یادداشتی از جنیفر اسپنسر درباره اصول اساسی کارآفرینان موفق دنیای کسبوکار
نوپانا: اگر مشغول خواندن این مطلب هستید، یعنی به دنیای کسبوکارهای اینترنتی قدم گذاشتهاید. به عنوان یک کارآفرین، شما رویای کسب درآمد ماندگار و مشتریانی را دارید که عطش شما به انجام کار را سیراب میکنند. متاسفانه، بسیاری از افرادی که کسبوکاری راه میاندازند نمیتوانند نتیجه گرفتن آن را ببینند، چرا که از موانعی که دیر یا زود سر راهشان سبز میشوند، توان رد شدن ندارند.
در این مقاله، من با روهان شث مصاحبه کردهام که موسس «شرکت مشاوره روهان شث» است؛ من از او خواستم نکاتی را برای کارآفرینان بیان کند که دائما تلاش میکنند خودشان و کسبوکارشان را بهبود بخشند. در اینجا پنج عادت آمده که برای رسیدن به موفقیت مورد نظر خود، باید آنها را تمرین کنید.
۱. محتوای رایگان ارائه دهید
به عنوان یک کارآفرین که باید صورتحسابها را بپردازد، ایده مجانی بخشیدن بعضی چیزها چندان خوشایند نیست. در حقیقت، این مسئله با آن چیزی که قصد رسیدن به آن را دارید، در تضاد است. با این حال، ارائه محتوای مجانی در اصل یک استراتژی است. شرکتهای دیگر هم این مسئله را آزمودهاند و کستکو (Costco) هم یکی از آنها بوده است. در سال ۲۰۱۴، این شرکت به ژورنال آتلانتیک گفت که بعد از آزمودن بازار با نمونههای مجانی، فروش آنها ۶۰۰ برابر شده است.
به گفته شث، برای خلق برندی که مردم آن را بشناسند، به آن اعتماد داشته و آن را دوست داشته باشند، باید حول آن کاری که انجام میدهید ارزش به وجود بیاورید. خبر خوب این که لازم نیست همینطور به بخشیدن چیزهای رایگان ادامه دهید. وقتی اعتماد را جلب کردید، میتوانید شهرتی در حوزه خودتان به هم بزنید. در بدهبستان تعادل را رعایت کنید تا کسبوکار شما به نتیجه برسد.
۲. کارها را یکدست انجام دهید
هر کارآفرینی در یک روز معمولی، حجم کاری بسیار عظیمی دارد. مثلا شاید در هر لحظه باید ۵۰ کار مختلف را انجام دهد و به نظر میرسد که همیشه کاری برای انجام دادن باقی میماند. در این مرحله از کار، بسیار مهم است که پروژههایی را که ارائه میدهید، مخصوصا روی اینترنت، به شکل یکدست پیش ببرید. مخاطبین شاهد تولیدات شما هستند و در این مرحله، با آن چیزی که شما در اختیارشان میگذارید آشنا میشوند. به عنوان مثال اگر هر دوشنبه وبلاگ خود را با مطلبی بهروز میکنید و یک دوشنبه سر برسد و مطلبی روی وبلاگ ظاهر نشود، مخاطبین شما بسیار ناراحت خواهند شد. پس دقت کنید که تمامی کارهای خود را یکدست انجام دهید.
ارائه محتوای یکدست به مخاطبین خود در کسبوکار شما تاثیر بهسزایی خواهد داشت. نه تنها بیشتر این محتوا برای مخاطب رایگان است، بلکه اعتبار شما را هم بالا میبرد و به شما کمک میکند جایگاه مشخصی در صنعت برای خود بسازید. به علاوه، بهتر است که مخاطب نه تنها در مورد کسبوکار شما چیزی بخواند، بلکه در مورد آن حرف هم بزند. بنابراین حفظ یکدستی برای برقراری تعادل در میان مخاطبین هدف بسیار ضروری است.
۳. سبک زندگی سالم داشته باشید
میدانم با خود چه فکری میکنید، اینکه آنقدر سرتان شلوغ است که نمیتوانید ورزش کنید؛ درست مثل هر کارآفرین دیگری. آنهایی که میدانند مراقبت از خود به اندازه مراقبت از کسبوکار اهمیت دارد، از مزیت داشتن یک سبک زندگی سالم برخوردار خواهند بود. یکی از مهمترین مزایای ورزش کردن این واقعیت است که سطح اندورفین شما بالا میرود و این به مغز شما کمک میکند بهتر فکر کند. در حقیقت این کار تار عنکبوتهای ذهن شما را پاک میکند.
