کارآفرینان موفق هرگز از این پنج اصل چشم‌‌پوشی نمی‌کنند
عادت‌هایی برای رسیدن به کسب‌وکار موفق ۸

کارآفرینان موفق هرگز از این پنج اصل چشم‌‌پوشی نمی‌کنند

توسط بهاره خاموددوست | ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ - ۱۳:۰۰ | ۱۲ دقیقه

یادداشتی از جنیفر اسپنسر درباره اصول اساسی کارآفرینان موفق دنیای کسب‌وکار

نوپانا: اگر مشغول خواندن این مطلب هستید، یعنی به دنیای کسب‌وکارهای اینترنتی قدم گذاشته‌​‌اید. به عنوان یک کارآفرین، شما رویای کسب درآمد ماندگار و مشتریانی را دارید که عطش شما به انجام کار را سیراب می‌‌​کنند. متاسفانه، بسیاری از افرادی که کسب‌​‌و‌‌کاری راه می‌‌​‌اندازند نمی‌‌​‌توانند نتیجه گرفتن آن را ببینند، چرا که از موانعی که دیر یا زود سر راهشان سبز می‌‌‌شوند، توان رد شدن ندارند.

در این مقاله، من با روهان شث مصاحبه کرده‌‌ام که موسس «شرکت مشاوره‌​‌ روهان شث» است؛ من از او خواستم نکاتی را برای کارآفرینان بیان کند که دائما تلاش می‌‌​‌کنند خودشان و کسب‌‌​و‌کارشان را بهبود بخشند. در این​جا پنج عادت آمده که برای رسیدن به موفقیت مورد نظر خود، باید آن‌​‌‌ها را تمرین کنید.

۱. محتوای رایگان ارائه‌ دهید

به عنوان یک کارآفرین که باید صورتحساب‌‌‌​‌ها را بپردازد، ایده​ مجانی بخشیدن بعضی چیزها چندان خوشایند نیست. در حقیقت، این مسئله با آن چیزی که قصد رسیدن به آن را دارید، در تضاد است. با این حال، ارائه​ محتوای مجانی در اصل یک استراتژی است. شرکت‌‌​های دیگر هم این مسئله را آزموده‌‌​اند و کستکو (Costco)  هم یکی از آن‌‌​‌ها بوده است. در سال ۲۰۱۴، این شرکت به ژورنال آتلانتیک گفت که بعد از آزمودن بازار با نمونه‌‌​‌های مجانی، فروش آن‌​‌ها ۶۰۰ برابر شده است.

به گفته​ شث، برای خلق برندی که مردم آن را بشناسند، به آن اعتماد داشته و آن را دوست داشته باشند، باید حول آن کاری که انجام می‌‌​دهید ارزش به وجود بیاورید. خبر خوب این که لازم نیست همینطور به بخشیدن چیزهای رایگان ادامه دهید. وقتی اعتماد را جلب کردید، می‌​توانید شهرتی در حوزه​ خودتان به هم بزنید. در بده‌​بستان تعادل را رعایت کنید تا کسب‌​و‌کار شما به نتیجه برسد.

۲. کارها را یکدست انجام دهید

هر کارآفرینی در یک روز معمولی، حجم کاری بسیار عظیمی دارد. مثلا شاید در هر لحظه باید ۵۰ کار مختلف را انجام دهد و به نظر می​‌رسد که همیشه کاری برای انجام دادن باقی می​‌ماند. در این مرحله از کار، بسیار مهم است که پروژه​‌هایی را که ارائه می‌دهید، مخصوصا روی اینترنت، به شکل یکدست پیش ببرید. مخاطبین شاهد تولیدات شما هستند و در این مرحله، با آن چیزی که شما در اختیارشان می​‌گذارید آشنا می‌​شوند. به عنوان مثال اگر هر دوشنبه وبلاگ خود را با مطلبی به​‌روز می‌​کنید و یک دوشنبه سر برسد و مطلبی روی وبلاگ ظاهر نشود، مخاطبین شما بسیار ناراحت خواهند شد. پس دقت کنید که تمامی کارهای خود را یکدست انجام دهید.

ارائه​ محتوای یکدست به مخاطبین خود در کسب‌​وکار شما تاثیر به​‌سزایی خواهد داشت. نه تنها بیشتر این محتوا برای مخاطب رایگان است، بلکه اعتبار شما را هم بالا می​‌برد و به شما کمک می‌​کند جایگاه مشخصی در صنعت برای خود بسازید. به علاوه، بهتر است که مخاطب نه تنها در مورد کسب‌​وکار شما چیزی بخواند، بلکه در مورد آن حرف هم بزند. بنابراین حفظ یکدستی برای برقراری تعادل در میان مخاطبین هدف بسیار ضروری است.

۳. سبک زندگی سالم داشته باشید

می‌​دانم با خود چه فکری می‌​کنید، این‌​که آن‌‌​قدر سرتان شلوغ است که نمی​‌توانید ورزش کنید؛ درست مثل هر کارآفرین دیگری. آن‌​هایی که می‌​دانند مراقبت از خود به اندازه​ مراقبت از کسب‌​وکار اهمیت دارد، از مزیت داشتن یک سبک زندگی سالم برخوردار خواهند بود. یکی از مهم​‌ترین مزایای ورزش کردن این واقعیت است که سطح اندورفین شما بالا می‌​رود و این به مغز شما کمک می‌​کند بهتر فکر کند. در حقیقت این کار تار عنکبوت‌​های ذهن شما را پاک می‌​کند.

حتی بهتر از آن، دیگر لازم نیست هر روز در دفتر خود جلوی کامپیوتر قوز کنید که در نهایت منجر به افسردگی شدید می‌​شود. داشتن یک سبک زندگی سالم تمامی این مشکلات را از بین می​‌‌برد و در روز کاری، با میزان استرس کمتری روبرو خواهید بود. در حقیقت، احتمالا همین حالا هم به اندازه‌​ی کافی ورزش نمی‌​کنید. فقط بخشی از روز را به خود اختصاص دهید و بدوید یا پیاده‌​روی کنید. فقط بلند شوید و کاری انجام دهید.

۴. برنامه​‌‌ای برای اهداف خود داشته باشید

هدف به شما کمک می‌​کند از مسیر خود خارج نشوید. نقشه به شما کمک می‌​کند به هدف خود برسید. گاهی اوقات کارآفرین​‌ها آماده شروع کار هستند، اما نمی‌​دانند باید انتظار چه چیزی را داشته باشند یا هدف نهایی​‌شان چیست. داشتن یک هدف تجاری می‌​تواند به اندازه‌​گیری موفقیت کمک کند و اگر آن را جایی یادداشت کنید، موضوع برای شما و شرکت‌​تان جدی‌​تر هم می‌​شود؛ چرا که فکر از سر شما به بیرون منتقل شده و می‌​توانید آن را به شکل ملموس ببینید و روی اهدافی که باید به آن​ها برسید تمرکز کنید.

دوست دارید شرکت​‌تان یک سال دیگر به کجا رسیده باشد؟ جواب را یادداشت کنید. دوست دارید شش ماه دیگر به کجا رسیده باشید؟ این را هم یادداشت کنید. حالا یک نقشه‌​ی عملی بنویسید که نشان می‌​دهد چطور می‌​توانید به این اهداف دست پیدا کنید. با هر کارآفرین موفقی که صحبت کرده​‌ام، همگی اتفاق نظر داشته‌اند که در کسب‌​وکار باید هدف را تعیین کرد و برای رسیدن به آن برنامه ریخت.

خیلی از کارآفرین​‌ها همین نکته را از قلم می‌​اندازند. آن‌​ها رویا و انگیزه دارند، اما نمی​‌توانند نقشه​ مناسبی تهیه کنند و کسب‌وکارشان هم به چیزی که در ذهن آن​ها بوده، نمی‌رسد. بنابراین تا وقتی چیزی را ننوشته​‌اید، انگار اصلا وجود ندارد.

۵. برای خانواده وقت بگذارید

بخشی از موفقیت در دنیای تجارت این است که بدانید چگونه زمان خود را مدیریت کنید. تعادل میان خانواده و کار بسیار مهم است و شما باید در مدیریت زمان به مهارت رسیده باشید تا بتوانید این تعادل را برقرار کنید. یکی از دلایلی که کارآفرین​‌ها خسته می‌شوند و از کار کناره‌​گیری می​‌کنند این است که فراموش می​‌کنند در یک خانواده و در کنار دیگران زندگی می​‌کنند. اگر شما ندانید چه زمانی برای کار و چه زمانی برای بودن در کنار خانواده بهتر است، کار می‌‌‌​تواند فشار زیادی به خانواده​‌‌تان وارد کند.

یک پیشنهاد این است که با خانواده​ خود صحبت کرده و همه چیز را برای آن‌​ها توضیح دهید. این فقط یک مثال است، فرض کنید شما کارتان را ساعت شش صبح شروع می​‌‌کنید و می​‌دانید که تا قبل از شش عصر کارتان تمام نمی‌​شود. پس این را برای خانواده‌‌‌​تان توضیح دهید. بنابراین آن​‌ها می​‌دانند که ساعت پنج بعدازظهر کار شما هنوز تمام نشده و نباید مزاحمتان شوند. از طرف دیگر، اگر ساعت شش و نیم بود و کسی برایتان ایمیل فرستاد، دیگر به خودتان برمی‌گردد چطور به قوانینی که تعیین کرده​‌اید پایبند بمانید. فقط با خانواده‌تان صحبت کرده و برنامه​‌ای را تعیین کنید که به کار همه می‌​آید. روز تعطیلی و آخرهفته هم فراموش نشود.

نتیجه​‌گیری

همه​‌ کارآفرین‌​ها موفق نمی​‌شوند. بعضی​ از آنها امور دیگر را به جای کار انتخاب می‌​کنند. برخی دیگر خسته می​‌شوند، چون بیش از حد از خود کار می​‌کشند. حتی بدتر، بعضی​‌ها نادیده گرفته می‌​شوند. با این حال، شث اعتقاد دارد که اگر این پنج عادت را دنبال کنید، در میان کارآفرینان موفقی قرار خواهید گرفت که فهمیده​‌اند کارآفرینی یعنی کمی استراتژی، کمی داشتن سبک زندگی سالم و کمی وقت گذاشتن برای خانواده.

منبع

(هم‌چنین بخوانید: چرا کارآفرینان باید همه چیز و همه کس را مورد سوال قرار دهند)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارکسب‌وکارهای اینترنتی روهان شثژورنال آتلانتیک کارآفرین موفق
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره بهاره خاموددوست

بهاره خاموددوست

بهاره خاموددوست دانش آموخته مهندسی عمران است. او از سال ۱۳۹۲ در نشریات دانشگاهی و مجلات منطقه‌ای و پایش بخش‌های مختلف استان مشغول بوده است. او همچنین سابقه فعالیت در پروژه‌های معماری و کارگاه‌های عمرانی را دارد.