چگونه فرهنگ سازمانی ایجاد کنیم؟
هم‌جهت با ارزش‌های کسب‌وکار و اعضای تیم؛ ۸

چگونه فرهنگ سازمانی ایجاد کنیم؟

توسط محمود حاج‌ زمان | ۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۱۳:۱۰ | ۹ دقیقه

فرهنگ سازمانی واقعی، باید نتیجه‌ تیمی باشد که تشکیل می‌دهید. همچنین، باید نتیجه‌ ارزش‌های واقعی باشد که شرکت شما را به جلو می‌برند و زیربنای تصمیمات تجاری شما هستند.

نوپانا: فرهنگ، یکی از کلمه‌های رایجی است که استارت‌آپی‌ها عاشق حرف زدن درباره آن هستند، دوست دارند بابت آن از خودشان تعریف کنند و با کمک آن، افراد جدید را استخدام کنند. به نظر من، در مورد تعدادی از استارت‌آپ‌ها، همه‌ اینها (یا حداقل بخش عمده‌ آن) فقط در جایگاه حرف و شعار است، چرا که یک فرهنگ سازمانی واقعی، با اجبار و یا تعریف آن ایجاد نمی‌شود. مسئله، فقط گذاشتن میز پینگ‌پنگ در اتاق غذاخوری، دورهمی پنجشنبه‌ شب‌ها یا یک بورد ایده‌ها با نقاشی‌های قشنگ و عبارات انگیزه‌بخش نیست که کارمند تمام طول روز به آن زل بزند. من هم این کارها را کرده‌ام و باور کنید که جواب نمی‌دهد.

به گزارش نوپانا، فرهنگ سازمانی واقعی، باید نتیجه‌ تیمی باشد که تشکیل می‌دهید. همچنین، باید نتیجه‌ ارزش‌های واقعی باشد که شرکت شما را به جلو می‌برند و زیربنای تصمیمات تجاری شما هستند. فرهنگ، از بالا به پایین و از پایین به بالا خلق می‌شود. در ادامه، چند راه برای فراهم کردن رشد طبیعی فرهنگ سازمانی ارائه کرده‌ایم:

 ۱. از اهداف خود شروع کنید

کسب‌وکار شما می‌خواهد چه مسئله‌ای را حل کند؟ پاسخ این سوال، تعیین کننده‌ ارزش‌های اصلی شرکت شما است. در شرکت من، ما می‌خواهیم افراد را به هم مرتبط کرده و در بهبود روابط واقعی به آنها کمک کنیم. نتیجه، توسعه‌ کسب‌وکار به شکل فردی است. من به این مسئله بسیار علاقه دارم و به کاری که می‌کنم معتقدم. همین انرژی به درون تیم من هم سرازیر می‌شود و به عنوان یک مدیرعامل، ضروری است که روابطی واقعی و ارتباطاتی واقعی با تمامی اعضای تیم خودم داشته باشم.

برای کسی که می‌خواهد بهترین درک را از فرهنگ سازمانی به‌دست بیاورد، مطرح شدن این سوال ضروری است که چه مسئله‌ای قرار است حل شود و چرا این موضوع برای ما، اینقدر اهمیت دارد؟ روش پاسخگویی فرد مقابل، خیلی بهتر از قوانین مربوط به مرخصی و فضای کار، نشان دهنده‌ فرهنگ شرکت خواهد بود.

۲. به کارمندان خود گوش دهید

پذیرای بازخورد صادقانه باشید. افراد نباید از گفتن حرف‌های ضروری که فکر می‌کنند باید به گوش شما برسد، واهمه داشته باشند. بله، رهبر باید تصمیم ‌گیرنده باشد، اما رهبر واقعی کسی است که به تیم خود اجازه می‌دهد مهمترین فاکتورها برای افزایش روحیه‌ شرکتی را تعیین کنند. شاید اعضای تیم دلشان نمی‌خواهد هفته‌ای یک ساعت از وقت کاری خود را به جلسه‌ یوگای گروهی اختصاص دهند. شاید یک ساعت وقت آزاد برای آشنایی با جدیدترین عضو استخدامی شرکت، از نظر آن‌ها ارجح باشد. سوال بپرسید تا جواب‌ها نشان دهند چه چیزهایی مهم‌تر هستند. اگر اعضای تیم حس کنند صدایشان شنیده می‌شود، احساس خوشحالی کرده و رضایت بیشتری از کار خود خواهند داشت. در ضمن، به تیم خود به چشم «کارمند» یا «دارایی» نگاه نکنید. آن‌ها فقط تیم شما هستند.

