برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت چهلوپنجم:
هویت
به گزارش نوپانا، هویت، نمود بیرونی یک برند است. هویت شامل کلیه موارد مرتبط با برند است، از نام و ظاهر آن گرفته تا اینکه آن برند چگونه به نظر میرسد. هویت برند ابزاری پایه برای شناخت و تشخیص مشتریان محسوب میشود؛ در حقیقت نقاط تمایز یک برند را مشخص میکند. هویت، نمایانگر مجموعهای از تداعیهای منحصر به فرد است که بر چگونگی شکلگیری یک برند در ذهن مشتریها، تاثیر میگذارد. به هر حال هویت، یک هدف راهبردی است. بدیهی است هدف نهایی، تطابق تصویر ادراک شده از برند و هویت آن است.
تصویر ادراکی
تصویر ادراکی، برداشت کلی و مجموعه منحصربهفرد تداعیهای یک شرکت یا برند است که به جامعه منتقل میشود. این تصویر از طریق تبلیغات، وبسایت، بروشور، گزارشهای سالیانه و لوگو ایجاد میشود. اگرچه همیشه این تصویر مبتنی بر واقعیات نیست؛ اما بسیار قدرتمند است. زمانی به تصویر ادراکی توجه شد که تحقیقات بازاریابی نشان داد این تصویر تاثیر زیادی بر تصمیم خرید دارد.
تاثیر تبلیغ
تاثیر تبلیغ، به تعداد دفعاتی گفته میشود که یک شخص در یک بازه زمانی در معرض یک تبلیغ قرار میگیرد. در حقیقت نوعی از اندازهگیری است که مشخص میکند که آیا مخاطبان بازار هدف جذب یک آگهی خاصشدهاند و درنهایت عکسالعملی به آگهی نشاندادهاند یا خیر.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده