امنیت ملی، اقتصاد مقاومتی و کسب‌وکارهای نوپا
استارت‌آپ‌ها پادتنی در مقابل تهدیدات امنیتی ۸.۳

امنیت ملی، اقتصاد مقاومتی و کسب‌وکارهای نوپا

توسط نرگس محمدی | ۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۱۵:۲۲ | ۸ دقیقه

«اقتصاد مقاومتی» و «کسب‌وکارهای نوپا» از مهم‌ترین راهبردهای «امنیت ملی» هستند.

به گزارش نوپانا، با توجه به تغییر صحنه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی امروزی و همچنین بازیگران آن کمتر می‌توان برای پیشبرد امور و تحقق اهداف از راهبردهای گذشته استفاده کرد. در عصر حاضر جهت ایجاد امنیت ملی و تحقق اقتصاد پویا به شدت به ادراک، دانش و الگوهای نوین نیاز است.

شناخت رابطه سه موضوع «امنیت ملی»، «اقتصاد مقاومتی» و «کسب‌وکارهای نوپا»، مستلزم توجه به سه مقوله «امنیت»، «اقتصاد» و «استفاده از ظرفیت مردمی» است.

امنیت یک نیاز مرتبه بالا و اساسی و یکی از اصلی‌ترین نیازهای یک ملت و یک کشور است. مهم‌ترین مشکل برای یک کشور زمانی به وجود می‌آید که در محیط کار، محیط زندگی، محیط تحصیل، در فضای عمومی جامعه، مردم احساس امنیت نکنند، اینجاست که مغزهای فعال و دست‌های توانا هیچ یک نخواهد توانست مسئولیت مهمی را که بر دوش دارند به انجام برسانند.

در تعریف سازمان ملل از امنیت این واژه اینطور توصیف شده است که با بوجود آن کشورها هیچ گونه احساس خطر حمله نظامی، فشار سیاسی یا اقتصادی نکنند و بتوانند آزادانه گسترش و توسعه خویش را تعقیب کنند.  

همچنین از دیدگاهی، امنیت ملی، یعنی دستیابی به شرایطی ویژه که به یک کشور امکان می‌دهد از تهدیدهای بالقوه یا بالفعل خارجی و نفوذ سیاسی و اقتصادی بیگانه در امان باشد. همچنین در سایه آن در راه پیشبرد امور توسعه اقتصادی، اجتماعی، انسانی، تامین وحدت و موجودیت کشور و رفاه عامه، فارغ از مداخله بیگانه گام بردارد.

در نگرش مدرن، امنیت افزون بر بعد نظامی، بعد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد. بر اساس این تحول، «امنیت ملی» برای هر کشور هنگامی تحقق می‌یابد که علاوه بر توانمندی نظامی در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز برقرار باشد و در نتیجه «امنیت اقتصادی» یک بعد مدرن و همه جانبه از امنیت است.

در فضای امنیت است که هم تلاش علمی، هم تلاش اقتصادی، روحیه و نشاط و هم تمامی فعالیت‌های یک کشور می‌تواند به درستی برنامه‌ریزی و با دقت دنبال شود و به نتایج خود برسد. همچنین امنیت افزایی، کارکرد ویژه اقتصاد مقاومتی است چراکه اقتصاد مقاومتی (الگوی بومی و ملی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی اقتصادی) دارای قابلیت‌های امنیت افزایی است.

از سوی دیگر اقتصاد یک نیاز مبرم و اساسی است؛ کارکرد اقتصاد، تامین معیشت و رفاه است؛ به همین دلیل در عرصه عمل اقتصاد به عنوان یک بعد امنیت مطرح است. در این میان از دیدگاه کارشناسان، الگوی اقتصاد مقاومتی می­تواند زیرساخت امنیت همه جانبه به حساب آید؛ اقتصاد مقاوتی الگوی اقتصادی است که با توجه به شرایط کنونی کشور اهمیت مضاعف دارد.

در عصر حاضر، اقتصاد صحنه نبرد آینده است؛ یعنی جنگ (تهدید) اقتصادی رویکرد دشمن خواهد بود. طبق آمار اعلام شده از سوی مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، از ابتدای قرن بیستم تاکنون بیش از 200 تحریم اقتصادی گزارش شده که بیش از 140 مورد آن از سوی آمریکا وضع شده است.

