فیسبوک به ماجراجویی در دنیای ارزهای دیجیتال ادامه می‌دهد
باوجود عدم توافق اولیه؛ ۸

فیسبوک به ماجراجویی در دنیای ارزهای دیجیتال ادامه می‌دهد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۱۳:۱۸ | ۶ دقیقه

فیسبوک به‌تازگی یکی از استارتاپ‌های خوش آتیه‌ی ارزهای دیجیتال را خریداری کرده است؛ اما این خرید، پایان راه بلندپروازی‌های فیسبوک نیست.

نوپانا به نقل از زومیت، به گزارش The Information، فیسبوک پس از خرید استارتاپ حوزه ی بلاک‌چین Chainspace، باز هم پیگیر بلندپروازی‌های خود در دنیای دارایی‌های دیجیتال است.

گزارش با اشاره به منابعی که نام آن‌ها ذکر نشده، عنوان می‌کند که فیسبوک با قصد خرید، مشغول بررسی چندین استارتاپ حوزه‌ی بلاک‌چین است. برخی از این شرکت‌ها عبارت‌اند از الگورند، بیسیس و کی‌بیس.

طی دو ماه گذشته، گزارش‌های زیادی مبنی بر مذاکرات فیسبوک و استارتاپ ارز دیجیتال بیسیس منتشر شده بود. این مذاکرات از  اواسط ماه دسامبر و زمانی آغاز شد که بیسیس اعلام کرد نظر به نگرانی‌های رگولاتوری، احتمالاً شرکت خود را تعطیل می‌کند. اما گفتگوهای فوق تا به این لحظه، به نتیجه‌ی ملموس و عملی نرسیده است. 

facebook interest in blockchain startups

آیا فیسبوک ارز دیجیتال خود را بر پایه‌ی دلار آمریکا توسعه می‌دهد؟

نکته‌ی جالب‌توجه این است که مذاکرات فیسبوک و بیسیس، با محوریت عرضه‌ی یک ارز دیجیتال باثبات (stablecoin) صورت گرفته که قرار بود با پیوند به دلار آمریکا توسعه یابد.

وبسایت CCN در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۱۸، در حساب توییتر خود این خبر را تائید کرده بود: «فیسبوک قصد دارد در بحبوحه‌ی رسوایی‌های امنیتی خود، با انتشار یک ارز دیجیتال، واتساپ را متحول کند.»

در آن زمان گفته می‌شد که فیسبوک ارز باثباتی را توسعه می‌دهد که در پرداخت‌های واتساپ، مورداستفاده قرار خواهد گرفت. هدف خاص فیسبوک، راه‌اندازی یک سیستم انتقال پول در کشور هند بود که بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر واتساپ را به خود جذب کرده است. هند یکی از اصلی‌ترین دریافت‌کنندگان پول‌های انتقالی جهان محسوب می‌شود، چنان‌که در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۹ میلیارد دلار به این کشور ارسال‌ شده است.

BASIS’ APPROACH

عدم توافق فیسبوک با رویکرد بیسیس

فیسبوک با خریداری بیسیس می‌توانست به ارز دیجیتال باثباتی که پیش‌ازاین توسعه‌یافته بود، دست پیدا کند. اما به نظر می‌رسد که تأمل و تردید این شرکت، از نگرانی‌های قانونی و رگولاتوری ناشی می‌شود. قابل‌ذکر است که ظاهراً رگولاتورهای بازار آمریکا، بیسیس را باوجود فاندینگ ۱۳۳ میلیون دلاری، وتو کرده بودند. بیسیس برخلاف سایر ارزهای دیجیتال باثبات مانند تتر، قصد داشت نسبت ۱:۱ با دلار آمریکا را با استفاده از الگوریتم‌ها حفظ کند:« بیسیس به شیوه‌ای طراحی‌ شده که ثبات قیمت‌ها را ازطریق الگوریتم حفظ کند، یعنی زمانی‌که تقاضا افزایش می‌یابد، الگوریتم‌ها عرضه را با آن مطابقت می‌دهند و بلاک‌چین Basis بیشتری تولید می‌کند. افزایش عرضه، با هدف پایین آوردن قیمت ارز بیسیس صورت می‌گیرد. زمانی هم که تقاضا کاهش می‌یابد، بلاک‌چین سکه‌های بیسیس را خریداری می‌کند. انقباض عرضه نیز با هدف احیای قیمت بیسیس طراحی‌ شده است.»

گرچه این رویکرد نوآورانه به نظر می‌رسد، ولی ممکن است چالش‌های نظارتی و ارزیابی بیشتری برای رگولاتورها به وجود بیاورد.

تلاش فیسبوک برای نزدیکی به استارتاپ‌هایی که به مقیاس‌پذیری پایه‌ی کاربران کمک می‌کنند

کی‌بیس (Keybase) نیز در سال گذشته، یکی دیگر از اهداف خرید فیسبوک محسوب می‌شد. اما باز هم مذاکرات نتیجه‌بخش نبود. این اتفاق در خصوص گفتگوهای غول شبکه‌های اجتماعی با شرکت الگورند نیز تکرار شد.

فیسبوک از میلیاردها کاربر در سراسر جهان برخوردار بوده و به همین دلیل، یکی از تدابیر و ملاحظات همیشگی این رسانه‌ی اجتماعی، مقیاس‌پذیری کاربران هم‌زمان با خرید شرکت‌های دیگر است. شواهد نشان می‌دهد که فیسبوک نگاه ویژه‌ای به برخی از شبکه‌های بلاک‌چین دارد که می‌توانند به افزایش تعداد کاربران این شرکت کمک کنند. دقیقاً به همین دلیل هم فیسبوک از بیت کوین و اتریوم اجتناب کرد، زیرا این دو شبکه پس از بالا رفتن تعداد کاربران و افزایش هزینه‌ی تراکنش‌ها، با کاهش سرعت پردازش مواجه شدند. از میان تمام شرکت‌هایی که توسط فیسبوک بررسی‌ شده‌اند، فقط الگورند و چین‌بیس (Chainspace) ویژگی‌های موردنظر را دارا هستند.

برچسب‌ها: فیسبوکبلاک‌چیناستارت‌آپ‌های بلاک‌چیناستارت‌آپارز دیجیتالدلارstartup
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.