رونق استارت‌آپ‌ها در گرو همت مدیران و سازوکارهای اصولی است
رئیس مرکز ملی فضای مجازی: ۸

رونق استارت‌آپ‌ها در گرو همت مدیران و سازوکارهای اصولی است

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۱۲:۱۰ | ۸ دقیقه

محمد حسن انتظاری: در بخش صنایع کوچک و متوسط، پتانسیل‌های زیادی برای توسعه وجود دارد و متاسفانه در این بخش، کمبودهای فراوانی احساس می‌شود.

نوپانا: محمدحسن انتظاری، دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرنگار نوپانا گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی لازم است تقویت شوند و با تهیه برنامه مشخص و دقیق، می‌توان به این هدف رسید. اخیرا، اقدامات خوبی در زمینه استارت‌آپ‌ها انجام شده است که مایه خرسندی است، اما با توجه به وسعت کار و نیروی کار مجرب این عرصه، لازم است توسعه کسب‌وکارهای نوپا در اولویت قرار گیرد.

محمدحسن انتظاری افزود: با توجه به ریسک‌پذیری پایین سرمایه‌گذاران، لازم است سرمایه‌‌گذاری‌های خطرپذیر در کشور افزایش یابد. همچنین شتاب‌دهنده‌ها باید قدرت خطرپذیری خود در قبال استارت‌آپ‌ها را تقویت کنند و با این کار، جرات بیشتری به صاحبان ایده بدهند، چرا که تجربه نشان داده است که اکثر افراد صاحب ایده، در ابتدای مسیر، از نظر اقتصادی، بازاریابی و توسعه کسب‌وکار، دانش کافی ندارند و بنابراین نمی‌توان در آغاز، انتظار زیادی از کارآفرینان در این زمینه داشت.

(همچنین بخوانید: صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، راه رسیدن به موفقیت استارت‌آپ‌ها هستند)

دبير كميته فناوري اطلاعات و ارتباطات مجمع تشخيص مصلحت نظام تصریح کرد: نقش بانک‌ها در یاری رساندن به مشاغل دانش‌بنیان، بسیار حائز اهمیت است و آنها با ارائه تسهیلات مالی مناسب، می‌توانند زیرساخت‌های لازم برای شروع استارت‌آپ‌ها را در اختیار کارآفرینان قرار دهند.

او بیان کرد: یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی در کشور، اتکا بر نیروهای داخلی است، بنابراین، نقش نیروی انسانی در استارت‌آپ‌ها که همان دانشجویان و افراد صاحب ایده  هستند، بسیار مهم است. خوشبختانه از نظر نیروی تحصیل کرده و نوآور، جایگاه خوبی در جهان داریم و از نظر اقتصادی نیز باید به جایگاه شایسته خود دست یابیم.

معاونت سابق تجاری‌سازی و نوآوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ايران خاطرنشان کرد: حجم بی‌رویه واردات و قاچاق کالا، مانع رشد توانمندی‌های داخلی شده است و در این زمینه، نیاز به مدیران باهمت و سازوکارهای اصولی داریم تا در حوزه استارت‌آپ‌ها شکوفایی حاصل شود.

انتظاری در مورد بهره‌گیری از سرمایه‌گذاران خارجی گفت: اگر ورود سرمایه‌گذاران خارجی، همراه با انتقال تکنولوژی و دانش باشد، مفید خواهد بود. در غیر این صورت، کشور تبدیل به بازار فروش محصولات سرمایه‌گذاران خارجی خواهد شد و این به ضرر ماست، بنابراین، لازم است فضای سرمایه‌گذاری خارجی به نحوی طراحی و مدیریت شود که انتقال دانش همراه با سرمایه صورت پذیرد و دراین صورت، توانمندی‌های داخلی نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس سابق مرکز ملی فضای مجازی، فرهنگ‌سازی را مهم خواند و بیان کرد: فرهنگ‌سازی باید در ۲ بخش صورت پذیرد: ۱- آموزش به کارآفرینان در زمینه توسعه کسب‌وکار، خصوصا در دانشکده‌های مرتبط با صنعت دانشگاه‌ها  ۲- آموزش به نیروی بخش‌های مختلف صنایع و همچنین صاحبان آنها.

او افزود: در بخش صنایع کوچک و متوسط، پتانسیل‌های زیادی برای توسعه وجود دارد و متاسفانه در این بخش، کمبودهای فراوانی احساس می‌شود. نیاز است تا با ارتباط مستمر میان نوآوران و صاحبان صنایع، شاهد پیشرفت در این بخش باشیم.

دبير كميته فناوري اطلاعات و ارتباطات مجمع تشخيص مصلحت نظام یادآور شد: فراهم کردن ارتباط بیشتر صاحبان سرمایه و کارآفرینان، با همکاری دولت و بخش خصوصی میسر است، و دولت، با هماهنگی بیشتر با این بخش، زمینه این ارتباط موثر را فراهم می‌کند. همچنین لازم است رسانه‌ها نقش پررنگ‌تری در برقراری گفتمان در این زمینه داشته باشند.

(همچنین بخوانید: گسترش استارت‌آپ‌ها در گرو تقویت بخش خصوصی

معاونت سابق تجاری‌سازی و نوآوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ايران گفت: لازم است استارت‌آپ‌ها، راه و روش جسور بودن را بیشتر یاد بگیرند و خیلی محتاطانه قدم برندارند؛ همچنین از روش‌های جدید که در بیشتر کشورهای دنیا مورد استفاده است، بهره گیرند. روش‌هایی که ریسک سوخت سرمایه را کاهش می‌دهند.

او در ادامه افزود: درست است که استارت‌آپ‌ها در سایرکشورها نیز با خطر سوخت شدن سرمایه مواجه‌اند و برخی از آنها درآغاز کار، شکست می‌خورند، اما تفاوت شرکت‌های شتاب‌دهنده آنها با شرکت‌های مشابه داخلی ما، این است که آنها به بازار و رفتار مصرف کننده مسلط‌تر هستند و توانسته‌اند به میزان زیادی، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند. به همین جهت توصیه می‌شود از روش های جدید سایر کشورها دراین زمینه بهره برد تا خطر ریسک سرمایه کاهش یابد.

رییس سابق پژوهشکده ماهواره سازمان فضایی معتقد است: اگر مسئولان بتوانند به طور جدی، با سه مشکل بزرگ واردات، فساد و قاچاق برخورد کنند، به طور قطع،  شرکت‌های دانش‌بنیان، موفقیت چشمگیری درآینده خواهند داشت و این امر کاملا به رفتار دولت‌ها وابسته است.

برچسب‌ها: ایراناستارت‌آپسرمایه‌گذاری خطرپذیراقتصادشتاب‌دهندهبخش خصوصیمحمدحسن انتظاری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.