تحصیلات، چه نقشی در حرفه‌ای شدن مدیران ایفا می‌کند؟
نقش تحصیلات در موفقیت کسب‌وکار؛ ۷

تحصیلات، چه نقشی در حرفه‌ای شدن مدیران ایفا می‌کند؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۱۴ - ۱۲:۰۵ | ۵ دقیقه

تحصیلات، شرط کافی برای تبدیل شدن به یک مدیرعامل موفق نیست؛ اما کمک می‌کند به طرز تفکر درستی در خصوص شناسایی و تحلیل موقعیت‌های بازار برسید.

نوپانا به نقل از زومیت: آیا شما هم دوست دارید شرکت خودتان را بر اساس ایده‌ای که دارید راه‌اندازی کنید، یا اینکه راهبری یک شرکت بزرگ را بر عهده بگیرید؟ نتیجه‌ یکی از تحقیقات مرتبط با کسب‌و‌کار دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که ۲۴ نفر از صد مدیرعامل بزرگ دنیا، یا مدرک دانشگاهی ندارند یا در رشته‌ مهندسی فارغ‌التحصیل شده‌اند. نتیجه‌ بررسی دیگری نشان می‌دهد اکثر مدیران اجرایی موفق در رشته‌ مهندسی تحصیل کرده‌اند و پول زیادی بابت راهبری شرکت‌های بزرگ دریافت می‌کنند. اگر شما هم قصد دارید در آینده به مدیرعامل موفقی تبدیل شوید باید طرز تفکری همانند دانشمندان داشته باشید. برای انجام این کار نیز بهتر است در گروه آموزشی اس‌تی‌ای‌ام (STEM) تحصیل کنید. اس‌تی‌ای‌ام مخفف علوم تجربی (Science)، تکنولوژی (Technology)، مهندسی (Engineering) و ریاضیات (Mathematics) است.

شاید از خودتان بپرسید که چه ارتباطی میان تحصیل در این رشته‌ها و راهبری یک شرکت بزرگ وجود دارد؟ پاسخ این سوال به دو واژه «چرا» و «چگونه» بستگی دارد. یکی از اساتید دانشگاه معتقد است که دانش به دو دسته تقسیم‌ می‌شود: علم در مورد چرایی پدیده‌ها یا کنجکاوی در زمینه چگونگی به وقع پیوستن آنها.

فهمیدن چرایی پدیده‌ها هم تحلیلی است و هم نظری. موفقیت در این زمینه به درک و فهم شما از بازار و عوامل موثر در آن بستگی دارد. اما هرچقدر بیشتر در مورد چرایی به ‌وقوع پیوستن پدیده‌ها فکر کنید، بیشتر متوجه می‌شوید که باید چگونگی آنها را نیز بفهمید.

درواقع می‌توان گفت فهمیدن چرایی یک موضوع وابسته به درک چگونگی آن است. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید یک انتگرال را حل کنید باید از راه‌حل‌های آن آگاه باشید. برای فهم این موضوع می‌بایست درک درستی از رابطه‌ میان رفتار و راه‌حل پیدا کنید و بدانید که چرا باید برای حل مسئله از این راه‌حل استفاده کرد.

تحصیل در این رشته‌ها فرصتی فراهم می‌کند تا هم در مورد چرایی و هم در مورد چگونگی یک موضوع فکر کنید. یک مدیرعامل نیز برای راهبری شرکت خود باید دقیقا به همین سوال‌ها پاسخ دهد. او دائما از خود می‌پرسد که چرا باید یک محصول را وارد بازار کند و چگونه باید این کار را انجام دهد؟ داشتن طرز تفکر منطقی به شما اجازه می‌دهد که ابتدا شانس‌های بازار را ارزیابی کنید و سپس از این راه درآمد کسب کنید. با تحصیل در یکی از رشته‌های علمی این تفکر خودبه‌خود در شما پرورش می‌یابد.

ناگفته نماند که همه افراد تحصیل‌کرده در این رشته‌ها نمی‌توانند مدیرعاملان موفقی شوند اما داشتن چنین طرز تفکری مطمئنا در این مسیر به آنها کمک خواهد کرد.

(همچنین بخوانید: برای کارمندان‌، یک مدیر تمام‌عیار باشید)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارمدیریتاستارت‌آپmanagementتحصیلات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.