یک فنجان قهوه چهارصد میلیون تومانی
قطره‌ قطره جمع گردد... ۸.۷

یک فنجان قهوه چهارصد میلیون تومانی

توسط محمود حاج‌ زمان | ۱۳۹۶/۰۴/۰۲ - ۱۲:۰۰ | ۹ دقیقه

چگونه با تغییری کوچک در عادت‌های مالی، می‌توان به پس‌انداز چهارصد میلیون تومانی رسید؟

نوپانا: اگر می‌خواهید به کسی نصیحت مالی بکنید که تازه از دبیرستان یا دانشگاه فارغ‌التحصیل شده، پیشنهاد ما این است: فنجان قهوه را پیشنهاد دهید. این چیزی است که بیشتر جوان‌ترها خوب درک می‌کنند – و موضوعی است که احتمالا بهتر از «هزینه‌ فرصت» می‌تواند بحث را جذاب و شنیدنی کند.

ایده این است که انتخاب‌هایی که برای پولمان در طول روز انجام می‌دهیم، خصوصا در مورد موارد کم‌اهمیتی مثل یک فنجان چای یا قهوه، این‌که غذا را بیرون بخوریم یا نه، و این‌که چقدر خرج لباس، سفر و تفریحات کنیم، همگی می‌توانند موثر باشند. هر خریدی که انجام می‌دهیم، سرمایه ما را در اختیار فرد دیگری قرار می‌دهد؛ در صورتی که این سرمایه می‌توانست صرفه‌جویی شود و همین یعنی هزینه‌ فرصت.

به گزارش نوپانا، دنبال کردن تاثیر این تصمیمات در عرض چند سال نشان داده که این انتخاب‌ها چقدر می‌توانند موثر باشند. فران کرینری، مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت ونگارد، از مثال یک فنجان قهوه استفاده کرده تا نشان دهد چطور این ایده عملی می‌شود. او در وبلاگ خود، خطاب به مشاورین مالی نوشته است: «چیزی سخت‌تر از این نیست که سعی کنید مشتری بی‌میل خود را وادار کنید صرفه‌جویی کند و میزان اندوخته‌ خود را بیشتر کند. خوب، می‌توانید تاثیر قطره‌قطره جمع شدن و مزایای احتمالی غلبه بر وسوسه خرج کردن سرمایه را برایشان توضیح دهید.»

(همچنین بخوانید: کم کردن هزینه‌های استارت‌آپ)

جوانترها و بازنشستگی

بحث کرینری را می‌توان در مورد همه به کار برد، خصوصا در مورد جوانترهایی که احتمالا در چندین سال پیش روی خود ممکن است سرمایه خود را اسراف کنند. این مسئله از حد یک فنجان قهوه هم فراتر می‌رود، گرچه همین مثال برای شرح موضوع بسیار عالی است. کرینری در تحلیل خود این‌طور فرض کرده که با روزی ۳/۵ دلار صرفه‌جویی در هزینه‌ یک فنجان قهوه که در عوض می‌توان آن را در خانه مصرف کرد، سالانه ۱۲۶۰ دلار صرفه‌جویی خواهیم داشت. اگر مصرف قهوه‌تان بیشتر باشد یا از برندهای گرانتر قهوه بخرید که میزان این صرفه‌جویی بیشتر هم می‌شود. سپس کرینری این‌طور فرض کرده که می‌توان این ۱۲۶۰ دلار سالانه را برای ۳۰ سال سرمایه‌گذاری کرد تا سالانه سودی با نرخ ۶ درصد به دست آورد. به این ترتیب، او فرض کرده که این پول در یک صندوق ذخیره‌ کم‌ریسک قرار می‌گیرد و تا زمانی که ۵۹/۵ سالتان بشود، در یک حساب مخصوص بازنشستگی اندوخته می‌شود. (البته در این مثال، مسئله‌ مالیات در نظر گرفته نشده تا بحث ساده بماند.)

اگر این ۱۲۶۰ دلار، سالانه ۶ درصد افزایش یابد و این روند به مدت ۳۰ سال ادامه پیدا کند، در نهایت ۱۰۶ هزار دلار به وجود خواهد آمد. این مبلغ اصلا کم نیست – در حقیقت، این از متوسط ارزش خانوارهای آمریکایی که تقریبا ۹۶ هزار دلار است هم بیشتر است.

با در نظر گرفتن این‌که سهام ۵۰-۵۰ است و سود اوراق بهادار از میانه‌های دهه‌ ۱۹۲۰ تقریبا روی ۹ درصد ثابت بوده، می‌توان گفت که محاسبات کرینری خیلی هم محافظه‌کارانه بوده است. اگر شما همین محاسبه را انجام دهید و در عوض از نرخ سالانه‌ ۷ درصد یا حتی بیشتر استفاده کنید، سود به دست آمده بعد از ۳ دهه به حداقل ۱۲۷ هزار دلار خواهد رسید.

کرینری از یک مثال دیگر استفاده کرده که این یکی به سرمایه‌گذار معروف، وارن بافت برمی‌گردد که یک بار اعلام کرد با کاهش مراجعاتش به آرایشگاه به هر ۵ هفته یک بار به جای هر ماه، و پرداخت ۱۸ دلار دستمزد آرایشگر به جای ۲۵ دلار، توانسته ۳۰۰ هزار دلار در تمام عمرش صرفه‌جویی کند.

در مقایسه با یک فنجان قهوه یا آرایشگاه رفتن، تاثیر صرفه‌جویی در مورد اقلام گران بیشتر هم می‌شود؛ مثلا اگر از خرید یک اتومبیل ۴۵ هزار دلاری بگذریم و به یک مدل خوبِ ۱۵ هزار دلاری قناعت کنیم. چنین خریدی، برخلاف فنجان قهوه که هر روز انجام می‌شود، گاهی شاید فقط یک بار در عمرمان رخ دهد؛ اما صرفه‌جویی انجام شده بسیار بیشتر از تعداد دفعات اتفاق است. انتخاب یک خودروی ارزانتر به معنی این است که هزینه‌ کمتری بابت بیمه، استهلاک و سرویس آن هم خواهید پرداخت.

همه باید در زندگی خود به طریقی پول خرج کنند، ولی بد نیست بدانیم که این تصمیمات با هزینه‌ فرصتی همراه هستند که در طول زمان بیشتر و بیشتر هم می‌شوند. با نگاهی به مثال‌های ساده و روزمره، مثلا اینکه با صرفه‌جویی در مصرف قهوه چه فرصت‌های مالی بهتری نصیبمان خواهد شد، بهتر می‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم. به این ترتیب فرصت بیشتری برای صرفه‌جویی پیدا خواهد شد که بعضی‌ها حتی فکرش را هم نمی‌کنند.

در یک نظرسنجی که امسال از سوی موسسه‌ی تحقیقات مزایای شغلی انجام شد، ۲۴ درصد از پاسخگویان اعلام کردند که کل ذخیره و پس‌انداز آن‌ها کمتر از ۱۰۰۰ دلار است، که البته این فارغ از پیش‌پرداخت منزل و اندوخته‌ بازنشستگی آن‌ها بود. ۲۳ درصد دیگر هم اعلام کرده بودند که حدود ۲۵ هزار دلار پس‌انداز دارند.

در نتیجه، کرینری می‌گوید: «تغییرات کوچک در رفتار مالی ما می‌تواند تاثیرات عظیمی در طول زمان به وجود بیاورد.»

(همچنین بخوانید: ۲۵ روش پس‌انداز در کسب‌وکارهای خانگی)

برچسب‌ها: سرمایهپس‌اندازرفتار مالیموفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمود حاج‌ زمان

محمود حاج‌ زمان

محمود حاج زمان، دانش‌آموخته مهندسی عمران تا مقطع دکتری در دانشگاه شریف است. از سال ۱۳۸۸ مشغول روزنامه‌نگاری علمی و نوشتن و ترجمه مطالب علمی، به خصوص در مجله دانستنیها است. او تا کنون شش کتاب ترویج علم برای مخاطب عام منتشر کرده است.