در قرن بیست و یکم، تحریم اقتصادی همچنان به عنوان یک سیاست خارجی پراهمیت و اسلحه‌ای مرگبار جایگزین جنگ مطرح است. تحریم جزیی از دیپلماسی بین‌المللی حاکم بر جهان کنونی است که از سوی کشورهای تحریم کننده، به عنوان ابزار غیرنظامی برای اجبار دولت‌های کشورهای هدف جهت انجام واکنش مورد نظر اعمال می‌شود.

در نهایت باید بدانیم که اقتصاد مقاومتی، پادتن تهدیدات امنیتی است چون با تأملی در گزارش 2016 موسسه RAND آمریکا با عنوان «قدرت اجبار» آمده، به طور فزاینده، ایالات متحده دریافته است که در سال‌های آینده، استفاده از نیروی نظامی برای مبارزه با تهدیدات گوناگون امنیت بین‌المللی، دشوار، پرهزینه و پرریسک است. جذاب‌ترین گزینه‌های قدرت اجبار (P2C) در این گزارش برای ایالات متحده عبارتند از، تحریم‌های مالی، حمایت از مخالفان سیاسی و عملیات سایبری تهاجمی.

«اما کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها) می‌­توانند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و به‌دنبال آن ایجاد امنیت ملی موثر واقع شوند»

برای اثبات تنها کافی است بر مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی یعنی «ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و بهبود شاخص‌های کلان»، «توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدید‌زا»، «تکیه بر ظرفیت‌های داخلی»، «رویکرد جهادی»، «مردم محوری»، «امنیت اقلام راهبردی»، «کاهش وابستگی به نفت»، «اصلاح الگوی مصرف»، «فساد ستیزی» و «دانش محوری»، نگاهی داشته باشیم.

کسب‌وکارهای نوپا در راستای آنکه فعالیتی بومی، فناورانه، متکی بر ظرفیت‌های داخلی‌ با خلق ارزش‌افزوده بالا هستند می‌توانند یک راه‌حل کلیدی و بنیادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشند.

یک شرکت استارت‌آپی که به اختصار «استارت‌آپ» و در زبان فارسی «کسب‌و‌کار نوپا» نامیده می‌شود، نوع خاصی از کسب‌و‌کار نوظهور است که از سرعت رشد تجاری بالایی برخوردار است. کسب‌و‌کارهای نوپا رشد خود را در بازار بسیار بزرگی از مشتریان خود در جامعه محقق می‌کنند. بازاری که نیازمند محصول، فرایند یا خدمات نوآورانه جذاب ارائه شده توسط آن شرکت است.

استارتاپ‌ها کسب‌وکارهایی هستند که مبتنی بر فناوری بوده و شکل سنتی پیشین را ندارند؛ به سرعت می‌توانند رشد کرده و در این راه برای رسیدن به موفقیت به نیروی انسانی جوان، پرتلاش و پرانگیزه و توانمند نیاز دارند که به‌حمدالله در کشورمان جوانان زیادی با این شرایط وجود دارند که می‌توانند جذب همین استارت‌آپ‌ها شوند یا خود دست به کارآفرینی بزنند و با راه‌اندازی یک کسب‌وکار، در زمانی کوتاه تعداد زیادی شغل ایجاد کنند.

در این رابطه بخوانید: (استارت‎آپ‌ها بخشی از اقتصاد مقاومتی)، (سهم استارت‌آپ‌ها در اقتصاد مقاومتی)

همینطور در این رابطه بخوانید: (استارت‌آپ‌ها عامل پیشرفت)، (استارت‌آپ چیست؟)

برچسب‌ها: ایرانجهاندانشتکنولوژیشرکتکسب‌و‌کارفرهنگ و جامعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نرگس محمدی

نرگس محمدی

نرگس محمدی دانش آموخته فیزیک و دانشجوی مدیریت (MBA) دانشگاه تهران است. او از سال 1391 در کنار پژوهش در حوزه فناوری نانو به خبرنگاری و نویسندگی در حوزه علم و فناوری پرداخته است.