شاد بودن، موفقیت شما در محیط کار را تضمین می‌کند
افزایش بهره‌وری در کسب‌وکار؛ ۷

شاد بودن، موفقیت شما در محیط کار را تضمین می‌کند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۱۴:۰۰ | ۱۳ دقیقه

شاد بودن یک امر درونی است و باعث افزایش میزان انرژی و بهره‌وری می‌شود. اگر به دنبال پیشرفت کردن در محیط کار هستید، باید از خودتان شروع کنید.

نوپانا به نقل از زومیت: داشتن یک زندگی شاد، بزرگ‌ترین موفقیتی است که همه ما باید برای آن تلاش کنیم. زمانی که زندگی شادی داشته باشیم، می‌توانیم آن را به زندگی دیگران نیز منتقل کنیم. افراد شاد در هر موقعیتی که قرار بگیرند، موفقیت آن را تضمین می‌کنند. در موفقیت هر کسب‌و‌کاری، داشتن روحیه خوب حرف اول را می‌زند. بنابراین برای رسیدن به موفقیت باید ابتدا از خودمان شروع کنیم، سپس این روحیه شاد و سازنده را به کسب‌و‌کارمان نیز وارد کنیم. در ادامه، راه‌های داشتن روحیه شاد در محیط کار را بررسی می‌کنیم:

۱- لبخند بزنید

لبخند زدن بهترین راه برای آغاز یک روز جدید است. گاهی اوقات مشکلات به اندازه‌ای زیاد هستند که انجام چنین کاری بسیار دشوار به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی برای افزایش روحیه باید سعی کنید که تمرکز خود را روی موضوعات مهم بگذارید. تلاش برای شاد بودن و لبخند زدن، بهره‌وری ما را بالا می‌برد. علوم اعصاب ثابت کرده است که لبخند زدن بهترین دارو است. شوخی کردن و خندیدن، استرس را به سرعت کاهش می‌دهد و انگیزه را بالا می‌برد.

۲- سرسخت باشید

انعطاف‌پذیری یکی دیگر از عوامل شاد، سازنده و موفق بودن است. ما در طول زندگی مجبور هستیم که با سختی‌های زیادی روبه‌رو شویم. در چنین شرایطی باید تمرکز بالایی بر نگرش و عملکردمان داشته باشیم. سختی‌ها، همان چالش‌ها یا موانع زندگی هستند. وظیفه ما این است آنها را از بین ببریم و به خودمان و دیگران نشان دهیم چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم. سختی‌های زندگی صبر ما را بالا می‌برند. بنابراین در چنین شرایطی باید مهارت‌های خود را افزایش بدهیم و دانش خود را بالا ببریم. هرچقدر انعطاف‌پذیری بیشتری در برابر مشکلات داشته باشید، موفقیت بیشتری در زندگی کسب خواهید کرد.

۳- عمل کنید

موفقیت و شادی به چیزهایی که داریم محدود نمی‌شوند بلکه به کارهایمان بستگی دارد. علاوه‌ بر این بهره‌وری زمانی بالا می‌رود که وارد عمل شوید. رفتار ما ناشی از طرز تفکرمان است. بنابراین اگر به شاد بودن فکر کنیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم، مطمئنا نتیجه خوبی خواهیم گرفت. شادی یک محصول جانبی از دستاوردهای ما است. تلاش و عمل کردن اگر با هم همراه باشند، باعث افزایش بهره‌وری می‌شوند.

۴- خوش‌بین باشید

خوش‌بین بودن یک انتخاب است. ما برای اینکه بتوانیم شاد، موفق و سازنده باشیم باید خودمان را از لحاظ ذهنی برای آن آماده کنیم. نگاه کردن به نیمه پر لیوان تمرکز ما را برای رسیدن به موفقیت بیشتر می‌کند. تمرکز فکری، استرس را کاهش می‌دهد و انرژی را بالا می‌برد. زمانی که به جنبه‌های مثبت یک موضوع نگاه می‌کنیم، راه‌حل‌های بهتری برای روبه‌رو شدن با یک چالش به ذهنمان خواهد رسید. همچنین فراموش نکنید که گاهی اوقات باید کارهای خوب و مثبتی را که در گذشته انجام داده‌اید، به خودتان یادآوری کنید. در واقع با انجام این کار به خودتان جایزه می‌دهید و بابت دستاوردهایی که کسب کرده‌اید، احساس خوبی خواهید داشت.

۵- قدردانی کنید

زندگی بسیار پیچیده است و ما باید تلاش زیادی برای برقراری تعادل انجام دهیم. قدردانی کردن از اتفاقات خوب زندگی، یکی از بهترین راه‌های حفظ انگیزه است. گاهی اوقات یک فنجان قهوه خوب می‌تواند روز ما را بسازد. زمانی که یاد بگیرید برای تمام اتفاقات کوچک زندگی خود شکرگزار باشید، لذت بردن از زندگی نیز راحت‌تر خواهد شد.

