جلوگیری از تجمع استارت‌آپ‌ها در یک حوزه کار دولت نیست
حمیدرضا احمدیان مطرح کرد: ۸

جلوگیری از تجمع استارت‌آپ‌ها در یک حوزه کار دولت نیست

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۷:۱۰ | ۸ دقیقه

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات ضمن پذیرش فشردگی حضور استارتاپ‌های داخلی در بخش تاکسی‌اینترنتی و خالی ماندن سایر بخش‌ها اظهار داشت جلوگیری از تجمع استارتاپ‌ها در یک حوزه، کار دولت نیست.

نوپانا به نقل از تسنیم، حمیدرضا احمدیان در حاشیه جلسه کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: وقتی در زمینه تاکسی‌یاب‌های اینترنتی یک شرکت موفق می‌شود شرکت‌های بسیار دیگری نیز با همان موضوع شروع به فعالیت می‌کنند؛ البته به نظر من تا زمانی که اندازه بازار جواب دهد این موضوع هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما وقتی تعداد استارتاپ‌هایی که به یک موضوع خاص ورود می‌کنند زیاد می‌شود، آنهایی که می‌آیند به رشد مورد انتظار نمی‌رسند که این مشکل است.

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات افزود: اما مشکلی نیست که بخواهیم در ساختارهای دولتی جلویش را بگیریم و چنین برخوردی اشتباه است.

وی ادامه داد: یکی از مؤلفه‌های شروع کسب‌وکار تدوین سند بازگشت سرمایه است؛ یعنی هنگامیکه یک کسب‌وکار می‌خواهد به یک حوزه ورود کنید باید به نوع آن کسب‌وکار آشنا باشید و نمی‌توان گفت چون یک شرکت در حوزه‌ای خاص موفق بوده فرد دیگر هم با ورود به آن حوزه می‌تواند موفق باشد.

او خاطر نشان کرد: در این خصوص باید توجه داشت که قبل از آنکه کسب‌وکار دوم وارد شود، کسب‌وکار اول که قبل‌تر ورود کرده بخشی از بازار را از آن خود کرده است لذا ورود به شاخه‌هایی مثل تاکسی‌های اینترنتی که فعالان اقتصادی زیادی درگیر آن هستند مسیر ورود را برای استارتاپ‌های جدید سخت‌تر می‌کند و آنها را ناچار می‌کند که هزینه‌های سنگینی برای تبلیغات صرف کنند و هزینه‌های تشویقی زیادی در نظر بگیرند.

احمدیان با اشاره به استارتاپ‌های نوآور کشور که در جلسات کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران نیز حضوری فعال دارند، بیان کرد: توجه داشته باشید تجارتی که با مردم در ارتباط باشد همواره حجم بازار بزرگی دارد و در زمانی به اشباع می‌رسد که فضای کار برای بسیاری از افراد را فراهم کرده است.

وی افزود: در زمینه ارسال غذاهای آماده به در خانه‌ها نیز یک چنین وضعیتی وجود دارد چرا که به نیاز جاری مردم کار دارد و بازار بزرگ است؛ مارکت چنین بازاری پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و موفقیت در آن به چیزی بیش از صرف نوشتن برنامه نیاز دارد.

احمدیان تاکید کرد: البته به نظر من هیچ ساختار دولتی نباید به این موضوع وارد کند بلکه خود کسانی که به یک تجارت ورود می‌کنند باید نگرش خوبی نسبت به موضوع داشته باشند.

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات درباره علت تقلید استارتاپ‌های ایرانی از نمونه‌های خارجی و نبود خلاقیت و نوآوری در ارائه طرح‌های جدید نیز گفت: این موضوع یکی از انتقادات جدی خود ما است؛ ما در زمینه کارآفرینی جوانان در کشور چه در مدارس و چه در دانشگاه‌ها کاری انجام نداده‌ایم لذا فارغ‌التحصیلان‌مان حتی اگر ذهن خلاقی داشته باشند آموزش‌های لازم برای بروز خلاقیتشان را ندیده‌اند و آماده نشان دادن خلاقیت‌های خود نیستند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از علل شکست و کوچک ماندن استارتاپ‌های ما نیز به همین موضوع ارتباط دارد هم به این موضوع ربط دارد؛ در دنیا مفاهیم کارآفرینی و نوجویی را در مدارس آموزش می‌دهند در کشور ما نیز برخی از مدارس غیرانتفاعی اخیرا متوجه این موضوع شده و این کار را می‌کنند اما این باید مسئله وارد سیستم آموزش و پرورش ما شود.

او تصریح کرد: با این روش وقتی جوان به سطح دانشگاه رسید با آموزش‌هایی که دیده ادبیات خلاقیت و نوآوری را خواهد شناخت و در دانشگاه فقط به دنبال تکمیل بقیه حلقه‌ها بوده و گروه‌سازی را انجام می‌دهد؛ لذا اگر این اتفاق بیفتد جوان در دانشگاه کسب‌وکار خود را راه می‌اندازد و لازم نیست معطل کار بماند.

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات ادامه داد: اما ما برخلاف این توقع داریم که جوانی که فارغ‌التحصیل شده و با مفاهیم پایه‌ای خلاقیت آشنایی ندارد کار نوآورانه انجام دهد که مطمئنا این کار سخت بوده و زمان بیشتری می‌برد.

وی ابراز کرد: ما در مجموعه تعاملاتی که با وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم داریم، تلاش کرده و برنامه‌هایی داریم که سیلابس‌های درسی عوض شوند و کمک شود که دانش‌آموز از همان دوران ابتدایی مدرسه با ادبیات نوآوری بالا بیاید.

او گفت: البته اتفاقات خوبی نیز در کشور در حال وقوع است و آمدن اسباب‌بازی‌های خلاقیت محور به فروشگاه‌ها نشانه‌های خوبی است که می‌بایست با تهیه برنامه‌های جامع به ادامه این روند کمک کرد؛ ما باید کمک کنیم تا در یک برنامه نهایتا سه ساله اسباب‌بازی‌های خلاقیت محور فعلی که بیشتر نمونه‌های خارجی هستند را با ابزار داخلی جایگزین کنیم و موضوع مرتبط با مسایل کارآفرینی ونوآوری را به سطح مدارس بکشانیم تا وقتی یک دانش‌آموز به سطح دانشگاه برسد دنبال تیم‌سازی و به نتیجه رساندن ایده‌های خود باشد یعنی دانشگاه هم باید پوست انداخته و به جای مدرک گرایی دانش محور شود.

برچسب‌ها: حمیدرضا احمدیاناستارت‌آپدولتدفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطاتکمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.