تکنولوژی برای پیش‌گیری و نجات آتش‌نشانان
درس‌هایی از حادثه ساختمان پلاسکو ۸.۳

تکنولوژی برای پیش‌گیری و نجات آتش‌نشانان

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۱/۰۱ - ۱۸:۰۹ | ۳ دقیقه

تکنولوژی برای پیش‌آگاهی و پیش‌گیری از حوادث و هم‌چنین برای تسهیل فرایند امداد و نجات، ابزار و اختراعات بیشماری عرضه کرده‌است.

نوپانا: هرچقدر تلخ باشد اما باید پذیرفت که حادثه ساختمان پلاسکو بدون شک آخرین آتش‌سوزی و فروریختن یک ساختمان نخواهد بود. کافی‌است در همان اطراف قدم بزنید و ساختمان‌های فرسوده پایتخت را ببینید. البته نمای بیرونی خیلی‎‌از آن‌ها بازسازی شده و روکش‌های زیبایی این هیولاهای خفته را پوشانده و زیبایی ظاهر اولویتی است که خواه ناخواه در روزی که فکرش را هم نمی‌کنیم، جان ما یا عزیزان‌مان را خواهد گرفت.

دنیای تکنولوژی برای پیش‌آگاهی و پیش‌گیری از حوادث و هم‌چنین برای تسهیل فرایند امداد و نجات، ابزار و اختراعات بیشماری عرضه کرده‌است. اما غیر از دوربین‌های مداربسته، از کدام‌یک استفاده می‌کنیم؟ بماند که گاه طریقه استفاده درست از همان دوربین را هم نمی‌دانیم.

اگر سنگ آتش‌نشانان عزیزمان را به سینه می‌رنیم، حداقل کار ممکن برای آن‌ها تجهیز بهتر و استفاده از ابزار روز است. این ایده به نظر از برگزاری همایش و دادن یک لوح‌تقدیر و عکس یادگاری گرفتن با قهرمانان وطن بهتر باشد. می‌توانید از خودشان بپرسید که در بعضی لحظات مرگ‌زای وجود یک ابزار الکترونیکی ساده چگونه جانی را به آغوش خانواده‌اش بر‌می‌گرداند. برای درک بهتر مسئله تنها به یک مورد اشاره می‌شود که با حادثه ساختمان پلاسکو بی‌ارتباط نیست.

به‌هرحال این فاجعه رخ داد و افرادی در همان اثنا جان به جان آفرین تسلیم کردند و بسیاری دیگر، از جمله عده‌ای از آتش‌نشانان زیر آواری ماندند که برداشتن آن بیش از 24 ساعت ادامه دارد و تا مشاهده نکردن مستقیم کسی نمی‌داند که زنده‌اند یا نه.

لحظه‌ای خود را جای همسر، مادر، پدر، یا فرزند آن‌ها بگذارید. از جایی به بعد فشار بلاتکلیفی آنقدر بالاست که فرد ترجیح می‌دهد بشنود که عزیزش فوت شده است تا این حجم جنون‌آور اضطراب را تحمل کند. تمام این بلاتکلیفی کمرشکن، با یک مچ‌بند هوشمند به اتمام می‌رسید.

غیر از آن، اگر فرد مصدوم باشد خیلی زودتر مکان یابی می‌شود. با مشخص شدن مکان دقیق او، خطر ریزش سهوی حین آوار برداری هم کمتر تهدیدش می‌کند. حتی قبل از بیرون کشیدن او تمام علائم حیاتی‌اش را می‌توان در اختیار داشت و با دانستن این پارامترهای ضروری به حفظ جانش کمک کرد.

وسیله‎‌ای که نه حجم بالا و نه قیمت بالایی دارد. با یک برنامه ساده هم می‌توان از آن استفاده کرد. سایر تجهیزات آتش نشانی نیز قابلیت به‌روز شدن دارند. از دستکش‌ها گرفته تا کفش‌ها و دیگر تجهیزات. با یک مثال ساده مشاهده کردیم که استفاده از فناوری درست تا چه اندازه به نجات جان انسان‌ها کمک می‌کند.

شاید این حادثه ناگوار درسی باشد برای بازکردن چشم‌ها و کاری اساسی در این زمینه، یعنی هرکس به نسبت تخصص خود، کار را پیش ببرد. وظیفه ما به‌عنوان رسانه اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی در زمینه فناوری روز دنیا است که در این مسیر محکم‌تر قدم برمی‌داریم.

وظیفه هرکسی که مسئولیتی دارد تعریف شده است و امیدواریم به آن‌ها عمل شود تا این چنین روزهایی اگر خدایی نکرده تکرار شدند، به معنای کلمه حادثه باشند، نه رویدادی که با چند کار ابتدایی و مشخص می‌شد از آن پیش‌گیری کرد.

شاید درس بگیریم، شاید هم مانند حوادث قبلی خیلی زود فراموشش کنیم و فردا که فاجعه دیگری رخ داد، به محل حادثه رفته و دوربین باکیفیت موبایل خود را بالا گرفته و در عدم آگاهی کامل، با انجام کاری غیر اخلاقی ممنون تکنولوژی باشیم. 

برچسب‌ها: ایرانتکنولوژیفرهنگ و جامعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا