استارت‌آپ‌هایی که از اطلاعات شما محافظت می‌کنند
توجه به امنیت سایبری؛ ۷

استارت‌آپ‌هایی که از اطلاعات شما محافظت می‌کنند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۱۶:۱۵ | ۷ دقیقه

با گسترش روزافزون حملات مخرب، امنیت سایبری در حال تبدیل شدن به یکی از پرطرفدارترین حوزه‌ها برای فعالیت استارت‌آپ‌ها است.

نوپانا به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران: با حملات مخرب جهانی چون واناکرای (WannaCry)، توجه گسترده‌ای به حوزه امنیت سایبری شده است. مطبوعات، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان به‌طور فزاینده‌ای درباره تهدیدهای امنیتی نگران هستند؛ اما در این میان سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به‌طور یکسان فرصت‌های بزرگی را پیش‌ روی خود می‌بینند.

سارا گوو (Sara Gow)، سرمایه‌گذار شرکت گریلاک پارتنرز (Greylock Partners) در این‌باره می‌گوید: «امنیت، فضایی است که در آن استارت‌آپ‌های زیادی حضور دارند. همه‌چیز به‌طور فزاینده به اینترنت متصل است، پس آسیب‌پذیری مسئله مهمی است. در این میان فرصت‌های زیادی وجود دارد. من به شخصه اعتقاد دارم که این بازار در طولانی‌مدت رشد بسیاری تجربه می‌کند.»

بر اساس گزارش «سی‌بی اینسایتس» (CB Insights)، سال گذشته سرمایه‌گذاران به واسطه بیش از ۴۰۰  قرارداد، ۳.۵ میلیارد دلار به شرکت‌های امنیت سایبری اختصاص داده‌اند. همچنین این ارقام ممکن است در سال جاری افزایش پیدا کند. در سه ماه اول سال ۲۰۱۷، معاملات در فضای امنیتی خصوصی با رکوردی ۵ ساله مواجه شدند.

آنچه مشاهده می‌کنید، بازاری بزرگ و در حال رشد است. شرکت‌ها در زمینه سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات امنیتی حدود ۸۱ میلیارد دلار پرداخت کرده‌اند که میزان رشد آن ۸ درصد بالاتر از سال گذشته بوده است. شرکت‌های تحقیقات فناوری انتظار دارند که این بازار تا سال ۲۰۲۰، سالانه ۹ درصد رشد کند.

یکی از شرکت‌های نسل جدید امنیت سایبری، فیش‌می (PhishMe) است. این استارت‌آپ روی مبارزه با حملات فیشینگ (Fishing) تمرکز کرده است. فیش‌می یک پلتفرم توسعه‌یافته مدیریت تهدید است. این استارت‌آپ کار کارکنان را برای تشخیص ایمیل‌های مشکوک آسان‌تر می‌کند. روهیت بلانی (Rohit Blunni)، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «انتظار داریم سالانه ۷۰ میلیون دلار درآمد داشته باشیم. مشکلات امنیت سایبری که امروز می‌بینید، از یک ایمیل فیشینگ آغاز شده است. به همین دلیل این موضوع از دیدگاه ما بسیار بزرگ است.»

شکی نیست که فیشینگ ـ ارسال ایمیل جعلی برای دریافت اطلاعاتی مانند کلمه عبور و یا شماره کارت اعتباری ـ یک نگرانی عمده است، اما این مسئله تنها یکی از مواردی است که توسط تازه‌واردان امنیت سایبری هدف قرار گرفته می‌شود.

استارت‌آپ دیگری که در این حوزه فعال است دارکتریس (Darktrace) نام دارد. این استارت‌آپ برای تشخیص رفتار غیرمعمول در شبکه، از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و نقص امنیتی را با تکنولوژی بالا شناسایی می‌کند.

یازدهم جولای، دارکتریس اعلام کرد که در سرمایه‌گذاری سری دی، ۷۵ میلیون دلار توسط شرکت «اینسایتس ونچر پارتنرز» (Insight Venture Partners) جذب کرده است. این رقم از ماه مارس ۲۰۱۵ تاکنون، حدود ۱۷۵ میلیون دلار افزایش داشته است.

گریلاک، علاقه خاصی به افزایش امنیت سایبری در سال‌های گذشته داشته است. ماه ژوئن، این شرکت چیزی حدود ۹ میلیون دلار در سری آ (Series A) سرمایه‌گذاری خود از شرکت امنیت ابسایدن (Obsidian Security) به دست آورد. این شرکت بر حفاظت از حساب‌های کاربری در فضای سازمانی تمرکز دارد.

این شرکت همچنین در سرمایه‌گذاری سری آ، حدود ۸ میلیون دلار از شرکت اویک (Awake) به دست آورد که بر داده‌های بزرگ و یادگیری ماشینی برای امنیت شبکه شرکتی تمرکز کند. بلافاصله در پایان سال ۲۰۱۶، این کمپانی در سرمایه‌گذاری سری ب (Series B) توسط شرکت بین کاپیتال ونچرز (Bain Capital Ventures)، سرمایه‌گذاری خود را به حدود ۲۳ میلیون دلار افزایش داد.

در حالی که جزئیات سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند جالب باشد، اما این امر نشان می‌دهد که گریلاک و دیگر سرمایه‌گذاران به‌طور فزاینده‌ای بر امنیت تمرکز کرده‌اند و می‌خواهند جلوی حملات سایبری را بگیرند. امروزه با متنوع‌تر و پیچیده‌تر شدن بدافزارها، استارت‌آپ‌ها هم راه‌حل‌های امنیتی و سایبری مناسب‌تری پیدا می‌کنند.

(همچنین بخوانید: Waymo، اوبر را به سرقت اطلاعات متهم کرد)

برچسب‌ها: استارت‌آپامنیت سایبریcyber securityحملات فیشینگخدمات امنیتیفناوریtechnology
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.