حتی بهتر از آن، دیگر لازم نیست هر روز در دفتر خود جلوی کامپیوتر قوز کنید که در نهایت منجر به افسردگی شدید میشود. داشتن یک سبک زندگی سالم تمامی این مشکلات را از بین میبرد و در روز کاری، با میزان استرس کمتری روبرو خواهید بود. در حقیقت، احتمالا همین حالا هم به اندازهی کافی ورزش نمیکنید. فقط بخشی از روز را به خود اختصاص دهید و بدوید یا پیادهروی کنید. فقط بلند شوید و کاری انجام دهید.
۴. برنامهای برای اهداف خود داشته باشید
هدف به شما کمک میکند از مسیر خود خارج نشوید. نقشه به شما کمک میکند به هدف خود برسید. گاهی اوقات کارآفرینها آماده شروع کار هستند، اما نمیدانند باید انتظار چه چیزی را داشته باشند یا هدف نهاییشان چیست. داشتن یک هدف تجاری میتواند به اندازهگیری موفقیت کمک کند و اگر آن را جایی یادداشت کنید، موضوع برای شما و شرکتتان جدیتر هم میشود؛ چرا که فکر از سر شما به بیرون منتقل شده و میتوانید آن را به شکل ملموس ببینید و روی اهدافی که باید به آنها برسید تمرکز کنید.
دوست دارید شرکتتان یک سال دیگر به کجا رسیده باشد؟ جواب را یادداشت کنید. دوست دارید شش ماه دیگر به کجا رسیده باشید؟ این را هم یادداشت کنید. حالا یک نقشهی عملی بنویسید که نشان میدهد چطور میتوانید به این اهداف دست پیدا کنید. با هر کارآفرین موفقی که صحبت کردهام، همگی اتفاق نظر داشتهاند که در کسبوکار باید هدف را تعیین کرد و برای رسیدن به آن برنامه ریخت.
خیلی از کارآفرینها همین نکته را از قلم میاندازند. آنها رویا و انگیزه دارند، اما نمیتوانند نقشه مناسبی تهیه کنند و کسبوکارشان هم به چیزی که در ذهن آنها بوده، نمیرسد. بنابراین تا وقتی چیزی را ننوشتهاید، انگار اصلا وجود ندارد.
۵. برای خانواده وقت بگذارید
بخشی از موفقیت در دنیای تجارت این است که بدانید چگونه زمان خود را مدیریت کنید. تعادل میان خانواده و کار بسیار مهم است و شما باید در مدیریت زمان به مهارت رسیده باشید تا بتوانید این تعادل را برقرار کنید. یکی از دلایلی که کارآفرینها خسته میشوند و از کار کنارهگیری میکنند این است که فراموش میکنند در یک خانواده و در کنار دیگران زندگی میکنند. اگر شما ندانید چه زمانی برای کار و چه زمانی برای بودن در کنار خانواده بهتر است، کار میتواند فشار زیادی به خانوادهتان وارد کند.
یک پیشنهاد این است که با خانواده خود صحبت کرده و همه چیز را برای آنها توضیح دهید. این فقط یک مثال است، فرض کنید شما کارتان را ساعت شش صبح شروع میکنید و میدانید که تا قبل از شش عصر کارتان تمام نمیشود. پس این را برای خانوادهتان توضیح دهید. بنابراین آنها میدانند که ساعت پنج بعدازظهر کار شما هنوز تمام نشده و نباید مزاحمتان شوند. از طرف دیگر، اگر ساعت شش و نیم بود و کسی برایتان ایمیل فرستاد، دیگر به خودتان برمیگردد چطور به قوانینی که تعیین کردهاید پایبند بمانید. فقط با خانوادهتان صحبت کرده و برنامهای را تعیین کنید که به کار همه میآید. روز تعطیلی و آخرهفته هم فراموش نشود.
نتیجهگیری
همه کارآفرینها موفق نمیشوند. بعضی از آنها امور دیگر را به جای کار انتخاب میکنند. برخی دیگر خسته میشوند، چون بیش از حد از خود کار میکشند. حتی بدتر، بعضیها نادیده گرفته میشوند. با این حال، شث اعتقاد دارد که اگر این پنج عادت را دنبال کنید، در میان کارآفرینان موفقی قرار خواهید گرفت که فهمیدهاند کارآفرینی یعنی کمی استراتژی، کمی داشتن سبک زندگی سالم و کمی وقت گذاشتن برای خانواده.
(همچنین بخوانید: چرا کارآفرینان باید همه چیز و همه کس را مورد سوال قرار دهند)