به جای مسدود کردن استارت‌آپ‌ها به بهانه‌های واهی، به کارآفرینان دلگرمی دهیم
دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی: ۸

به جای مسدود کردن استارت‌آپ‌ها به بهانه‌های واهی، به کارآفرینان دلگرمی دهیم

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۱۱:۰۰ | ۵ دقیقه

رضا الفت‌نسب: برخی نهادها به‌جای تشویق و حمایت، با برقراری موانع بیشتر و بروکراسی‌های طاقت‌فرسا، مشکلات زیادی در مسیر فعالیت کارآفرینان ایجاد کرده‌اند.

نوپانا: رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، در گفت‌وگو با نوپانا گفت: اساس شکل‌گیری کسب‌وکارهای نوپا خصوصا در حوزه اینترنت و آی‌سی‌تی، تلاش برای حل یک مشکل و پیدا کردن یک راه‌حل جدید است. آنها غالبا با تشکیل تیم‌های چند نفره و سرمایه اندک، یک کسب‌وکار نوین راه‌اندازی می‌کنند و این روند، اخیرا در کشور ما رونق زیادی به‌همراه داشته است.

رضا الفت‌نسب افزود: خدمات استارت‌آپ‌ها با نیازهای مردم همخوانی دقیقی دارد و برخواسته از مشکلات آنها است و به همین‌ دلیل، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

این فعال استارت‌آپی تصریح کرد: امروزه استارت‌آپ‌ها درحوزه‌های مختلف، سودمندی خود را به مردم اثبات کرده‌اند؛ برای مثال، استارت‌آپ‌هایی مانند اسنپ و تپ‌سی، با کاهش هزینه‌های مردم و صرفه‌جویی در زمان، آنها را متقاعد به عدم استفاده از خودروهای شخصی کرده‌اند و این اتفاق در کاهش معضلات ناشی از ترافیک در جامعه شهری مفید بوده است.

او در ادامه بیان کرد: نقش استارت‌آپ‌ها در حل مشکلات شهری معمولا کمتر از دیگر حوزه‌ها دیده می‌شود اما خوشبختانه این نقش‌آفرینی در حال افزایش است؛ مثلا اخیرا با طراحی یک اپلیکیشن مخصوص با هدف حل معضل جای پارک ماشین‌ها در فضای شهری، این مشکل نیز توسط نوآوران برطرف شده است.

الفت‌نسب در خصوص ناهماهنگی تغییرات در فضای کسب‌وکار و قوانین یادآور شد: قانون تجارت الکترونیک که در مجلس ششم و درسال ۸۲ به تصویب رسید، در طول این سال‌ها آن‌چنان که باید، اجرایی نشده است. تغییرات در حوزه استارت‌آپ‌ها و فناوری مورد استفاده آنها، با سرعت زیادی درحال رخ دادن است، اما متاسفانه قوانین کسب‌وکار، همگام با این تغییرات به‌روز رسانی نشده و این ناهماهنگی مشکلات زیادی در مسیر فعالیت استارت‌آپ‌ها ایجاد کرده است؛ در نتیجه نیاز به بازنگری و تصویب قوانین مناسب، بیش از پیش احساس می‌‌شود.

دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی بیان کرد: متاسفانه در حوزه قوانین سرمایه‌گذاری با کمبودهای اساسی مواجه هستیم. به‌عنوان مثال، بخش خصوصی به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی است اما برخی نهادها به‌جای تشویق و حمایت، با برقراری موانع بیشتر و بروکراسی‌های طاقت‌فرسا مانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این بخش می‌شوند؛ از طرفی سازمان‌های مختلف به صورت پراکنده مسئول اعطای مجوز به کسب‌وکارهای اینترنتی شده‌اند و این یکپارچه نبودن، به ابهام و سردرگمی بیشتر کارآفرینان منجر شده است.

او در پایان خاطرنشان کرد: کارآفرینان هیچ انتظاری جز حمایت معنوی از مسئولان ندارند. لازم است با آشنا کردن بیشتر برخی مسئولان و مدیران با کسب‌وکارهای اینترنتی، موجب همکاری بیشتر آنها شویم تا به‌جای سنگ‌اندازی‌های مختلف و گاها به بهانه‌های واهی، به کارآفرینان دلگرمی دهند و موجب توسعه اقتصادی کشور شوند.

(همچنین بخوانید: رونق استارت‌آپ‌ها در گرو همت مدیران و سازوکارهای اصولی است)

برچسب‌ها: استارت‌آپکارآفرینکسب‌و‌کارایرانقوانینحمایتکسب‌وکارهای نوپاانجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتیمسئولانگفت‌وگو با مسئولان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.