. سعی کنید در ابتدا کار استارت‌آپ، تنها به پولی که واقعا در اختیار دارید دل ببندید. البته این کار بسیار سخت و نیازمند صبر زیاد است. به همین دلیل است که استارت‌آپ‌هایی که در فرایند بوت‌استرپ هستند، بسیار کمیاب و خاص هستند.

۴- همه‌فن‌حریف باشید

در ابتدا کار و خصوصا وقتی که تصمیم دارید به‌صورت بوت استرپ و با سرمایه‌ شخصی خود کار کنید، باید بتوانید نقش‌های متنوعی در استارت‌آپ خود بر عهده بگیرید. در شروع کار موجودی کافی برای استخدام افراد مختلف ندارید و بهتر است که خودتان وظایف بازاریابی، حسابداری، مدیریت منابع انسانی و وظایفی از این دست را بر عهده بگیرید. به بیان دیگر، در این مرحله باید خودتان (یک نفر یا چند موسس) تمامی جاهای خالی شرکت را پر کنید.

۵- ارتباطات را فراموش نکنید

ارتباطات در این مرحله صرفا به معنا جذب سرمایه‌گذار نیست. شما با شبکه‌سازی و ایجاد ارتباطات جدید می‌توانید مشتریان تازه برای خود دست و پا کنید. از همه مهم‌تر با این کار می‌توانید فرآیند یادگیری برای تاسیس شرکت را تسریع کنید. به یاد داشته باشید که بوت استرپینگ (شروع کسب و کار بدون دریافت کمک مالی) به معنا دنبال کمک نگشتن نیست. وقتی با کارآفرینان و ارزش‌آفرینان باتجربه آشنا می‌شوید، سعی کنید تا آنجا که می‌توانید از آنها یاد بگیرید. بیاموزید چه کاری مفید و چه کاری برای استارت‌آپ مضر است. علاوه بر آن، به‌کارگیری این دروس در کسب‌وکار را نیز بیاموزید. این ارتباطات می‌توانند به‌اندازه‌ یک سرمایه‌گذار بزرگ مفید باشند. در نهایت، شما مسئول موفقیت خودتان هستید. اگر بتوانید از پس موانع اولیه‌ تاسیس استارت‌آپ خود بربیایید، مسیر نتایج بعدی بسیار با ارزش خواهند بود.

(همچنین‌ بخوانید: جذب سرمایه، همه‌چیز نیست)

برچسب‌ها: bootstrapبوت استرپکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.