در این سال ها اغلب ما روزانه دستکم یک بار برای خرید ازسیستم های پایانه فروش یا POS استفاده می کنیم. این دستگاه ها اما دیگر تنها ابزاری برای ثبت تراکنش های فروش نبوده و در چند سال اخیر در حال تبدیل شدن به پلتفرمی کاربردی هستند؛ پلتفرمی که اطلاعات مربوط به خرید و فروش، موجودی کالاها و انبار، حساب ها را ذخیره و تحلیل کند.
نوپانا به نقل از ایتی ایران، با توجه به افزایش تقاضا و نیاز بازار به دستگاههای POS، انتظارمیرود روند تکامل این دستگاهها رو به جلو باشد. با این اوصاف در سالهای آینده باید منتظر اضافه شدن امکانات و قابلیتهای جدید به سیستمهای پایانه فروش باشیم.
در حقیقت روند تکامل دستگاههای POS رابطه مستقیمی با تجربه مشتریان و نیاز آنها دارد. علاوه بر این، نقش گوشیهای موبایل در صنعت پرداخت و رشد سریعتر آن هم غیرقابل چشمپوشی است. دستگاههای POS این روزها قلب هر کسبوکاری هستند و با این اوصاف چندان عجیب نیست که بر اساس گزارش Grand View Research انتظار میرود بازار جهانی پایانههای فروش تا سال 2025 به ارزشی برابر 46/108 میلیارد دلار برسد. کارشناسان معتقدند که یکی از بزرگترین روندهای صنعت دستگاههای POS در حال حاضر تراکنشهای پرداخت موبایلی هستند که تا پایان سال 2019 رشد سالانه 2/40 درصدی داشتهاند. این در حالی است که بیش از 46 درصد از خردهفروشان نمیتوانند مشتریان علاقمند به پرداخت موبایلی را راضی کنند، چون سیستم درستی برای کمک به تکمیل تراکنش آنها در اختیار ندارند.
یکی از راههای افزایش رضایت مشتریان، سادهتر کردن فرآیند انجام تراکنشهای مالی است. به همین خاطر داشتن صورتحساب معتبر و برنامه حسابرسی در کنار فروش از طریق پایانههای فروش یا POSها، اهمیت زیادی دارد. به عنوان نمونه، تحقیقی اخیرا انجام شده است که نشان میدهد 54 درصد از مشتریان در آمریکا ترجیح میدهند از کارتهای بانکیشان برای انجام پرداختها استفاده کنند، چون معتقدند در این روش، پرداختهایشان قابل استناد و در دسترس هستند. با این اوصاف است که بر اساس آمار، 53 درصد از خردهفروشان و کسبوکارها برای افزایش رضایت مشتریان، سیستمهای POS خودشان را ارتقا دادهاند. 45 درصد از آنهایی که سیستمهایشان را ارتقا دادهاند، امنیت را به عنوان اولویت در نظر گرفتهاند. ارایه روش پرداخت امن، اعتماد مشتریان را به هر کسبوکاری بیشتر میکند.
وقتی مشتریان به قصد خرید به فروشگاهی میروند، میخواهند در کمترین زمان ممکن این کار را انجام بدهند؛ مخصوصا در صف صندوق و پرداخت. درست به همین دلیل هم هست که بعضی شرکتها از سیستمهای POS متفاوت و یا حتی گاهی از دستگاههایی مانند تبلت و موبایل استفاده میکنند تا تراکنشها با سرعت بیشتری انجام شوند. از طرفی این روزها با رشد روشهای پرداخت از طریق کارتهای نقدی و اعتباری، تعداد کمتری از مردم پرداخت نقدی انجام میدهند. یافتههای یک تحقیق در این زمینه نشان میدهد که 46 درصد از مشتریان آمریکایی به ندرت در خریدهایشان از پول نقد استفاده میکنند. بنابراین اگر هنوز از روشهای قدیمی پرداخت استفاده میکنید، احتمالا خدمات و فرصتهای بیشتری را از دست میدهید.
مدیریت انبار و موجودی کالا برای فروشگاهها و کسبوکارهای خردهفروشی معمولا کاری زمانبر و سخت است. با این حال سیستمهای POS معتبر و جدید این امکان را فراهم میکنند تا آنها بتوانند به راحتی تمام اجناس موجود در فروشگاه یا انبار را ردگیری کنند. با این روش، همچنین میتوانند درباره موجودی هر محصول خاصی هم دقیقتر و بهتر به مشتریان پاسخگو بود.
مهاجرت کسبوکارها به POSهای مبتنی بر کلاد
بر اساس آمار، 61 درصد از رستورانها در آمریکا از دستگاههای POS مبتنی بر تکنولوژی کلاد یا رایانش ابری استفاده میکنند. در واقع 60 درصد از فروشندگان و صاحبان کسبوکار به دنبال POSهای مبتنی بر کلاد هستند تا انواع قدیمی آنها. در حقیقت دستگاههای POS مبتنی بر کلاد در حال حاضر یکی از پیشروترین روندهای رایج هستند. بر اساس گزارشی که مجله معتبر فوربس در این زمینه منتشر کرد، 60 درصد از فروشندگان و صاحبان کسبوکار این روزها ترجیح میدهند از POSهای مبتنی بر کلاد استفاده کنند تا انواع قدیمی آنها.
علاوه بر اینها، پیشبینی میشود که تا پایان سال 2021 میزان استفاده از POSهای مبتنی بر کلاد تا 50 درصد افزایش پیدا کند. به این ترتیب حالا زمان خوبی برای تغییر و استفاده از این تکنولوژیهای جدید است. در واقع صاحبان کسبوکارها POSهای مبتنی بر کلاد را به خاطر سادگی و سهولت کار با آنها، انعطافپذیری و سازگاری و قابلیتهای متنوعی که ارایه میدهند، به دستگاههای قدیمی ترجیح میدهند. دستگاههای POS قدیمی برای انجام تنظیمات، یادگیری روش کار با آنها و بروز مشکلات فنی، به صرف زمان و حضور متخصصان نیاز دارند. این در حالی است که POSهای مبتنی بر کلاد همه اینها را با یک اپلیکیشن جایگزین میکنند. هر بهروزرسانی از طریق رایانش ابری به دستگاه مورد استفاده منتقل میشود. همین موارد باعث میشوند که تمام فرآیند کار با این دستگاههای جدید سادهترو راحتتر شود. جالب اینکه اغلب این دستگاههای جدید با برنامههای فعلی مورد استفاده کسبوکارها امکان سازگاری دارند.
کشورهای آسیایی پیشرو در بکارگیری روشهای پرداخت جدید
بررسیها نشان میدهند که کشورهای منطقه آسیای پاسیفیک تقریبا در تمام پرداختهای روزانهشان از روشهای پرداخت بهروز و جدید بهره میگیرند. این روند در آمریکا که ضریب نفوذ 77 درصدی موبایل هوشمند بالاترین نرخ استفاده از این دستگاهها را دارد، به تدریج و حتی به کندی بکار گرفته میشود. یافتههای آماری نشان میدهد که ارزش تراکنشهای انجام شده با دستگاههای موبایل POS در سال 2019 در حدود 745 میلیون دلار بوده است. با این حال اما هنوز استفاده از کارتهای نقدی و اعتباری، محبوبترین روش پرداخت در آمریکا هستند. با این حال انتظار میرود این روند به زودی و با متوسط نرخ رشد سالانه 2/16 درصدی تعداد کاربران دستگاههای موبایل POS، تغییر میکند.
در حقیقت کارشناسان معتقدند که استفاده از پرداختهای موبایلی به کمک این دستگاهها و از طریق اسکن کدها یا گذاشتن گوشی موبایل هوشمند روی دستگاه POS و تایید تراکنش انجام میشود، بسیار سادهتر است. کار با این دستگاهها نیاز به آموزش کوتاهمدت کارکنان دارد، اما راحتی و سرعت بیشتری را به فرآیند انجام تراکنشها میآورد. مشتریان اصلا دوست ندارند که در صفهای طولانی خرید و پرداخت فروشگاهها منتظر بمانند. استفاده از روشهای پرداخت موبایلی با انجام سریعتر این فرآیند، رضایت بیشتر مشتریان را به همراه خواهد آورد. این در حالی است که این روش پرداخت امنیت نسبتا بالایی هم دارد.
