برندسازی زبان مشترکی میان بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بوده و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت صد و سیزدهم:
بخشبندی بازار
بهگزارش نوپانا، به فرایند دستهبندی مصرفکنندگان بر اساس انتظارات آنها از یک محصول در قالب بخشهای بازار، بخشبندی بازار گفته میشود. برای مثال بازار خمیر دندان شامل بخشبندیهای مختلفی است؛ برخی از مصرفکنندگان به دنبال مزایای زیبایی هستند؛ مانند سفیدی دندان و برخی دیگر به دنبال سلامتی هستند؛ مانند جلوگیری از پوسیدگی دندانها.
(همچنین بخوانید: نگاهی بر برندسازی شنیداری و سهم از کیف پول)
جایگاه ارزشی برند
به ادعای مختصر، شفاف و سادهای گفته میشود که شامل دلایل اصلی برای انتخاب یک برند به جای برند دیگر است؛ همچنین، تشخیص بازار هدف برای یک محصول خاص و اینکه چه مزایایی کلیدی باید به آن بازار ارائه شود و قیمت را نیز شامل میشود. این مزایا به صورت ملموس و ناملموس، انتخاب یک برند به برند دیگر را برای خریدار توجیه میکنند.
هویت کلامی
به لحنی که یک برند برای بیان نام، تبلیغات، شعار، ارتباطات بازاریابی، متن وبسایت و توضیحات روی بستهبندی خود به کار میگیرد، هویت کلامی میگویند.
قسمت پیشین
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده