هشت روش موثر برای حفظ انگیزه هنگام مواجهه با مشکلات
در شرایط سخت چگونه رفتار کنیم؟ ۸

هشت روش موثر برای حفظ انگیزه هنگام مواجهه با مشکلات

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۱۳:۰۰ | ۱۰ دقیقه

حفظ انگیزه در شرایط سخت کاری، بسیار اهمیت دارد و پیش‌نیاز ادامه فعالیت شما است.

نوپانا: اگر صاحب کسب‌وکار هستید، قطعا هر روز استرس و فشار زیادی را تحمل می‌کنید؛ چرا که خود را مسئول مشکلات و احتمالا شکست‌ها می‌دانید. موفقیت در کار، نیازمند انگیزه‌ای است که شما را در رسیدن به اهدافتان کمک کند؛ پس حفظ این انگیزه پیش‌نیاز ادامه فعالیت شما است.

انگیزه‌ شخصی به شما کمک می‌کند بر اهداف خود متمرکز بمانید و کارآفرین بهتری باشید؛ اما برای حفظ انگیزه چه باید کرد؟ با ما همراه شوید تا هشت روش موثر برای حفظ انگیزه در مواجه با موانع و چالش‌ها را به شما نشان دهیم:

۱. جملات انگیزشی را با خود تکرار کنید

دلیل اینکه بسیاری از صفحات اجتماعی روزانه یک یا چند پست‌ با محتوای انگیزشی می‌گذارند، چیست؟ گاهی خواندن مدام یک جمله انگیزشی می‌تواند بر روند تفکر مثبت ذهن شما تأثیرگذار باشد.

شما می‌توانید جملات انگیزشی را چاپ کنید و بر دیوار دفتر کار خود نصب کنید. همچنین می‌توانید صفحات اجتماعی که محتوای انگیزشی تولید می‌کنند را دنبال و ایمیل‌های روزانه حاوی این نوع جملات را دریافت کنید. این راه ساده، به شما انگیزه مضاعف روزانه می‌دهد.

۲. برنامه خود را بنویسید

بدون داشتن نقشه و برنامه، نمی‌توانید اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت کسب‌وکار خود را شناسایی کنید. مثلا می‌خواهید یک محصول جدید بسازید اما پیش از دستیابی به این هدف بلندمدت، باید اهداف و برنامه‌های کوتاه‌مدت یا میان‌مدتی داشته باشید و آنها را عملی کنید تا بتوانید به‌سوی جلو گام بردارید و هدف نهایی خود را محقق کنید. نوشتن نقشه و برنامه به شما کمک می‌کند یک تصویر کلی از هدف خود ببینید و مسیر منطقی برای آن پیدا کنید.

۳. تیم خود را برمبنای روحیه کارآفرینی انتخاب کنید

تاثیر اعضای تیم و اطرافیان بر انگیزه و انرژی شما انکارناپذیر است. یک فرد منفی‌نگر می‌تواند تمرکز و انگیزه شما را از بین ببرد.

اگر می‌خواهید برنده باشید، باید اطراف خود را از افراد موفق پر کنید؛ نه کسانی که از سطح متوسط زندگی خود رضایت دارند. اگر به دنبال منابع تازه‌ای برای افزایش انگیزه هستید، به دنبال برنامه‌هایی که افراد را گرد هم می‌آورند تا اهداف و اندیشه‌هایشان را به اشتراک بگذارند، باشید و سعی کنید با افراد موفق حاضر در آن برنامه ارتباط برقرار کنید.

ایجاد چنین شبکه‌ای از افراد بسیار مفید است. از آن غافل نشوید.

۴. مثبت‌اندیش باشید

به‌عنوان یک کارآفرین باید بدانید و بپذیرید که کارها همیشه آسان پیش نخواهند رفت و شکست‌ها و مشکلات سر راه شما قرار خواهند گرفت. اگر کارآفرینی آسان بود، همه می‌توانستند کارآفرین شوند. یاد بگیرید که چطور با وجود دشوار بودن این مسیر، این مسئولیت را به دوش بکشید و اجازه ندهید سنگینی آن شما را از ادامه مسیر منصرف کند.

(همچنین بخوانید: شاد بودن، موفقیت شما در محیط کار را تضمین می‌کند)

۵. به خودتان پاداش دهید

وقتی به یک مرحله خاص از برنامه‌ کاری خود رسیدید، به خودتان پاداش دهید. ارزش و قیمت و خاص بودن این پاداش مهم نیست؛ مهم ماهیت آن است. یک هدیه ساده مانند خوردن ناهار در رستورانی که دوست دارید، خریدن یک کفش ورزشی جدید و یا هر چیز دیگری که به شما انگیزه و انرژی کافی برای تلاش بیشتر می‌دهد، انتخاب خوبی است. عبور از موانع و مراحل کاری و نزدیک‌تر شدن به هدف نهایی حس بسیار خوبی در شما ایجاد می‌کند و هدایا و پاداش‌های کوچک به پایداری این حس کمک می‌کنند.

۶. برنامه روزانه منظم داشته باشید

وقتی یک برنامه‌ روزانه مرتب داشته باشید و آن را با تمام توان خود پیگیری کنید، بازدهی و کارایی بیشتری خواهید داشت. وقتی بدانید چه کارهایی باید انجام دهید، زمان تلف‌شده کمتری خواهید داشت؛ زیرا گام بعدی خود را می‌دانید و از کار بعدی که باید انجام دهید، اطلاع دارید.

مثلا اگر قرار است سه بار در روز به ایمیل‌هایتان رسیدگی کنید، در این صورت زمان دیگری در طول روز برای انجام این کار نگذارید. با این کار می‌توانید از وقتی که پیش از این برای ایمیل‌ها تلف می‌کردید، در بخش دیگری از کسب‌وکار خود استفاده کنید با این کار، رسیدن به هدف آسان‌تر می‌شود.

۷. مرخصی یا سفر بروید

گاهی برای موفق شدن لازم است بیش از اندازه کار و تلاش کنید. گاهی برخی از افراد، تا ۱۸ ساعت در روز نیز برای کار خود زمان می‌گذارند؛ اما اهمیت کار به این معنی نیست که محل کارتان خانه شما است.

مرخصی گرفتن و سفر به شما این امکان را می‌دهد تا انرژی کافی برای کارتان را به‌دست آورید. بارها مشاهده شده است که ایده‌های جدید برای کسب‌وکار در همین مواقع به ذهن انسان می‌رسند. پس از استراحتی چندروزه قطعا با انگیزه بیشتری به محل کار خود باز خواهید گشت.

 ۸. ساعاتی را به خودتان اختصاص دهید

اگر می‌خواهید روزانه فعالیت غیرکاری داشته باشید، زمان آن را مشخص کنید. برنامه‌ کاری و زمانی خود را طوری تنظیم کنید که یک ساعت قبل یا بعد از کار بتوانید آن را انجام دهید. حتی می‌توانید آن را با ساعت ناهار خود هماهنگ کنید. اگر زمانی در روز را به خود اختصاص ندهید، تاثیر مستقیم آن را بر کار خود خواهید دید. اثری که قطعا خوشایند نیست. برقراری تعادل بین کار و زندگی کلید موفقیت و حفظ انگیزه است.

(همچنین بخوانید: با ایجاد انگیزه در کارمندان، مدیر محبوب آنها باشید)

منبع

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارایجاد انگیزهاسترسstressجملات انگیزشیروحیه کارآفرینیسبک زندگیmotivation
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.