فرهنگ‌سازی نیاز رونق استارت‌آپ‌ها
دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی: ۷

فرهنگ‌سازی نیاز رونق استارت‌آپ‌ها

توسط معصومه بخشی‌پور | ۱۳۹۵/۱۱/۰۲ - ۱۲:۱۴ | ۵ دقیقه

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی معتقد است، رونق کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی از یک‌سو نیازمند فرهنگ‌سازی استفاده از وب و اپلیکیشن در کشور است و از سوی دیگر باید در قانون‌گذاری این بخش، تجدیدنظر صورت گیرد.

رضا الفت نسب، در گفت‌و‌گو با خبرنگار نوپانا، با اشاره به وضعیت رکود اقتصادی، نقش کسب‌وکارهای نوپا و اینترنتی را برای توسعه اقتصادی بسیار موثر دانست و گفت: در شرایطی که شاهد تعدیل نیرو در صنایع مختلف هستیم، کسب‌و‌کارهای نوپا در حال جذب نیرو هستند و سرمایه‌گذاری خوبی در این بخش در حال شکل‌گیری است.

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی با تاکید بر پتانسیل موجود در کشور در حوزه استارت‌آپ‌ها، ادامه داد: رونق کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی از یک‌سو نیازمند فرهنگ‌سازی استفاده از وب و اپلیکیشن در کشور است و از سوی دیگر باید در قانون‌گذاری این بخش، تجدیدنظر صورت گیرد.

الفت نسب با اشاره به فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی نوپا در کشور، گفت: استارت‌آپ‌های این حوزه چشم امید به جذب بازارهای بین‌المللی دارند و ظرفیت سرویس‌دهی در منطقه خاورمیانه را دارند، اما باید شرایط قانون و مقررات برای آن‌ها فراهم شود.

دبیر انجمن کارفرمایان کسب‌وکارهای اینترنتی، به قانون تجارت‌الکترونیک در ایران اشاره کرد که مربوط به سال 82 است و گفت: با توجه به روند رو به رشد تجارت‌الکترونیک در ایران و جهان، این قانون نیازمند بازنگری است. از سوی دیگر، کسب‌وکارهای اینترنتی نوپا در دریافت مجوزهای مختلف با مقاومت سازمان‌ها و نهادهای متعددی روبه رو هستند که دولت باید برای آن چاره‌اندیشی کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز استارت‌آپ‌های حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی مجبورند تیم‌های چندنفره‌ای را مامور کنند تا به دنبال گرفتن مجوز فعالیت از سازمان‌های مختلف باشند، خاطرنشان‌کرد: نگاه دولت و کسب‌و‌کارهای سنتی باید نسبت به کسب‌وکارهای نوپا تغییر یابد.

الفت نسب با اشاره به اینکه استارت‌آپ‌ها فرزندان این مرز و بوم هستند و نباید به آن‌ها بی‌مهری کرد، گفت: متاسفانه شاهد نصب برخی اتهامات به این کسب‌وکارها به دلیل جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم که به هیچ عنوان با ذات این کسب‌و‌کارها هم‌خوانی ندارد.

وی با تاکید براینکه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در استارت‌آپ‌های اینترنتی مطابق با قوانین کشور انجام می‌شود، ادامه داد: در صورتی که مشکلی از این بابت وجود دارد، باید قوانین جذب سرمایه‌گذاری خارجی کشور، تغییر یابد.

دبیر انجمن کارفرمایان کسب‌و‌کارهای اینترنتی با اشاره به فرمایشات رهبرانقلاب در لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه اقتصادی کشور، اظهار داشت: پتانسیل بسیاری برای توسعه استارت‌آپ‌ها در کشور وجود دارد و نباید به گونه‌ای برخورد کرد که اینطور به نظر برسد که استارت‌آپ‌ها قصد به خطر انداختن امنیت کشور را دارند.

وی با تاکید براینکه جوانان این مرزو بوم که امروزه در استارت‌آپ‌ها فعال هستند، در جامعه نخبگانی قرار دارند که ایجاد این کسب‌وکارها را به مهاجرت ترجیح داده‌اند، افزود: بسیاری از اعضای انجمن کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی پس از فارغ‌التحصیلی از ایران مهاجرت کرده بودند و هم‌اکنون بار دیگر برای ایجاد کسب‌وکار جدید به کشور بازگشته‌اند و این امر، مهاجرت معکوس نخبگان را رقم زده است.

به گفته الفت نسب باید برای این قشر حس اعتماد ایجاد کرد تا بتوانند با انگیزه بالا، نسبت به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارشان اقدام کنند و امیدوار به بهبود شرایط باشند. در این میان باید مدل‌های کسب‌وکارهای اینترنتی نوپا در کشور برای دولتی‌ها و سایر اصناف، رفع ابهام شود.

برچسب‌ها: ایرانقوانینکسب‌و‌کارکارآفرینسرمایه‌گذاراستارت‌آپتجارت الکترونیکفرهنگ و جامعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره معصومه بخشی‌پور