چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟
(قسمت اول) ۸.۷

چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۱۲:۰۰ | ۶ دقیقه

آغاز کارآفرینی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند گذراندن مراحلی ضروری است که در این مطلب با آنها آشنا می‌شوید.

نوپانا: علاقه به کارآفرینی در میان افراد، دلایل گوناگونی دارد. برخی به دنبال افزایش مهارت‌های خود هستند و برخی می‌خواهند دنیا را تغییر دهند. عده‌ای نیز سال‌ها در یک کسب‌وکار سنتی فعالیت داشته‌اند و اکنون به دنبال تغییر چنین شرایطی هستند. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی دانستن آنها ضروری است، می‌پردازیم.

برای فعالیت در عرصه کارآفرینی، لازم است ابتدا ۳ مورد زیر را مدنظر قرار دهید:

۱. ایده‌

با چه نوع تفکری می‌توانید در جهان و یا حتی در بخش کوچکی از شهر یا کشور خود، تغییرات بزرگ ایجاد کنید؟ مهم‌ترین سوال در این مورد این است که شما به عنوان یک کارآفرین، ایده یا پیشنهاد جدیدی در سر دارید یا خیر؟

۲. فناوری

یک کارآفرین باید برای ارائه ایده خود، فناوری نوآورانه‌ای در دست داشته باشد تا به واسطه آن جذب سرمایه کند و مهم‌تر از آن، تغییر مثبتی در جامعه رقم بزند. در این میان باید دید که آیا به‌کارگیری این فناوری منحصر‌به‌فرد، تحولی در عرصه کسب‌وکار خلق خواهد کرد یا خیر.

۳. اشتیاق

تمایل دارید مهارت‌های شخصی خود را ارتقا دهید؟ بر این باورید که از طریق کار‌آفرینی جهان را تغییر می‌دهید؟ این شور و اشتیاق برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید ضروری است و به آن معنا می‌بخشد.

برخی بر این باورند که مسیر کار‌آفرینی بدون آگاهی از «مشکلات مشتری» طی نخواهد شد. مشکل مشتری در واقع مسئله‌ای است که آن‌قدر ذهن مشتری را به خود مشغول کرده است که در نهایت ناگزیر به یافتن چاره‌ای برای آن می‌شود. در واقع همین نکته، مهم‌ترین فرصت برای یک کارآفرین است؛ چرا که مشتری‌ حاضر است برای راه‌حل مسئله‌ای که با آن مواجه است با کمال میل، هزینه پرداخت کند.

گذر از «اشتیاق» به «ایده»

اگر از همان ابتدا علاقه‌های شخصی، توانایی‌ها و مهارت‌های خود را به درستی ارزیابی کنید، طبعا فرصت‌های مناسب را آسان‌تر شناسایی خواهید کرد. بنابراین در این مرحله، توجه به نکات زیر اهمیت زیادی دارد:

ـ دانش: تمرکز اصلی تحصیلات یا مسیرشغلی‌تان چه بوده است؟

ـ توانمندی: در چه زمینه‌هایی مهارت بیشتری دارید؟

ـ ارتباطات: کارآفرینان و متخصصانی را در صنایع و حوزه‌های گوناگون می‌شناسید؟

ـ سرمایه: سرمایه مالی کافی دارید یا برای شروع باید سرمایه جذب کنید؟

ـ اعتبار: شما در چه زمینه‌هایی شهرت و اعتبار دارید؟

ـ تجربه کاری: در مشاغل قبلی خود، با چه نقاط ضعفی روبه‌رو بودید؟

ـ تعهد: به راستی آماده‌ هستید که تمام تمرکز خود را روی کسب‌وکاری نو بگذارید؟

در بسیاری از موارد به دنبال فناوری یا ایده‌ای هستید که زندگی شخصی شما را تغییر دهد. این ایده یا فناوری می‌تواند برای بسیاری از افراد دیگر نیز سودمند باشد. این پدیده «کارآفرینی کاربر» نامیده می‌شود.

کارآفرینی فعالیتی انفرادی نیست

تیم‌سازی امری مهم در حوزه کارآفرینی است. انتخاب افرادی که می‌خواهید با همکاری آنها شرکت خود را تاسیس کنید بی‌نهایت مهم است. با توجه به تحقیقات انجام شده، بنیان‌گذارانی که به آرمان‌های تیم خود متعهد هستند به مراتب موفق‌تر از کسانی عمل می‌کنند که صرفا به تعهدات شخصی خود پای‌بند بوده‌اند.

مقصد بعدی‌ خود را مشخص کنید

پس از ایده‌پردازی و گذر از مرحله فناوری و کار تیمی که شالوده اصلی کسب‌وکار شما هستند، باید به دقت طرح‌های خود را ارزیابی کنید. هدف نخست شما ارزیابی نیازهای مشتریان بالقوه است که در راستای تمرکز بر مشتری هدف و به قصد دستیابی به محصول و بازار، ضروری است. در تمامی کارآفرینان، تمرکز موج می‌زند؛ چرا که زمان و منابع بسیار محدودی در اختیار دارند و از این رو ناگزیر اند بسیار کارآمد عمل کنند. به یاد داشته باشید تمرکز، نقشی حیاتی در میزان موفقیت کسب‌وکار شما خواهد داشت.

ادامه این مطلب را در قسمت‌های بعد بخوانید.

برچسب‌ها: استارت‌آپ‌entrepreneurshiptechnologystartupکارآفرینیایدهفناوریاشتیاقideaراه‌اندازی استارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.