سهم ۱۰ کارآفرین برتر دنیا در پیشرفت فناوری
قسمت اول ۸.۷

سهم ۱۰ کارآفرین برتر دنیا در پیشرفت فناوری

توسط ثمين موتمن‌فر | ۱۳۹۶/۰۳/۲۶ - ۱۰:۰۰ | ۷ دقیقه

۱۰ کارآفرین برتر فناوری و شرکت‌هایی که آنها ایجاد کرده‌اند.

نوپانا: کارآفرینان، بسیاری از ابزارها و وسایلی که امروزه استفاده می‌کنید و دوست دارید را تولید کرده‌اند. کسی که ایده‌ای به ذهنش می‌رسد، باید تلاش برای ساخت آن را آغاز کند. او فرد دیگری را متقاعد می‌کند تا ایده‌اش را باور کند و با پرداخت هزینه‌ها، آن را به واقعیت تبدیل کند. در نهایت با رونمایی از محصول جدید، باید امید داشت که ارزش هزینه و وقت صرف شده را داشته باشد. کارآفرینی، یک تلاش پر زحمت، زمان‌بر و سودمند است.

در این گزارش، شما را با ۱۰ کارآفرین برتر فناوری و شرکت‌هایی که آنها ایجاد کرده‌اند، آشنا می‌کنیم. قسمت اول:

 

ایلان ماسک

این کارآفرین زاده آفریقای جنوبی، بنیان‌گذار شرکت‌های تسلاموتورز، پی‌پال (که اکنون به ای‌بی تعلق دارد) و اسپیس‌ایکس است. او هم اکنون مدیرعامل و مدیر فنی در اسپیس ایکس و مدیرعامل و طراح محصول در تسلا موتورز است.

به گزارش نوپانا، ماسک همچنین در حال توسعه یک سیستم حمل‌ونقل با سرعت بالاست که تحت عنوان هایپرلوپ (Hyperloop) شناخته شده است. ایلان ماسک روی پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که پتانسیل تغییر دنیای اطرافمان را دارند. او نه تنها یک کارآفرین، بلکه یک مخترع، نوآور و مهندس است. ماسک شخصا در طراحی خودروهای الکتریکی و سفینه‌های فضایی شرکت می‌کند.

 


کوین رُز

این کارآفرین وب آمریکایی، بنیان‌گذار سایت خبری-اجتماعی دیگ است که اجازه می‌دهد تا کاربران، اخبار گوناگون را به اشتراک گذاشته و در مورد آنها و موضوعات مرتبط بحث کنند. او همچنین موسس ریویژن۳ (یک شبکه تلویزیونی اینترنتی)، سایت میکرو-وبلاگ پاونس و آزمایشگاه توسعه موبایل میلک (که بعدها توسط گوگل خریداری شد)، است.

به عنوان یک سرمایه‌گذار، او در توییتر، فوراسکوئر، فیسبوک و … سرمایه‌گذاری کرده است و در حال حاضر شریک سرمایه‌گذاری در شرکت گوگل است.

 


جی ادلسون

جی ادلسون به عنوان مدیر عامل شرکت دیگ، یکی از بزرگترین وب‌سایت‌های سال ۲۰۰۸، یکی از ۱۰۰ نفری است که بیشترین تاثیر را در آن سال‌ بر جهان گذاشتند. قبل از دیگ، ادلسون، شرکت اکوینیکس را که یک مرکز داده و مبادلات اینترنتی است، تاسیس می‌کند. سپس همراه با کوین رز، به راه‌اندازی دیگ و ریویژن۳، می‌پردازد و به سمت رئیس هیات‌مدیره می‌رسد.

ادلسون در ادامه، شرکت سیمپل‌جئو را در سال ۲۰۱۰ تاسیس می‌کند. این شرکت، زیرساختی جهت اضافه کردن ویژگی‌های مکان جغرافیایی به اپلیکیشن‌ها را فراهم می‌کند. امروزه، او به عنوان یک مشاور برای بسیاری از شرکت‌های مطرح، فعالیت می‌کند و اپسمتیک، آخرین سرمایه‌گذاری او، با هدف کمک به شرکت‌های دیگر در راستای بهبود عملکردشان است.

 


اوان ویلیامز

این کارآفرین آمریکایی، یکی از بنیان‌گذاران توییتر است. اولین سرمایه‌گذاری موفق اوان ویلیامز، پایرا‌ لبز بود. از دیگر دستاوردهای او می‌توان بلاگر (که بعدها به گوگل فروخته شد) و شرکت پادکست اودئو (که در نهایت به سونیک مانتین واگذار شد) را نام برد.

همچنان بزرگترین دستاورد ویلیامز تا به امروز، توییتر است و از زمان شکل‌گیری توییتر، او پلتفرم انتشاراتی به نام میدیوم را با همکاری دیگر بنیان‌گذاران توییتر و توسعه‌دهندگان بلاگر ایجاد کرد. ویلیامز در حال حاضر، توجه خود را روی شرکت‌های استارت‌آپی فردی متمرکز کرده است.

 


شان پارکر

شان پارکر موسس سایت اشتراک فایل نپستر و اولین مدیر سایت فیسبوک است. او در سن ۱۶ سالگی، به جرم هک کردن شبکه شرکت فورچون۵۰۰ توسط F.B.I دستگیر شد. پارکر سپس به همکاری با نپستر، که قبلا یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های به اشتراک‌گذاری فایل در اینترنت بود، پرداخت. اولین سرمایه‌گذاری او پس از نپستر, دفتر تلفن آنلاین و سرویس شبکه اجتماعی به نام پلاکسو بود که در نهایت توسط سرمایه‌داران این شرکت برکنار شد.

او در توسعه فیسبوک تاثیر بسزایی دارد، به گونه‌ای که مارک زاکربرگ درباره او می‌گوید: «شان نقش محوری در تبدیل فیسبوک از یک پروژه دانشگاهی به یک شرکت واقعی داشت». ردپای او در سرمایه‌گذاران پروژه اسپاتیفای و ایرتایم‌ دات‌کام (یک سایت برای گفتگوی تصویری بلادرنگ) نیز دیده می‌شود.

این مطلب را در قسمت بعد دنبال کنید.

(همچنین در این زمینه بخوانید: مایکروسافت از اپل پیشی گرفت)

منبع

برچسب‌ها: جهانکارآفرینپیشتازانentrepreneurshiptechnologyفناوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره ثمين موتمن‌فر

ثمين موتمن‌فر

ثمین موتمن‌فر دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک نوری از دانشگاه تبریز است. او از سال ۱۳۹۱ مشغول روزنامه‌نگاری علمی و نوشتن و ترجمه مطالب علمی، به خصوص در نشریات و ‌وب‌سایت‌های معتبر است.