کسب‌وکار خانوادگی؛ چالشی بزرگ برای کارآفرینان است
انتقال کسب‌وکار به نسل بعد؛ ۷

کسب‌وکار خانوادگی؛ چالشی بزرگ برای کارآفرینان است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۱۸:۰۰ | ۷ دقیقه

بنیان‌گذاران به‌طور ذاتی تمایل به کنترل دارند. این بدان معناست که به فرزندان‌شان اجازه اظهار نظر یا سرمایه‌گذاری کافی در کسب‌وکار را نمی‌دهند و این شرایطی ویران‌کننده برای یک کسب‌وکار خانوادگی است.

نوپانا به نقل از پایگاه جامع اطلاع رسانی کار‌آفرینان: ایجاد یک کسب‌وکار خانوادگی، تحقق رویای بسیاری از کارآفرینان است که می‌خواهند کسب‌وکارشان را در دستان نسل آینده رشد دهند. اما، آمار نشان می‌دهد که این جانشینی با چالش‌هایی روبه‌روست. تنها حدود ۳۰ درصد از کسب‌وکارهای خانوادگی به نسل‌های بعدی منتقل می‌شوند.

«وندی سج هیوارد»، مشاور خانواده در شهر ونکوور کانادا می‌گوید: «اگر چه بسیاری از خانواده‌ها ممکن است متمایل به انتقال کسب‌وکار‌شان به‌نسل‌های بعدی باشند، اما فرآیند جانشینی همیشه هم مطلوب نخواهد بود.»

بیش از حد کنترل نکنید

بنیان‌گذاران به‌طور ذاتی تمایل به کنترل دارند. این بدان معناست که به فرزندان‌ خود اجازه اظهار نظر یا سرمایه‌گذاری کافی در کسب‌وکار را نمی‌دهند. اندیشمندان بسیاری معتقدند کارآفرین‌ها اغلب شخصیت‌هایی کنترل‌گرا دارند. تمایل آنها به استقلال است و می‌خواهند دقیقا همان کاری انجام شود که انتظارش را دارند. این ویژگی‌ها شاید به‌صورت یک‌جانبه باعث موفقیت کارآفرین شود، اما در جریان ارتباط فرد با نسل بعد در شرکت خانوادگی موجب اختلال خواهد شد.

انتظارات خود را برای نسل بعد روشن کنید

کارآفرینان باید انتظارات‌شان را در رابطه با چگونگی حضور افراد در شرکت خانوادگی، مشخص کنند. برای مثال اغلب افراد تشویق می‌شوند که در خارج از شرکت برای تجربه‌ کاری و کسب آموزش شرکت کنند تا بتوانند این تجربیات را به کسب‌وکار خانوادگی بازگردانند. این‌گونه اطمینان حاصل کنید که کسب‌وکارتان در نسل بعدی زنده باقی می‌ماند.

مجموعه مهارت‌های نسل بعدی را ایجاد کنید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در کسب‌وکارهای خانوادگی دیده می‌شود این است که بنیان‌گذاران مشغول کار کردن و توسعه کسب‌وکار خود بوده‌اند، در نتیجه زمانی را صرف پرورش مجموعه مهارت‌ها و تعامل با نسل بعدی نکرده‌اند. اندیشمندان معتقدند که فعالیت در یک در کسب‌وکار خانوادگی به این معنا است که شما نسل بعدی را رشد می‌دهید، آنها را جذب می‌کنید و به آنها کمک می‌کنید تا مهارت‌ها و توانایی‌هایی را که می‌خواهید به دست بیاورند.

نظارت بر حفظ و نگهداری از اعضای خانواده به معنای برگزاری جلسات خانوادگی برای مشارکت دادن سایر اعضای خانواده در گفت‌وگوها است تا آنها بتوانند در درک نکات و مزایای کسب‌وکار توانا شوند. توجه داشته باشید این عامل بسیار کلیدی و مهم است.

فرزندان را از نوجوانی در کسب‌وکار شرکت دهید

گاهی بنیان‌گذاران، رویای ملحق شدن فرزندان‌شان به کسب‌وکار را دارند؛ اما فرزندان معمولا به‌راحتی جذب کسب‌وکار خانوادگی نمی‌شوند. این حالت اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که بنیان‌گذار، خانواده را از تعاملات روزمره کسب‌وکار جدا می‌کند یا به‌شدت مشغول ایجاد و توسعه کسب‌وکار است و وقتی را صرف خانواده‌اش نمی‌کند. در نتیجه فرزندان آموزشی در رابطه با کسب‌وکار نمی‌بینند و علاقه‌ای نیز به آن نشان نمی‌دهند.

مشارکت در سنین نوجوانی به شیوه‌ای مثبت، بهترین راه برای اطمینان از این است که ‌آنها برای پیوستن به کسب‌وکار در آینده انگیزه خواهند داشت. اینکه آرزوهای کودکان چیست و چگونه کسب‌وکار خانوادگی می‌تواند آنها را برای رسیدن به اهداف‌شان کمک کند، نیز موضوع مهمی است.

برنامه‌ریزی برای جانشینی یک اتفاق ناگهانی نیست؛ یک روند است‌. این پروسه از سنین خیلی پایین آغاز می‌شود و در نهایت باعث شکل‌گیری اخلاق کار، درک کسب‌وکار و ساختار ذهنیت فرزندان خواهد شد.

برای رفتن آماده باشید

تلاش برای ایجاد ساختارهایی که کنترل را برای نسل بعدی افزایش می‌دهد به جای اجازه دادن به نسل بعدی برای اداره شرکت تنها باعث ایجاد ابهام رهبری و خلق محیط کاری پرتنش برای اعضای خانواده می‌شود. بنیان‌گذاران همواره باید از لحاظ احساسی و ذهنی آماده باشند تا زمان انتقال کسب‌وکار به نسل بعد فرا برسد.

(همچنین بخوانید: حفظ کسب‌وکار خانوادگی، همیشه آسان نیست)

برچسب‌ها: کسب‌وکارکسب‌وکار خانوادگیاستارتاپاستارت‌آپتجارتکارآفرینیstartupBusinessFamily business
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.