۳. افراد مناسب را استخدام کنید

افرادی را به کار بگمارید که به کار شرکت شما اهمیت می‌دهند و این کار، با ارزش‌های شخصی آنها سازگاری دارد. کلیدِ خلق فرهنگ این است که کار را به دست خودشان بدهید. در این صورت، اعضای تیم، دائما فکر می‌کنند چطور می‌توانم این‌ قسمت از کار را بهبود دهم؟ وقتی افرادی با رفتار مثبت، استخدام کنید که به یادگیری تمایل نشان می‌دهند، باهوشند و می‌خواهند بخشی از چیزی موثرتر و بزرگتر باشند، آنها کم‌کم متفاوت فکر خواهند کرد و سعی می‌کنند محیط کار را برای فعالیت خودشان بهتر و بهتر کنند. بهترین سوالی که در مصاحبه‌های شغلی می‌پرسم، این است: این‌جا دوست داری چه کاری کنی که شاید به ذهن من نرسیده باشد؟ یادتان باشد که اعضای تیم، حاضر به کار طولانی برای حل مسئله هستند و برای حل مسائلی که برایشان مهم است، از دل و جان مایه می‌گذارند.

(همچنین بخوانید: نقش حیاتی مدیران در ایجاد خلاقیت)

۴. خاص بودن تیم خود را بپذیرید

همه‌ی استارت‌آپ‌ها مثل هم نیستند. فرهنگ چیزی نیست که با اجبار بتوان اینجاد کرد و نباید قانون‌ نانوشته‌ای در کار باشد که بگوید همه باید صندل به پا کنند یا عینک فلان مدل بزنند، چون در سیلیکون‌ولی این‌طور مد شده است! تفاوت تیم خود را بپذیرید. پذیرای جدیت یا شوخ‌طبعی کارمندان خود باشید. یک فرهنگ کاملا یکسان، فقط متعلق به شرکت‌هایی است که افراد با سازمان همخوانی ندارند.

۵. تفریح مهم است، اما همه چیز نیست

در نهایت، کار فقط کار است. شما دارید کار می‌کنید، باشگاهی برای تفریح به راه نینداخته‌اید (مگر این‌که کارتان همان راه انداختن باشگاهی برای تفریح باشد). برخی شرکت‌ها، بیش از حد بر خلق فرهنگ تمرکز می‌کنند و به آن اولویتی بیشتر از گرفتن تصمیم‌های مهم تجاری می‌دهند (مثلا دورهمی در جمعه‌های تابستانی خوب است، اما نباید منابع ارزشمند استارت‌آپ را در آن هدر بدهید). زیاد به خودتان سخت نگیرید و به خودتان فشار نیاورید که حتما با کارمندانتان یک شرکت جذاب بسازید. یک سازمان بر پایه‌ عملکرد به وجود بیاورید و همیشه در مورد اهداف خودتان و تیم، روشن و واضح رفتار کنید. اگر افراد خوبی دارید که بهترین گزینه برای حل مسائل شما هستند، اتفاقات خوبی هم خواهد افتاد و فرهنگ فوق‌العاده‌ سازمان شما به شکل طبیعی به وجود خواهد آمد.

(همچنین بخوانید: مشارکت نیروی کار، کلید موفقیت استارت‌آپ‌های مشهور)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارمحیط کارکار گروهیفرهنگ سازمانیBusiness culture
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمود حاج‌ زمان

محمود حاج‌ زمان

محمود حاج زمان، دانش‌آموخته مهندسی عمران تا مقطع دکتری در دانشگاه شریف است. از سال ۱۳۸۸ مشغول روزنامه‌نگاری علمی و نوشتن و ترجمه مطالب علمی، به خصوص در مجله دانستنیها است. او تا کنون شش کتاب ترویج علم برای مخاطب عام منتشر کرده است.