۶- بخشنده باشید

هیچ چیز بیشتر از مهربانی و سخاوت نمی‌تواند روحیه شما را تغییر دهد. مشاهده نتیجه کمک‌ها بهترین حسی است که هر شخصی در زندگی می‌تواند تجربه کند. کمک کردن به دیگران باعث می‌شود که احساس بهتری نسبت به خودمان پیدا کنیم؛ بنابراین بخشندگی باید بخشی از شخصیت شما شود. کمک کردن به دیگران انگیزه کار کردن را بالا می‌برد و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

(همچنین بخوانید: نقش حیاتی مدیران در ایجاد خلاقیت)

۷- کاری را که انجام می‌دهید، دوست داشته باشید

کارها و پروژه‌های چالش‌برانگیز نیاز به زمان و انرژی زیادی دارند. کار کردن زمانی خوشایند می‌شود که از انجام آن لذت ببرید. در چنین شرایطی مسائل مالی نیز در حاشیه قرار می‌گیرند. بنابراین اگر قصد افزایش بهره‌وری خود را دارید، بهتر است دنبال کارهایی باشید که از انجام دادنشان لذت می‌برید.

۸- ارتباطات بامعنا داشته باشید

افرادی که رابطه‌های خود را محدود می‌کنند و تنها با تعداد کمی از دوستان خود صمیمی هستند، بهره‌وری بالاتری دارند. این افراد در زندگی شادتر و موفق‌تر از کسانی هستند که با افراد زیادی ارتباط برقرار می‌کنند. گروه‌های کوچک و کم‌جمعیت استرس کمتری به افراد وارد می‌کنند. مکالمات عمیق و احساسی تأثیر بهتری روی افراد می‌گذارند. همه ما دوست داریم در زندگی احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم. هر چقدر بیشتر از طرف دیگران حمایت شویم، اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهیم کرد و میزان بهره‌وری‌مان بالا خواهد رفت.

۹- به دیگران گوش دهید

گوش دادن به دیگران میزان هوشیاری و سازندگی ما را بالا می‌برد. زمانی که نتوانیم یا نخواهیم به حرف‌های دیگران گوش دهیم، یعنی علاقه‌ای به موضوعات دنیای اطرافمان نداریم. گوش دادن به دیگران میزان دانش، ارتباطات و همچنین اعتماد به نفس ما را بالاتر خواهد برد. این کار همچنین باعث افزایش میزان اعتماد ‌به نفس دیگران خواهد شد و این یعنی حضور ما برای شخص دیگری مفید بوده است.

۱۰- ملاقات حضوری داشته باشید

امروزه برقراری ارتباطات از طریق اپلیکیشن‌هایی مانند اسکایپ و دیگر نرم‌افزارها بسیار ساده شده است. اما افراد شاد کسانی هستند که هر از گاهی مسافتی را طی می‌کنند تا به‌صورت حضوری با افراد مورد علاقه خود ارتباط برقرار کنند. ملاقات حضوری ارتباطات را قوی‌تر می‌کنند. درست است که دیدار فیزیکی افراد همیشه ممکن نیست. اما سعی کنید در میان ارتباطات دیجیتال، ملاقات حضوری با دوستانتان را نیز فراموش نکنید.

۱۱- از دنیای دیجیتال فاصله بگیرید

اگر می‌خواهید خوشحال باشید و بهره‌وری‌تان را بالا ببرید، بهتر است که کمی از دنیای دیجیتال دور شوید. همه ما احتیاج داریم که گاهی اوقات از کامپیوتر و تلفن‌ همراه فاصله بگیریم. کار کردن با تلفن همراه باعث افزایش استرس و فشار خون می‌شود. زل زدن به کامپیوتر نیز افسردگی و خستگی را تشدید می‌کند. درست است که استفاده از تکنولوژی باعث پیشرفت و موفقیت ما می‌شود. اما برای جلوگیری از فرسودگی روحی و جسمی، باید سعی کنیم هر از گاهی از آنها فاصله بگیریم. بنابراین هر روز برای مدتی تمام دستگاه‌های دیجیتال را از خودتان دور کنید و اجازه دهید افکار و جسمتان ترمیم پیدا کنند.

۱۲- ورزش کنید

ثابت شده است که ورزش میزان افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد. هورمون‌های شیمیایی که در طول ورزش کردن در بدن آزاد می‌شوند، باعث خوشحالی و آرامش می‌شوند. زمانی که ورزش کردن در هوای آزاد انجام شود، تأثیر آن چندین برابر خواهد شد. علاوه بر این، تناسب اندام اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد و همین موضوع باعث افزایش شادی می‌شود. فعالیت بیشتر، میزان انرژی و بهره‌وری را نیز بالاتر خواهد برد.

(همچنین بخوانید: ۵ عادت روزانه افراد موفق و شاد)

برچسب‌ها: موفقیت روحیهمحیط کارروان‌شناسی successhappinessشادی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.