پنجره‌های شفافی که انرژی الکتریکی تولید می‌کنند
فناوری خلاقانه خورشیدی؛ ۷

پنجره‌های شفافی که انرژی الکتریکی تولید می‌کنند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۱۱:۰۰ | ۹ دقیقه

یک استارت‌آپ فناوری، به‌تازگی پنجره‌هایی شفاف با قابلیت تولید انرژی الکتریکی در مقیاس تجاری ساخته است.

نوپانا  به نقل از زومیت: یک استارت‌آپ حوزه فناوری مأموریت دارد تا مرکز اصلی یک بانک هلندی را برای تولید انرژی تجاری و مستقل تجهیز کند؛ در این پروژه از اولین پنجره‌های شفاف تولیدکننده انرژی خورشیدی که تجاری‌سازی شده است، استفاده می‌شود. در لبه‌های این پنجره‌ها از سلول‌های خورشیدی استفاده‌ شده است که در یک زاویه خاص قرار گرفته‌اند؛ این ویژگی به سلول‌ها امکان می‌دهد از نور خورشید عبوری از پنجره برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کنند. فردیناند گراپ‌پرهاوس(Ferdinand Grapperhaus)، بنیان‌گذار و مدیرعامل استارت‌آپ فی‌سی(FiCi)، می‌گو‌ید: «املاک تجاری بزرگ، انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کنند. اگر شما بخواهید این ساختمان‌ها را به صفحات خورشیدی مجهز کنید، فضای پشت‌بام آنها پاسخگو نیست؛ لذا استفاده کردن از نمای خارجی ساختمان به‌طور قابل‌توجهی به تولید انرژی مستقل در این ساختمان کمک خواهد کرد.»

بنا به اطلاعاتی که گراپ‌پرهاوس داده است، این پنجره‌ها می‌توانند بین ۸ تا ۱۰ وات انرژی تولید کنند. او می‌گوید: «پنجره‌ها به کاربر این امکان را می‌دهند که با انرژی به‌دست‌آمده از هر مترمربع، یک گوشی را ۲ بار در روز شارژ کند.»

این پنجره‌های تولیدکننده توان یا پاور ویندوز که توسط استارت‌آپ فی‌سی ساخته‌ شده است، برای اولین بار در ماه ژوئن در آیندهوون، در جنوب هلند، معرفی شدند. مرکز اصلی رابوبانک، بزرگ‌ترین بانک هلند، به ۳۰ متر مربع از این پنجره‌ها مجهز شده است. کارمندان بانک این توانایی را خواهند داشت تا از پورت یواس‌بی تعبیه‌شده در این پنجره‌ها برای شارژ کردن تلفن هوشمند خود استفاده کنند. ساختمان‌های دیگر نیز در انتظارند تا از این فناوری خلاقانه خورشیدی استفاده کنند؛ فناوری‌ که فی‌سی را در لیست انجمن پیشگامان فناوری اقتصادی جهانی در سال ۲۰۱۷ قرار داد.

(همچنین بخوانید: تولید پرده‌های خورشیدی هوشمند)

پاور ویندوز

در روزهای پایانی ماه ژوئن، مرکز اصلی خیریه مستقر در آمستردام، به پاور ویندوز مجهز شد. بعد از آن، فی‌سی با اولین پروژه خود در مقیاس بزرگ، گامی به جلو برداشت؛ این شرکت موفق به تجهیز ۱۸۰۰ متر مربع از ساختمان بزرگ و تازه تأسیس مجتمع مسکونی بولد تاور در آمستردام با پاور ویندوز شد. گراپ‌پرهاوس می‌گوید: «من معتقدم که تمام شیشه‌های جدید به انرژی نیاز دارند؛ شیشه‌هایی که به‌صورت الکتریکی رنگی یا گرم می‌شوند یا پنجره‌هایی که در داخل آنها نوارهای خورشیدی وجود دارد و انرژی الکتریکی تولید می‌کنند و می‌توانند به بالا و پایین حرکت کنند. اما این نیاز به انرژی را بیشتر از هرجای دیگر در عینک‌های ویدیویی می‌توانید ببینید.»

گراپ‌پرهاوس می‌گوید هزینه سیم‌کشی برای انتقال انرژی الکتریکی به چنین پنجره‌هایی در ساختمان‌های تجاری مستقل قابل‌ توجه است و سرمایه‌گذاری در پنجره‌های تولیدکننده انرژی با این توصیفات، صرفه اقتصادی خواهد داشت.

فی‌سی همچنین در حال کار روی نسل بعدی این فناوری است که سه برابر کارآمدتر از پاور ویندوزهای فعلی است. سطح رویی نسل جدید پاور ویندوز با ماده خاصی پوشش داده خواهد شد که نور مرئی تابیده‌شده به پنجره را به نوری نزدیک به اشعه فروسرخ تبدیل می‌کند که این نور به سلول‌های خورشیدی تعبیه‌شده در کناره‌های این پنجره‌ها منتقل می‌شود. گراپ‌پرهاوس بیان می‌کند: «این پوشش همانند ستاره‌ای درخشان در تاریکی عمل می‌کند؛ با این تفاوت که ستاره درخشان طول‌موج سبز از خود منتشر می‌کند؛ اما پوشش تعبیه‌شده روی پنجره‌های ما طول‌موجی نزدیک به اشعه فروسرخ منتشر می‌کند.»

این پوشش بر اساس یکی از نادرترین فلزات زمین یعنی تالیوم ساخته‌ شده است. گراپ‌پرهاوس به همراه دوستش ویلِم کِستِلوُ(Willem Castello)، توانایی تالیوم در تبدیل طیف گسترده‌ای از نور به نوری نزدیک به اشعه فروسرخ را در سال ۲۰۱۴ و در دوره تحصیل خود در دانشگاه مهندسی دِلفت(Delft)، کشف کردند. گراپ‌پرهاوس می‌گوید: «با گذشت زمان و با توسعه‌ سلول‌های خورشیدی بهتر، راندمان این پنجره‌ها افزایش خواهد یافت؛ اما مقیاس اقتصادی این پروژه به توسعه آن نیز کمک می‌کند. در حال حاضر ما در سراسر دنیا به دنبال پروژه‌هایی نمادین هستیم تا نشان دهیم ساختمان‌های شیشه‌ای بزرگ می‌توانند از راهی علمی، به‌صورت مستقل انرژی تولید کنند. فی‌سی توسط انجمن جهانی اقتصاد برای توانایی این شرکت برای تغییر جهان، در بین ۳۰ پیشگام فناوری در سال ۲۰۱۷ قرار گرفت. این لیست در ۱۴ ژوئن منتشر شد و از شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ فناوری‌های مختلف مانند هوش مصنوعی، راه‌حل‌های امنیتی-سایبری و بیوتکنولوژی، تشکیل‌شده است.»

گراپ‌پرهاوس معتقد است که قرار گرفتن فی‌سی در این لیست به معنای این است که جهان تغییرات آب‌وهوایی را جدی گرفته است. او می‌گوید: «۱۰ سال پیش، پایداری شرایط اقلیمی موضوعی بود که به آن صورت توسط سرمایه‌گذاران، دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ جدی گرفته نمی‌شد. چیزی که من در ۳ سال گذشته شاهد آن بوده‌ام این است که شرکت‌ها مسئولیت‌پذیرتر شده‌اند، دولت‌ها حمایت بیشتری می‌کنند و سرمایه‌گذاران علاقه‌ بیشتری به پایداری پیدا کرده‌اند.»

(همچنین بخوانید: تسلا، در آستانه ساخت پرقدرت‌ترین باتری دنیا)

برچسب‌ها: استارت‌آپpower windowانرژی الکتریکیتکنولوژیفناوریصفحات خورشیدینوآوریانرژی پاکانرژیstartup
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.