برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت پنجاهویکم:
مدیریت دانش
بهگزارش نوپانا، به فرایند در اختیارگیری، سازماندهی، تفسیر اطلاعات و دانش افراد در یک سازمان و انتشار آنها در سطح سازمان، مدیریت دانش میگویند. فناوریهای نوین از طریق به کارگیری شبکه داخلی سازمان (اینترانت)، پایگاه داده و دیگر ابزارهای اطلاعرسانی کمک شایانی به اتوماسیون این فرایند میکنند. سیستمهای مدیریت دانش به طور کلی بر پایه کیفیت، زمانمحوری و تکرار مشارکت افراد بنا گذاشته شدهاند. باید به این نکته توجه داشت که در گذشته، دانش رمز موفقیت و ابزار قدرت بود، ولی امروزه سهیم بودن افراد در دانش یکدیگر، رمز پیروزی و کلید قدرت است.
برچسب گرافیکی محصول
به طرحها و مطالبی که در بستهبندی محصولات، در قالب یک برچسب بر آنها میچسبانند، برچسب گرافیکی محصول میگویند. این برچسبها حاوی اطلاعاتی از جمله نام محصول، کاربرد کالا، ویژگیها و مزایای مرتبط با محصول مورد نظر است.
(همچنین بخوانید: چگونه برای شرکتی که چند محصول دارد برند بسازیم؟)
زمان ورود به بازار
به زمانی که یک شرکت شروع به تبلیغ، اطلاعرسانی، برندسازی داخلی و فروش اولیه یک محصول جدید میکند، زمان ورود به بازار میگویند. این ورود به بازار اغلب با برگزاری یک مراسم با شکوه و در یک روز از پیش تعیین شده با صرف بودجههای کلان اتفاق میافتد. روش دیگر ورود به بازار، ورود تدریجی است. در این روش برندها آرامآرام به بازار وارد میشوند و این فرایند در طول یک بازه زمانی به مدت ۲ هفته تا یک ماه رخ میدهد. در این روش بودجه کمتری صرف میشود و در نتیجه برند، هیاهوی کمتری در بازار ایجاد میکند؛ اما همچنان اثربخش عمل میکند.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده