همه ما عاشق دریافت هدیه هستیم و تخفیف و هدایایی که دریافت میکنیم، حالمان را خوش میکند! همین حس است که بازاریابان را به سمت تهیه و تدارک هدایای تبلیغاتی میبرد.
نوپانا: آیا میدانید هدایای تبلیغاتی چیست و چه تاثیری بر جلب مشتری دارد؟ قبول کنید که همه ما عاشق دریافت هدیه هستیم. تخفیف و هدایایی که دریافت میکنیم، حالمان را خوش میکند. همین حس است که بازاریابان را به سمت تهیه و تدارک هدایای تبلیغاتی میبرد. آنها از احساس ما نسبت به هدایای تبلیغاتی بهره میبرند و کاری میکنند که بیشتر درباره محصول و برندشان صحبت کنیم.
فرقی نمیکند که بازاریاب سایت معتبر آمازون باشید یا این وظیفه را در فروشگاه خواروبارفروشی عهدهدار هستید، در هر حال باید بدانید هدایای تبلیغاتی چیست و به کمک آنها افزایش فروش و جذب مشتریان تازه داشته باشید.
هدایای تبلیغاتی قبل از فروش
وقتی شرکتهای مختلف برای نخستین بار محصولی تازه را روانه بازار میکنند، معمولا نمونههایی از محصول را به طور رایگان در اختیار مشتریان قرار میدهند. فرقی نمیکند که این محصول جدید پیتزا باشد یا عطر، این ایده برای تمام محصولات مصرفی اجرایی است.
واقعیت این است که همه ما محصولات رایگان را دوست داریم و وقتی شرکتها در قالب هدایای تبلیغاتی، محصولی را رایگان در اختیارمان میگذارند، برای یکبار هم که شده آن را امتحان میکنیم. اگر خوشمان بیاید مصرف و خرید را تکرار میکنیم و اگر نه، دور آن را خط میکشیم.
پس این فکر بازاریابان در اهدای تبلیغات قبل از فروش بسیار هوشمندانه است. شرکتها معمولا هدایای تبلیغاتیشان را در اختیار مشتریانی که هدفگذاری کردهاند، قرار میدهند. این مشتریان در فروشگاههای مقصد و مورد نظر بازاریابان مشغول بهخرید هستند و با اهدای نمونه رایگان و سایر انواع هدایای تبلیغاتی با محصولات آشنا میشوند.
بستههای کاملا رایگان از محصول
در بعضی محدودههای زمانی، برخی فروشگاهها مانند آمازون، بستهای رایگان از محصولات مانند کتاب به مشتریان پیشنهاد میکنند. شاید بهنظر برسد که این پیشنهاد پیش از آن که تبلیغی برای فروش بیشتر باشد، باعث ضرر ناشر، نویسنده و سایت میشود، ولی باید بگوییم که اصلا اینطور نیست.
تجربه نشان داده است که چنین ترفند تبلیغاتیای موجب میشود تا مخاطبان با مطالعه بسته رایگان درباره سایر آثار نویسنده کنجکاو شوند و بهدنبال تهیه محصولات بیشتری باشند. این علاقه شکلگرفته در مخاطب، درنهایت باعث میشود تا مشتریان به سمت خریدهای بعدی و بعدی پیش بروند.
برای مثال در آمازون این شیوه از هدایای تبلیغاتی معمولا برای کتابهای پرفروش انجام میشود و مخاطبان به دلیل جاذبه این آثار حتی پس از خروجشان از حالت هدیه و رایگان، آن را میخرند.
فروش کالای جانبی
گاهی اوقات نیز شرکتها با ارائه بن تخفیف و یا کالاهایی به شکل نمونه و رایگان، باعث جذب مشتری به سمت فروشگاهها میشوند. وقتی مخاطب با پای خودش به فروشگاه بیاید، کارکنان بخش فروش به آنها محصولات دیگری را نیز پیشنهاد میکنند و مشتریان را با اقلام مرتبط دیگر آشنا میکنند.
مثلا فروشگاهی که به مشتریان بن تخفیف خرید لوسیون خاصی را پیشنهاد میدهد با حضور مشتری برای دریافت این هدیه تبلغاتی در فروشگاه، پیشنهادهای متنوع دیگری نیز در اختیارش میگذارد. یعنی به کمک هدایای تبلیغاتی، بازاریابان اقدامی مهم را بهثمر میرسانند: باز کردن پای مشتری تا آخرین مقصد فروش.
افزایش حسن شهرت
با استفاده از برگزاری کمپینهای تبلیغاتی و اهدای جوایز و هدایا در شکلی عام و گسترده، شرکتها حسن شهرت پیدا میکنند. همه درباره آنها صحبت خواهند کرد و بر سر زبانها خواهند افتاد. باید بدانید که هدایای تبلیغاتی چیست و چگونه باید فرایندهای آن را مدیریت کنید.
اهدای جوایز، تخفیفها و… در قالب حمایتگری برنامههای تلویزیونی و رادیویی و… باعث افزایش روزافزون شهرت برند میشود.
نکات تاملبرانگیز
- اگر بدانید هدایای تبلیغاتی چیست و چه کمکی به شما میکند، به یاری آن شبکههای ارتباطی خود را با مخاطب گسترده خواهید کرد و میتوانید از طریق شبکههای اجتماعی این تداوم رابطه را تضمین کنید.
- به کمک هدایای تبلیغاتی میتوانید با مخاطبان و مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنید و برای ادامه ارتباط و تعامل روی آنها حساب کنید.
- هدایای تبلیغاتی در عین حال که روشی بسیار موثر در جذب مخاطب هستند، هزینه اندکی دارند و مدیریت فرایند پیشبرد اقدامات بازاریابی لازم برای آنها بسیار ساده و قابلپیشبینی است.
- هدایای تبلیغاتی باعث میشوند تا حولوحوش محصولتان هیجان و تبلیغات صورت بگیرد. مخاطب از آن بههیجان میآید و بر سر زبانها میافتید.
- علاوه بر جذب مخاطبان، هدایای تبلیغاتی میتوانند روش مناسبی برای قدردانی از مشتریان و همراهان برند و محصولتان باشد.
- برخلاف سایر روشهای تبلیغاتی و بازاریابی، ساختار این نوع بازاریابی در فروش بسیار ساده است و لزومی به صرف وقت و دانش ویژهای ندارد.
- همه از دریافت هدیه و جایزه و از آن مهمتر برنده شدن در قرعهکشی و… لذت میبرند. پس با اهدای جوایز و برگزاری قرعهکشیها میتوانید نقش مهمی در ایجاد جاذبه و هیجان میان مخاطبانتان داشته باشید.
- با دادن هدایای تبلیغاتی میان مشتریانتان حرف و ارتباطی مشترک ایجاد خواهید کرد و آنها را به هم پیوند میدهید. با این کار شبکه تعاملات شما با مشتریان بزرگ و بزرگتر خواهد شد.
(همچنین بخوانید: کدام مدل بازاریابی را به کار گیریم؟)