ادغام با هوش مصنوعی
به خاطر مزایای مختلف، در حال حاضر 15 درصد از کسبوکارها و بنگاههای تجاری در سراسر آمریکا از سیستمهای POS مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده میکنند. این در حالی است که 30 درصد از کسبوکارهای این کشور در حال برنامهریزی برای استفاده از این دستگاهها در یک سال آینده هستند. با این حال اگر همچنان نگران واکنش و میزان پذیرش مشتریان بعد از استفاده از این دستگاهها هستید، بهتر است بدانید که تحقیقات نشان میدهند 40 درصد از مشتریان 18 تا 24 ساله ترجیح میدهند در انجام فرآیند خرید خود از هوش مصنوعی بهره بگیرند. با این اوصاف به نظر میرسد مشتریان در کمترین زمان بتوانند خودشان را با این روش مطابقت بدهند.
استفاده از سیستمها POS مبتنی بر هوش مصنوعی امکان جلوگیری از کلاهبرداری احتمالی و تایید در لحظه اطلاعات مشتریان را فراهم میآورد و در صورت مشاهده فعالیتهای مشکوک، به سرعت آنها را به صاحبان فروشگاهها یا کسبوکارها اطلاع میدهند. این سیستمها همچنین امکان ردگیری رفتار کارمندان برای اطمینان از انجام درست کارها و وظایفشان را هم فراهم میآورند. در کنار اینها، چنین تکنولوژیهایی به خاطر کاربردهای متنوعی که دارند، میتوانند تجربه خرید بهتری را برای خریداران به همراه بیاورند. هوش مصنوعی به صورت خودکار رفتارهای افراد در هنگام خرید را شناسایی و شخصیسازی میکند تا به این ترتیب بر اساس آخرین خریدهایشان، مرتبطترین پیشنهادهای خرید را به آنها پیشنهاد بدهد. این در حالی است که کسبوکارها و فروشگاهها به کمک این سیستمها، میتوانند عادتهای خرید مشتریان را شناسایی کنند تا به این ترتیب با انجام دقیق و بهتر سفارشهای بعدی خود، سود بیشتری هم بدست بیاورند. این روش از کمبود موجودی اجناس پرطرفدار در انبار هم جلوگیری میکند.
در این میان، بهترین و محبوبترین نرمافزارهای قابل استفاده برای سیستمهای POS مبتنی بر هوش مصنوعی شامل Toast POS برای سفارشیسازی منوی رستورانها، Vend برای هماهنگی سیستمهای تجاری و سختافزارها مختلف هر بنگاه تجاری، سیستم موبایلی Square سازگار با پلتفرمهای اندروید و iOS و مبتنی بر کارتخوان قابل استفاده در هر فروشگاهی، اپلیکیشن معروف TouchBistro برای آیپد با امکان سازماندهی منوی رستورانها و سفارشهای مشتریان و در نهایت پلتفرم Oracle Food and Beverage برای انواع مختلف رستورانها و کافهها، هستند.
تحلیل عادات خریداران و تجربه خرید بهتر
مشتریان میخواهند تا حد امکان تجربه خرید بینقضی را تجربه کنند. درست به همین دلیل هم هست که بر اساس تحقیقات، 83 درصد از خریداران حاضرند اطلاعات خودشان را در ازای یک تجربه خرید شخصی و بهتر در اختیار کسبوکارها و فروشگاهها قرار بدهند. این روند، جمعآوری اطلاعات ضروری مشتریان را راحتتر میکند. سیستمهای POS جدید قابلیت مشابهی برای این کار دارند که میتواند به پردازش اطلاعات مشتریان برای ایجاد پروفایل شخصی آنها و ایجاد تجربه خرید بهتر برای آنها، کمک کند. بر اساس مطالعهای که اخیرا انجام شده است، 50 درصد از خردهفروشان همچنان از صروتحسابها استفاده میکنند تا بتوانند اطلاعات مربوط به فروش خودشان را تحلیل کنند.
با این حال انتظار میرود تا پایان سال جاری میلادی 81 درصد از کسبوکارها به دنبال راهکاری برای یکپارچهسازی رویکرد ثبت اطلاعات مشتریان خود باشند. در کسبوکارهای کوچکتر این فرآیند به کمک سیستمهای POS جدید، راحتتر انجام میشود. در حقیقت ثبت اطلاعات ضروری مشتریان با تحلیل عادتهای خرید آنها میتواند به بهبود استراتژی بازاریابی کسبوکارها از طرفی و ارایه یک تجربه خرید موفق و خوب به مشتریان از طرف دیگر کمک بکند.
پرداختهای بدون تماس برای خرید سریعتر
بهروزرسانی سیستمهای قدیمی POS و افزودن قابلیتهای جدید به آنها، باعث میشود فرآیند خرید سریعتر و دقیقتر انجام بشود. بر اساس آمار، به طور کلی 51 درصد از صاحبان مشاغل و کسبوکارها در سال 2019 به دنبال استفاده از سیستمهای POS جدید بودهاند.
این میزان برای کسبوکارهای بزرگتر که تعداد مشتریان بیشتری هم دارند به 46 درصد میرسد. با رشد سیستمهای پرداخت موبایلی، تمایل صاحبان مشاغل به استفاده از این سیستمها هم افزایش یافته است؛ تا جایی که 39 درصد از کسبوکارها در سال گذشته میلادی به دنبال خرید دستگاهها و سختافزارهای مورد نیاز سیستمهای پرداخت موبایلی بودهاند.
سیستمهای POS جدید با ارایه قابلیتهای بیشتر، امکان انجام سریعتر، دقیقتر و امنتر تراکنشها را فراهم میآورند و در نهایت باعث افزایش رضایت مشتریان و کسبوکارها میشوند. پرداختهای بدون تماس یکی از این راهکارها هستند که مانند سیستم Apple Pay از تکنولوژی RFID پشتیبانی میکنند و قابلیتهای مختلفی را از طریق گوشیهای موبایل هوشمند در اختیار مشتریان قرار میدهند. پرداختهای موبایلی هم مانند پرداختهای بدون تماس، روش سریعی هستند، اما مشتریان برای انجام و تکمیل آن به جای گوشی موبایل، به شبکه مخابراتی نیاز دارند.
سیستمهای POS موبایلی
بر اساس آمار، 35 درصد از کاربران پرداختهای موبایلی بین 25 تا 34 ساله هستند. با افزایش تعداد این کاربران، دیگر تنها 23 در از کسبوکارها نمیتوانند پرداختهای موبایلی را بپذیرند و باقی آنها به این سیستمها روی میآورند. یک سیستم POS موبایلی اغلب شامل تبلتی است که قابلیت پذیرش کارتهای اعتباری، پرداخت نقدی و موبایلی را دارد. علاوه بر اینها، سیستمهای POS موبایلی همچنین میتوانند به صورت یک کیوسک خودکار هم مورد استفاده قرار بگیرند.
این در حالی است که 46 درصد از خردهفروشان همچنان از سیستمهای POS موبایلی استفاده نمیکنند. استفاده از این سیستمها برای مشتریان به سادگی دستگاههای POS رایج و قدیمی است. با این حال استفاده از سیستمهای POS موبایل در حال حاضر بیشتر در رستورانها و کافههایی متداول است از منوی دیجیتالی برای سفارشگیری از مشتریان بهره میبرند. در این سیستمها، سفارش به محض ورود توسط مشتریان، به آشپزخانه ارسال میشود و در زمان پرداخت هم مشتری میتواند در لحظه و به راحتی با استفاده از کیوسکها خودکار و یا تبلتها اختصاص یافته برای این کار، هزینه خدمات مورد استفادهاش را بپردازد.