حفظ کسب‌وکار خانوادگی، همیشه آسان نیست
طرح یک چالش در شراکت کسب‌وکار با خانواده ۷

حفظ کسب‌وکار خانوادگی، همیشه آسان نیست

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۹:۰۰ | ۴ دقیقه

در یک کسب‌وکار خانوادگی، ممکن است روزی فرزندان، خواهان ادامه کسب‌وکار نباشند و به شغل دیگری روی آورند.

نوپانا: کسب‌وکار‌های زیادی در دنیا به صورت خانوادگی اداره می‌شوند و به موفقیت می‌رسند، اما گاهی با گذر زمان و تغییر نسل در یک خانواده، چالش‌هایی در مسیر کسب‌وکار خانوادگی پدیدار می‌شوند. ازجمله این چالش‌ها، اختلاف میان اعضای خانواده و یا عدم پذیرش کسب‌وکار توسط نسل‌های بعد است.

طرح یک مثال

خانواده آقای احمدی، خانواده‌ای است که سالیان سال در زمینه نجاری فعالیت کرده‌اند و کسب‌وکار موفقی را بنا نهاده‌اند، ولی با چالش مهمی در مسیر‌ کسب‌وکار خود مواجه شده‌اند:

آقای احمدی که ۷۰ سال سن دارد، می‌خواهد کسب‌‌وکار نجاری خود را به پسر ۴۰ ساله‌اش بسپارد. پسر او، یک نجار زبردست است، اما نمی‌خواهد مسئولیت اداره‌ شرکت را بر عهده بگیرد. او می‌خواهد فقط یک کارمند باشد. اکنون چگونه می‌توان کسب‌وکار را در خانواده حفظ کرد؟ همچنین شریک شدن با فرد دیگر، مشکلاتی را به همراه دارد و احتمال فروپاشی این کسب‌وکار خانوادگی را افزایش‌ می‌دهد. برای حل این مشکل، چه راهکاری وجود دارد؟

راهکار حفظ کسب‌وکار

آقای احمدی می‌تواند تا پیدا شدن فرد مناسبی تنها برای اداره‌ شرکت، نه شراکت سهام، بازنشستگی را به تعویق بیاندازد. این‌گونه، تمام سهام شرکت نیز در خانواده حفظ می‌شود.

حال این سوال پیش‌ می‌آید که آیا آقای احمدی به صورت تمام‌وقت سر کار است یا مدت زمان زیادی را استراحت می‌کند؟ به‌طور مثال، آیا او یک روز در میان، به شرکت می‌آید؟

پاسخ این است که قطعا در شرکت، کارمندان دارای تجربه و سابقه طولانی هستند که کارهای اصلی و اساسی را انجام دهند و از همه‌ امور شرکت باخبر باشند. این افراد می‌توانند در نبود آقای احمدی، کارها را اداره کنند. در نتیجه، نیازی به شریک شدن با فرد دیگر یا استخدام فردی خارج از شرکت نیست.

می‌توان یکی از اعضای اصلی سازمان را به سمت مدیریت منصوب کرد و پاداش سخاوتمندانه‌ای براساس سود شرکت به این فرد داد. اما این فرد، باید انگیزه‌ کافی برای انجام درست امور شرکت را داشته باشد و در فکر شراکت سهام نباشد. با این کار، پسر آقای احمدی نیز می‌تواند بدون دغدغه بر عهده گرفتن مدیریت شرکت، به کار خود بپردازد، در حالیکه کنترل شرکت هم به‌طور کامل در اختیار خانواده است.

(همچنین بخوانید: مشکلات شرکا از کجا نشئت می‌گیرد؟)

برچسب‌ها: کسب‌وکار خانوادگیکسب‌و‌کارمدیریتسهام و ارزششراکتFamily business
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.