استارت‌آپ‌هایی که دنیای ورزش را متحول کردند
فناوری در خدمت ورزش؛ ۸.۷

استارت‌آپ‌هایی که دنیای ورزش را متحول کردند

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۱۰:۰۰ | ۱۱ دقیقه

در این مطلب به معرفی ۶ استارت‌آپ ورزشی که تغییرات نوآورانه‌ای در دنیای ورزش رقم زده‌اند، می‌پردازیم.

نوپانا: شتاب‌دهنده ورزشی لید (leAD) با استفاده از شبکه‌سازی، منتورها و مربیان ورزشی، اسپانسرها و دانش فنی به سطح وسیعی از استارت‌آپ‌های ورزشی کمک می‌کند. فعالیت این شرکت تنها تجارت نیست؛ بلکه آنها به دنبال حضور پایدار و مادام‌العمر در عرصه صنعت ورزش هستند و می‌خواهند پایه‌های محکمی در این صنعت بنا کنند.

به گزارش نوپانا، هیئت‌مدیره این شتاب‌دهنده از مربیان بااستعداد تشکیل شده است. در حال حاضر آدرین سیمونتی (Adrian Simonetti) موسس برند ورزشی لا مارتینا (La Martina) به عنوان رئیس و مدیرعامل شتاب‌دهنده فعالیت دارد.

در ادامه به معرفی ۶ استارت‌آپ ورزشی که توسط این شتاب‌دهنده وارد بازار رقابت شده و تغییرات نوآورانه‌ای در دنیای ورزش رقم زده‌اند، می‌پردازیم:

رانکیپر (RunKeeper)

ران‌کیپر یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تناسب اندام با بیش از ۴۵ میلیون کاربر و متصل به بیش از ۱۰۰ دستگاه در جهان است. این برنامه تناسب اندام که مانند یک مربی خصوصی در گوشی‌های هوشمند است، به کاربران خود کمک می‌کند تا اهداف خود را تعیین کنند، پیشرفت‌ خود را ببینند و انگیزه خود را در مسیر حفظ کنند.

اپ‌استور فروشگاه اپل‌ هنگامی که در سال ۲۰۰۸ شروع به کار کرد، تنها ۲۰۰ اپلیکیشن داشت که ران‌کیپر یکی از آنها بود. را‌ن‌کیپر گزارش فعالیت نظیر سرعت و مسافت طی‌شده را به صورت صوتی می‌دهد؛ موسسان این استارت‌آپ اعتقاد دارند نباید به گذشته نگاه کرد و باید به سطح آمادگی در آینده توجه داشت.

سیتگیک (SeatGeek)

سیت‌گیک وب‌سایتی برای خرید بلیط مسابقات ورزشی، کنسرت‌ها و حتی تئاترها است. این شرکت در سال ۲۰۰۹ تاسیس شده و به نحوی طراحی شده است تا مشتریان به بهترین و امن‌ترین روش ممکن بتوانند بلیط را به صورت آنلاین خریداری کنند.

آخرین نوآوری شرکت، سیت‌گیک‌اوپن (SeatGeek Open) نام دارد و به این صورت است که با استفاده از فناوری اوپن‌سورس (open-source) به هنرمندان، تیم‌ها، اماکن و ... اجازه می‌دهد با استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک، به مشتریان خود حق انتخاب بیشتر داده و بلیط خود را بفروشند. جک گروتزینگر (Jack Groetzinger) مدیرعامل شرکت اخیرا در صحبتی گفته است: «هدف ما این است که کاربران از این جزییات، طراحی‌ها و فناوری‌ها استفاده کنند تا بتوانند در رویدادهای بیشتری شرکت کنند.»

تمرکز روی جزییات به مشتریان کمک می‌کند تا بهترین خرید را داشته باشند. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شرکت می‌توان به ارسال بارکد بلیط به تلفن همراه خریدار به جای بلیط کاغذی اشاره کرد. همچنین این وب‌سایت پیش از خرید، زاویه دید صندلی مورد نظر را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا بهترین انتخاب را داشته باشند.

فیتبیت ۲۰۰۷ (Fitbit 2007)

فیت‌بیت در سال ۲۰۰۷ با شیوه جدیدی برای حفظ تناسب اندام افراد به عرصه تجارت بازگشت. از قابلیت‌های آن می‌توان به سنجش فعالیت‌های روزانه، تعداد گام‌ها و ضربان قلب و ایجاد انگیزه در افراد برای حفظ تناسب اندام اشاره کرد.

جیمز پارک (James Park) و اریک فریدمن (Eric Friedman)، بنیان‌گذاران شرکت با الهام گرفتن از ترکیب سنسورهای حرکتی و الگوریتم‌ها در نرم‌افزارشان، به ارتقای سطح آمادگی جسمانی کاربران می‌پردازند. آنها شمارش گام‌ها را به‌عنوان فاکتور اصلی که بر سایر پارامترها تاثیر می‌گذارد در نظر گرفته‌اند.

این شرکت تصمیم دارد که در آینده کسب‌وکار خود را با ساخت تجهیزات سبک تشخیص پزشکی ادامه دهد و به همین دلیل، این استارت‌آپ به‌تازگی با شرکت مدترونیک (Medtronic) برای نظارت بر بیماران دیابتی قرارداد همکاری امضا کرده است.

(همچنین بخوانید: مسیر دوی هوشمند ساخته شد)

استراوا (Strava)

استراوا یک پلتفرم آنلاین است که ورزشکاران و دوچرخه‌سواران را در سراسر جهان به یکدیگر متصل می‌کند. استراوا ورزش را برای میلیون‌ها کاربر خود همگانی می‌کند، به آنها انگیزه می‌دهد و کمک می‌کند بیشتر ورزش کنند.

این برنامه ۸ سال است که به ورزشکاران حرفه‌ای و دونده‌ها و دوچرخه سواران این امکان را می‌دهد تا تمرینات منظمی داشته باشند. حس رقابت و همدلی، هر دو در برنامه تمرینات وجود دارد. این پلتفرم می‌تواند فعالیت‌ها را ضبط و اشتراک‌گذاری کند و به تجزیه و تحلیل آن بپردازد.

یکی دیگر از پروژه‌های مهم آنها، روز جهانی «استفاده از دوچرخه برای رسیدن به محل کار» است که سال گذشته در شهرهای بزرگ جهان مطرح و اجرایی شد. آنها نام این ایده را مترو استراوا (Metro Strava) گذاشتند تا مشخص شود شرکت چگونه می‌تواند در برنامه‌ریزی شهری و زیرساخت‌ها کمک کند.

اوپن اسپانسرشیپ (OpenSponsorship)

یک بازاریاب آنلاین برای برندها و ورزشکاران، به‌نام اوپن اسپانسرشیپ، سعی می‌کند تا شکاف به‌وجود آمده در صنعت اسپانسرینگ ورزشی را پر کند.

ایشوین اهاند (Ishveen Ahand) مدیرعامل اوپن اسپانسرشیپ از ایده این شرکت چنین می‌گوید: «با تکنولوژی دیجیتال می‌توان کارها را بهتر و سریع‌تر انجام داد. ما متولد شدیم تا در بازار آنلاین به ورزشکاران، تیم‌ها، رویدادهای ورزشی، سازمان‌ها و شرکت‌ها کمک کنیم.»

این شرکت استارت‌آپی که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده است، به‌عنوان یک بازار دو طرفه عمل می‌کند؛ از یک سو این امکان را به برندها می‌دهد تا فرصت‌های خود را برای اسپانسرینگ پیدا کنند و از سوی دیگر به ورشکاران حق انتخاب و مشاهده دیگر برندها را برای قبول اسپانسرینگ خود می‌دهد. این امر به شفاف‌سازی فضای اسپانسرینگ ورزشی کمک و آن را سریع‌تر کرده است.

اوپن اسپانسرشیپ در قراردادخود یک هزینه اشتراک ماهیانه سایت از برندها دریافت می‌کند که شامل تجزیه و تحلیل، پیشنهادهای قیمت‌گذاری و قابلیت دسترسی به بیش از ۲ هزار ورزشکار است.

 

اسپرتسکیدا (Sportskeeda)

اسپرتس‌کیدا یک وب‌سایت ورزشی با پوشش موضوعی تمام ورزش‌ها است. اسپرتس‌کیدا یکی از نخستین پورتال‌های کشور هند برای تولید محتوای ورزشی با کیفیت است که خود را به‌عنوان یک رسانه سرگرم‌کننده و قابل اعتماد نشان داده است. این پورتال، تقریبا تمام ورزش‌های هند و جهان شامل هاکی، کریکت، فوتبال، تنیسف بسکتبال، گلف، کبدی و ... را پوشش می‌دهد.

(همچنین بخوانید: استارت‌آپ‌های ورزشی هزار رنگ)

منبع

برچسب‌ها: استارت آپ ورزشیشتاب‌دهندهورزشاستارت‌آپپیشتازانجهان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.