برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت چهلونهم:
مصاحبه
بهگزارش نوپانا، مصاحبه به معنای پرسیدن یک سری سوال به منظور بهدست آوردن ایده، اطلاعات و یا نظر افراد است. مصاحبه یک تکنیک معمول در تحقیقات بازار است که به منظور جمعآوری اطلاعات، به وجود آمده است. افرادی که با آنها مصاحبه میشود، معمولا یک پرسشنامه مکتوب دریافت میکنند یا از طریق تلفن از آنها پرسش میشود یا در یک مصاحبه مستقیم، سوالات از آنها پرسیده میشوند.
واحد ارتباط با سرمایهگذاران
این واحد معمولا در شرکتهای متوسط و بزرگ وجود دارد. این واحد مسئول ارائه اطلاعات در خصوص شرکت و عملکرد مالی آن به سهامداران است. این اطلاعات به آنها در تصمیم درست برای خرید و فروش کمک میکند. در چند سال گذشته این واحد با بهرهگیری از ظرفیت برندسازی خود سعی در جلب سرمایهگذاران جدید دارد و به صورت دقیقتر، ارزش شرکت و برندهایش را به سرمایهگذاران نشان میدهد.
(همچنین بخوانید: از راهبرد خلاقیت تا تاثیر اعتبار برند در توسعه کسبوکار)
زبان نامفهوم
به استفاده از کلمات پیچیده به جای معادلهای معمول و ساده در مکالمه روزمره، زبان نامفهوم میگویند. بازاریابها بیشترین استفاده از این نوع زبان را دارند. معمولا افراد به ۲ دلیل از این نوع گفتار استفاده میکنند؛ سعی میکنند تا با استفاده از این روش خود را باهوش و مطلع نشان دهند یا سعی میکنند با گیجکردن دیگران، حس برتری خود را افزایش دهند.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده