برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بوده و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت صد و دوازدهم:
برند چتری
بهگزارش نوپانا، برند چتری به برند مادری گفته میشود که نام او بر محصولاتی که هویت مستقل دارند، دیده میشود. یک برند چتری قوی، به دلیل کیفیت و مزیتهایی که دارد، میتواند فرایند به سود رسانی یک محصول نوپا را سرعت ببخشد. برندسازی مستقل، در مقابل، هزینههای زیاد تبلیغاتی و برندسازی را به شرکت تحمیل میکند.
(همچنین بخوانید: آشنایی با مفهوم هزینههای جایگزینی محصول و تاثیر آن در برندینگ)
ویژگی منحصر به فرد محصول
یکی از اصول اولیه بازاریابی و تبلیغات موثر، ویژگیهای منحصر به فرد محصول است. این ویژگیها به کیفیت و مزیت خاصی اشاره دارند که توسط یک محصول ارائه میشود و برای مشتریان حائز اهمیت است. همچنین رقبا نیز از آن بهرهمند نیستند.
عوامل ایجاد ارزش
به طور کلی به هر نوع متغیری گفته میشود که بر سلامت و ارزش یک موسسه یا بنگاه اقتصادی، تاثیر میگذارد. در مبحث برندسازی، به اجزای ملموس و ناملموس یک برند گفته میشود. این عوامل بیانگر تمایز و ارتباط برند با بازار هدف است.
قسمت پیشین
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده