چرا استارت‌آپی‌ها نباید همه زندگی خود را قربانی موفقیت کسب‌وکار کنند؟
پیشگیری از بحران‌های روحی و روانی در مسیر کارآفرینی؛ ۷

چرا استارت‌آپی‌ها نباید همه زندگی خود را قربانی موفقیت کسب‌وکار کنند؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۱۳:۰۰ | ۶ دقیقه

باور عمومی غلطی که در میان فعالان فضای استارت‌آپی وجود دارد این است که کارآفرینان و اعضای تیم آنها باید تمام زندگی خود را فدای شرکت کنند تا موفق شوند.

نوپانا به نقل از زومیت: زندگی استارت‌آپی، سبک جدیدی است که با پیدایش و رشد روزافزون شرکت‌های نوپا در حوزه‌های مختلف، به جزئی جدانشدنی از فعالان این حوزه تبدیل شده است. یکی از نکاتی که در مدیریت استارت‌آپ‌ها به آن دقت می‌شود این حقیقت است که افراد شاد، خلاقیت و کارایی بهتری خواهند داشت. کارآفرین‌ها و ارزش‌آفرین‌های اکوسیستم استارت‌آپی به‌ غلط تصور می‌کنند که این شادی و احساس رضایت تنها باید میان کارمندان و اعضای تیم وجود داشته باشد.

اکثر کارآفرینان در خاطره‌های خود به ساعات بی‌خوابی، فشار کاری زیاد، استرس، افسردگی و مواردی از این قبیل اشاره می‌کنند. آنها کار زیاد را جزئی جدانشدنی از زندگی خود می‌دانند. در دوران کنونی آن چیزی که این قشر از جامعه را از بقیه جدا می‌کند، نه‌تنها کار و موفقیت‌های زیاد، بلکه بیماری‌های روانی و جسمی بی‌شمار آنها است. طبق نتایج تحقیقاتی که دانشگاه برکلی منتشر کرده است، اغلب کارآفرینان از مشکلاتی نظیر افسردگی بالا، اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی و اضطراب رنج می‌برند. در مورد افسردگی، مؤسسان استارت‌آپ‌ تا ۳ برابر بیش از عموم مردم از این بیماری رنج می‌برند.

کلی فیتز‌سیمونز، کارآفرین موفق آمریکایی که تاکنون چند استارت‌آپ را تأسیس کرده و به فروش رسانده است، پس از فروش استارت‌آپ دوم به مدت ۳ سال از افسردگی رنج برده است. او در مقاله‌ای راه‌های فرار از مشکلات عمومی و بیماری‌های کارآفرینی را این‌گونه شرح می‌دهد:

تغییر طرز تفکر

در قدم اول، این خود کارآفرین است که باید طرز تفکر خود را تغییر دهد و این باور غلط را که برای موفقیت حتما باید از خودگذشتگی کند، از بین ببرد.

فرهنگ از رأس سازمان شروع می‌شود

استارت‌آپ‌ها عموما قواعد و قوانین محکمی در سیستم نیروی انسانی خود دارند تا بتوانند بهترین افراد را به تیم خود جذب کنند. وقتی نیروهای تیم ببینند که مؤسس استارت‌آپ تمام انرژی و سلامت خود را وقف شرکت کرده است، این رویه را به‌عنوان قانون در نظر می‌گیرند و آنها نیز انرژی بیش از حدی برای کارها صرف می‌کنند. نتیجه‌ این اتفاق این است که کارمندان بسیار زودتر از مدیران و بنیان‌گذاران استارت‌آپ از ادامه‌ کار خسته می‌شوند و دیگر انرژی لازم را برای پیشرفت صرف نمی‌کنند.

(همچنین بخوانید: چگونه فرهنگ سازمانی ایجاد کنیم؟)

کار بدون استراحت، روحیه‌ تیم را خراب می‌کند

یک کارآفرین شاد، خلاقیت و کارایی بیشتری دارد، رفتار بهتری با اعضای تیم دارد و علاوه بر آن، شخصیت قابل‌اعتمادتری دارد. وقتی زمان مناسبی به استراحت خود و کارمندان اختصاص بدهید و فضایی شاد ایجاد کنید، اعضای تیم شما با رغبت بیشتری برای پیشرفت تلاش می‌کنند. در چنین فضایی، اعتماد تیم به سیستم بیشتر می‌شود و قوانین نیز جدی‌تر گرفته می‌شوند.

شادی، بهره‌وری را افزایش می‌دهد

دیوید میِستر، استاد سابق دانشگاه هاروارد، در کتاب خود با نام «Practice What You Preach»، ارتباط مستقیم و جدانشدنی شادی کارمندان با افزایش بهره‌وری را به‌طور کامل توضیح داده است. او اعتقاد دارد این ارتباط، یک ارتباط علت و معلول است و به‌نوعی لازمه‌ سودآوری و بهره‌وری، شادی و رضایت کل تیم محسوب می‌شود.

کارآفرینان در مسیر تلاش برای موفقیت استارت‌آپ، باید به‌طور قطع شادی، رضایت و سلامت خود را مد نظر داشته باشند. با توجه به مشکلات فراوانی که روزانه در ارتباط با این افراد می‌بینیم، می‌توان گفت حفظ این موارد، یک الزام برای زندگی استارت‌آپی است. هرچه یک کارآفرین توجه کمتری به خودش داشته باشد، احتمال از دست‌دادن نیروهای بااستعداد، از بین رفتن اعتماد میان اعضای تیم، از بین رفتن انرژی اعضای تیم و در نهایت بیماری‌های روحی و جسمی برای او افزایش پیدا می‌کند.

(همچنین بخوانید: آهسته و پیوسته پیروز شوید)

برچسب‌ها: استارت‌آپ‌کارآفرینتیمسبک زندگیفرهنگ سازمانیEntrepreneursافسردگیروحیه تیمیlife stylehappinessشادی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.