نقش اینترنت اشیا در صنعت
تغییرفرصت‌های صنعتی؛ ۷

نقش اینترنت اشیا در صنعت

توسط علی رنجبران | ۱۳۹۵/۱۱/۰۱ - ۰۹:۱۳ | ۵ دقیقه

اینترنت اشیا با کم کردن هزینه‌های عملیاتی، خدمات و حمایت مناسب‌تر از مشتری چهره صنایع را تغییر می‌دهد.

به گزارش نوپانا، اینترنت اشیا شبکه‌ای بین اشیا فیزیکی است که به وسیله تکنولوژی پنهان شده، آنها را قادر می‌کند تا با حالت درونی خود تعامل و مکالمه کنند یا با دنیای خارج ارتباط برقرار کند. اینترنت اشیا، به جز اتصال وسایل به هم و به دنیای خارج، با دستورالعمل‌های موثر بی‌سیم، حسگرهای پیشرفته و پردازنده‌ها هم کار می‌کند.

استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ اینترنت اشیا را به عنوان راه‌حل پیشرفت‌شان انتخاب کرده‌اند چرا که اینترنت اشیا موثرترین و کم هزینه‌ترین روش را برای صنایع در بر دارد.

بنا به گزارش شرکت تحلیلگر IDC، تعداد وسایل مجهز به اینترنت اشیا تا پایان سال 2020 به عدد 212 میلیارد خواهد‌ رسید و از این تعداد، 30 میلیارد به هم متصل خواهند بود. IDC این رشد را عمدتا مدیون سیستم هوشمندی می‎‌داند که روی نرم‌افزار مصرف‌کننده و شرکت ارائه دهنده نصب می‌شود و به جمع‌آوری داده می‌پردازد.

عمده‌‌ترین دلایلی که باعث می‌شوند اینترنت اشیا بتواند چهره صنایع را تغییر دهد، کم بودن هزینه‌های عملیاتی، خدمات و حمایت مناسب‌تر از مشتری است. بزرگ‌ترین مشکل این سیستم که امنیت آن است، باعث نشده تا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ از آن به عنوان ایده راه‌گشا استفاده نکنند.

اینترنت اشیا صنایع مختلف را چگونه تغییر می‌دهد؟

فروش

میزان نفوذ اینترنت اشیا در صنعت فروش در سال 2015 به 60 درصد رسید و تخمین زده می‌شود که همچنان به رشد خود ادامه دهد. 60 درصد میزان فروش به صورت فعالانه از اینترنت اشیا بهره می‌گیرد تا بتواند خدمات بهتری ارائه کند و به صورت موثرتری با مصرف‌کننده تماس حاصل کند. این تماس و خدمات مرتب و با کیفیت از دید مصرف‌کنندگان ارزش بیشتری دارد و اقبال بیشتری به آن نشان می‌دهند.

بیمه

در حال حاضر 63درصد از کارگزاران بیمه فعالانه در توسعه اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این اتفاق به یک دلیل بسیار ساده افتاده است؛ بخش بیمه مشابهت فراوانی به بخش فروش دارد. خدمات بهتری که با این روش به مشتریان ارائه می‌شود و ارتباط چندجانبه، دلایلی هستند که سرمایه‌گذاری در بیمه را به سمت اینترنت اشیا سوق داده‌اند.

خدمات‌رفاهی

صنعت خدمات‌رفاهی مانند تولید، درست‌ترین محل برای اجرای اینترنت اشیا است. بسیاری از سیستم‌های تولیدی با داخل شدن اینترنت اشیا آسان‌تر عمل خواهند کرد و این پدیده آن‌ها را کامل می‌کند. این دلایل باعث شده تا نفوذ اینترنت اشیا در خدمات‌رفاهی به 71 درصد برسد.

نفت و گاز

اینترنت اشیا به میزان قابل توجهی در صنعت نفت و گاز نفوذ کرده‌است. 56 درصد از کارگزاران این صنعت به شکل فعال روی توسعه اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این موضوع، صنعت نفت و گاز را کم هزینه‌تر و به هم پیوسته‌تر می‌کند. عمده‌ترین دلیل چنین نفوذی در این صنعت پایین آمدن هزینه‌های عملیاتی است. تکنولوژی مدرن اینترنت اشیا و صنعت نفت و گاز در کنار هم می‌توانند روند تولید را سریع‌تر و ارزان‌تر کنند.

با تاثیر بالایی که اینترنت اشیا در دنیای اطراف ما دارد، مشاهده صنایعی که بیشتر و بیشتر در این عرصه سرمایه‌گذاری می‌کنند شگفت‌آور نیست. استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ حالا برای همسو شدن با این پدیده نوظهور، مدل کسب‌و کارشان را دوباره می‌چینند.

 

برچسب‌ها: تکنولوژیشرکتاینترنت اشیاسرمایه‌گذاراستارت‌آپخدمات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی رنجبران

علی رنجبران

علی رنجبران دانش آموخته مهندسی معدن از دانشگاه تهران است. او از سال ۱۳۸۳ در نشریات دانشجویی و سپس به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. علی رنجبران سابقه دبیری تحریریه، دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.