چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟(قسمت سوم)
راه‌هایی برای افزایش مهارت‌های کارآفرینی ۸

چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟(قسمت سوم)

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۹:۰۰ | ۶ دقیقه

آغاز کارآفرینی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند گذراندن مراحلی ضروری است که در این مطلب با آنها آشنا می‌شوید.

نوپاناعلاقه به کارآفرینی در میان افراد، دلایل گوناگونی دارد. برخی به دنبال افزایش مهارت‌های خود هستند و برخی می‌خواهند دنیا را تغییر دهند. عده‌ای نیز سال‌ها در یک کسب‌وکار سنتی فعالیت داشته‌اند و اکنون به دنبال تغییر چنین شرایطی هستند. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی دانستن آنها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت سوم:

 بازار خط مقدم ساحلی

در روش تقسیم‌بندی بازار فهرستی از تمام بازار‌های مورد هدف را بر‌اساس تحقیقات اولیه بازار تهیه کردید. اکنون فقط یک فرصت بازار را از میان فهرستی که تهیه کرده‌اید، انتخاب کنید و از سایر آنها چشم‌پوشی کنید. نادیده گرفتن فرصت‌های بازار برای همه افرادی که به تازگی کسب‌وکار خود را آغاز کرده‌اند، بسیار مشکل است. آنها بر این باورهستند، تا وقتی که یکی از بازار‌ها بتواند رونق بگیرد، با تمرکز بر دیگر فرصت‌های بازار می‌توان پیروز میدان بود. چنین طرز تفکری سبب کاهش شانس موفقیت شما می‌شود. با انتخاب بازاری واحد برای پیشرفت، شرکت نوپایتان در مراحل آغازین فعالیت‌های خود می‌توانید به موقعیت قدرتمند و اید‌ه‌آلی در بازار دست پیداکند. بنابراین انتخاب بازاری با شرایط مناسب می‌تواند به روند کاری ما دقت ببخشد.

چگونه بازار ‌خط مقدم ساحلی را انتخاب کنیم؟

بازار خط مقدم ساحلی بازاری است که برای نخستین بار توانسته‌اید سهم بزرگی از آن را بدست آوردید و قادر خواهید بود بر بازار‌های دیگر، با طیف متنوعی از تقاضا چیره شوید و بر وسعت بازار خود بیافزایید. در بسیاری از موارد، راه‌های گوناگونی برای رسیدن به موفقیت وجود دارد .انتخاب بازاری که مطلقا برتر از سایر بازار‌ها باشد برای موفقیت ضروری محسوب نمی‌شود. فعالیت در بازار به شما اطلاعات واقعی و ارزنده‌ای درباره پایداری یا ناپایداری بازار می‌دهد، به شما این امکان را می‌دهد که کمبود و کاستی آن را بشناسید و از همین فرصت برای ارایه راه‌‌حلی کارآمد استفاده کنید. اگر بازاری که انتخاب ‌کرده‌اید پایدار باشد عالی است؛ در غیر این صورت می‌توانید امید‌وار باشید که هنوز‌ زمان و منابع کافی دارید تا بتوانید به فهرست خود بازگردید و بازار دیگری را امتحان کنید زیرا به اندازه کافی سریع و کار‌آمد عمل کرده‌اید.

بهتر است بازار‌های خیلی بزرگ را انتخاب نکنید حتی اگر بهترین بخش موجود به نظر برسند. نخستین بازاری‌ که در آن کار خود را آغاز می‌کنید تجربه یادگیری ارزشمندی برایتان به همراه دارد، پس بهتر است که این یاد‌گیری در بازار کوچک‌تری صورت گیرد تا بتوانید محصول یا خدمات خود را سریع‌تر و بهتر به مشتریان بالقوه عرضه کنید. انتخاب یک بازار بکر و یا بازاری که فعالیت در آن کمتر بوده است، می‌تواند فرصتی بزرگ برای کسب‌وکار شما باشد.

هنوز نیاز به تقسیم‌بندی بیشتری دارید

زمانی که شروع به تمرکز بر بازار خط مقدم ساحلی می‌کنید متوجه می‌شوید که می‌توان آن را به بازار‌های کوچک‌تری نیز تقسیم کرد. این تقسیم‌بندی بسیار خوب است و نباید نگران این مسئله باشید که می‌خواهید بر بازاری کوچک تمرکز کنید به این دلیل که هرچه از نقطه کوچک‌تری برای شروع استفاده کنید تمرکز شما متناسب با منابعی که در اختیار دارید بالا می‌رود. شما از یک نقطه کوچک فعالیت خود را آغاز کنید و سپس بر کل بازار تسلط پیدا خواهید کرد. انتخاب نواحی بکر در بازار شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد، به این دلیل که تاکنون تعداد کمتری از کسب‌وکار‌ها در آنجا فعالیت کرده‌اند و به اصطلاح بازار رقابتی کمتری در آنجا وجود‌ دارد. باید تقسیم‌بندی بازار را به قدری ادامه دهید که فرصت‌هایتان در بازار با سه مولفه‌ تعیین‌کننده در انتخاب یک بازار برتر تطبیق یابد.

سه مولفه تعیین‌کننده در انتخاب یک بازار برتر

باید بتوانید بازده خوبی از بازارتان به دست آورید و آنقدر خوش‌شانس باشید که به آن موقعیت خاص که همه شرکت‌های نوپا به دنبال «افتادن بر سر زبان‌ها» هستند، دست یابید:

۱- مشتریانی که درون بازار فعالیت دارند محصولات مشابهی را خریداری می‌کنند.

۲-مشتریان درون بازار چرخه فروش مشابهی دارند و انتظار دارند که محصولات موجود هم به  نحوی برای آنها ارزش ایجاد کنند.

۳- وجود تبلیغات «دهان به دهان» در میان مشتریان بازار می‌تواند سبب پیدایش منبع با ارزشی از اطلاعات برای انتخاب یک بازار برتر باشد.

بازار واحدی را برای شروع انتخاب کنید، سپس به بخش‌بندی ادامه دهید و جلو بروید، تا زمانی که به تعریف مناسبی از فرصت در بازار دست‌ یابید که از سه مولفه‌ بازار، که به آن اشاره شد برخوردار باشد. آهسته و با دقت گام بردارید. هرچه وقت بیشتری در انتخاب بازار مورد هدف خود بگذارید از شانس بیشتری برخوردار هستید. تمرکز پشتیبان شما در این مسیر خواهدبود.

قسمت‌های پیشین:

قسمت اول

قسمت دوم

برچسب‌ها: استارت‌آپ‌مشتریورود به بازارBusinesscustomerstartupمسیر کارآفرینیبازار خط مقدم ساحلی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.