نخستین نمایشگر سه‌بعدی پزشکی
تماشای زنده تپش قلب ۴.۵

نخستین نمایشگر سه‌بعدی پزشکی

توسط علی رنجبران | ۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۱۴:۴۱ | ۲ دقیقه

با دستاورد جدید محققان، تصاویر سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی به شکل هولوگرام در می‌آیند.

تیمی از پژوهشگران بریتانیایی در حال توسعه شکلی از ویدئوی هولوگرام هستند که تصاویر اعضای داخلی بدن را به شکل سه بعدی پیش روی پزشک و بیمار قرار می‌دهد. با استفاده از این سیستم می‌توان تصاویر اعضای بدن را بزرگ کرد یا از زوایای مختلف دید.

بر اساس گفته مهندسان این پروژه، تماشای زنده قلبی که در پیش رویتان می‌تپد، ریه‌ای که مقابل چشمانتان دم و بازدم می‌کند یا کودکی که هنوز زاده نشده دیگر فصلی از داستان‌های علمی تخیلی نیست. بدون نیاز به ابزارهای سه‌ بعدی‌ساز و واقعیت مجازی، ویدئوهای هولوگرام می‌توانند از تصاویر یک دستگاه ام‌آر‌آی یا سی‌تی‌اسکن معمولی تصویری واقعی را به نمایش درآورند.

یکی از پزشکان دخیل در این پروژه می‌گوید: «هرچند هدف این پروژه جمع‌آوری و ارائه اطلاعات دقیق‌تر پزشکی بوده‌ است، اما ویدئوهای هولوگرافیک خواه ناخواه دنیای ارتباطات و رسانه و بازی را تغییر خواهند داد و انقلابی جدید در عرصه دیجیتال ایجاد می‌کنند.»

با امکان جداسازی ویژگی‌ها و زوایای اعضای داخلی و دیدن آن‌ها در مقیاس بزرگ‌تر، طیف وسیعی از احتمالات جدید برای انجام جراحی‌های پیچیده و شناخت بیماری‌های ایجاد می‌شود.

جراحان و پزشکان برای خوانش دقیق تصاویر رادیولوژی تعلیم ندیده‌اند و این شغل رادیولوژیست‌ها است، اما با این تکنیک برای اولین بار یک جراح قادر خواهد بود توموری را به صورت سه بعدی از زاویه‌ای ببیند که  پیش از آن امکانش وجود نداشته و بتواند تصمیم آگاهانه‌تری بگیرد.

این موضوع، درک روند بیماری و درمان را برای بیمار هم آسان‌تر می‌کند و می‌تواند به عینه ببیند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

برچسب‌ها: جهانتکنولوژیسلامت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی رنجبران

علی رنجبران

علی رنجبران دانش آموخته مهندسی معدن از دانشگاه تهران است. او از سال ۱۳۸۳ در نشریات دانشجویی و سپس به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. علی رنجبران سابقه دبیری تحریریه، دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.