برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت پنجاهم:
عوامل تاثیرگذار بر خرید
بهگزارش نوپانا، عوامل زیادی بر تصمیم به خرید مصرفکننده تاثیر میگذارند. عوامل خارجی و داخلی و همچنین بازاریابی بر این فرآیند تاثیر میگذارند. عوامل خارجی مانند احساس تعلق مصرفکننده به طبقهای خاص از جامعه، وضعیت کنونی و فرهنگ حاکم بر جامعه، به صورت کلی تاثیرگذار هستند. از عوامل داخلی میتوان به نگرش، سبک زندگی، شخصیت، درک، فهم و عوامل بازاریابی مانند قیمت محصول، ویژگیهای کالا، مکان و نحوه عرضه کالا اشاره کرد.
ویترین چند محصولی
به ترکیبی از برندها و محصولات مختلف از شرکتهای گوناگون که در یک قفسه یا ویترین در کنار هم قرار میگیرند، ویترین چند محصولی یا ویترین درهم گفته میشود. این عملکرد در خردهفروشیها موجب شد تا برندها به منظور جلوگیری از عرضه نامناسب محصولاتشان، اقدام به قراردادن ویترینهای اختصاصی نمایند.
(همچنین بخوانید: با روشهای جدید و اثرگذار دنیای تبلیغات آشنا شوید)
معیارهای کلیدی عملکرد
این معیارها، مجموعهای متمرکز از مقیاسها هستند که عملکردهای مدیریتی خاص را هدایت میکنند. در برندسازی، این مقیاسها ممکن است شامل حجم و ارزش سهم بازار، آگاهی از برند، بازگشت سرمایه تخصیص یافته به برند و غیره باشند. به صورت ایدهآل، معیارهای کلیدی عملکرد، شامل هر ۲ دسته معیارهای عینی و ذهنی، کیفی و کمی هستند. همچنین در صورتی که این معیارها بر تصمیمات مدیریتی تاثیرگذار نباشند، سودی برای آن کسبوکار و برند به همراه نخواهند داشت.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده