عوامل موفقیت يك استارت‌آپ سخت‌افزاری
مدیرانی که هوشمندانه تصمیم می‌گیرند: ۶.۷

عوامل موفقیت يك استارت‌آپ سخت‌افزاری

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۱۶:۰۰ | ۹ دقیقه

تولیدکنندگان به هیچ عنوان تمایلی ندارند ظرفیت استفاده نشده داشته باشند.

نوپانا به نقل از پاسیت: زمانی که ایده‌ای به ذهن کارآفرینی خطور پیدا می‌کند تا رسیدن به یک محصول موفق تجاری، راه طولانی را باید پشت سر بگذارد. حال اگر کارآفرینی مصمم باشد تا استارت‌آپ خود را بر مبنای تولید یک محصول سخت‌افزاری پایه‌گذاری کند با ریسک‌ها، هزینه‌ها و دشواری‌های روزافزون بیشتری روبه‌رو خواهد شد. اما استارت‌آپ‌های سخت‌افزارمحور اگر به سه نکته راهبردی مهم دقت کنند، شانس موفقیت آنها بیشتر خواهد بود.

مهم‌ترین اصلی که باعث می‌شود مدیران بزرگ در کار خود موفق شوند، این است که آنها در سریع‌ترین زمان ممکن هوشمندانه‌‌ترین تصمیمات را اتخاذ می‌کنند. در صورت بی‌توجهی به این اصل، شرکت‌ها در یک چشم برهم زدن از گردونه تجارت به کنار خواهند رفت، به واسطه آنکه کوچک‌ترین اشتباه، نه تنها هزینه‌های جانبی بسیاری را برای آنها به همراه می‌آورد، بلکه باعث می‌شود یک استارت‌آپ زمان زیادی را از دست بدهد.

در حالی که پارامترهای متعددی را برای موفقیت یک استارت‌آپ سخت‌افزاری می‌توانیم مورد بررسی قرار دهیم اما در این مطلب به سه اصل مهمی اشاره می‌کنیم که با توجه به آنها شانس موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

۱- اطمینان حاصل کنید در حال تولید محصول مناسبی هستید

به‌طور معمول پیاده‌سازی تغییرات یا بهبود وضعیت یک محصول سخت‌افزاری در مقایسه با محصولات نرم‌افزاری رویکردی پیچیده‌تر است. زمانی که به دنبال ارتقا یا پیاده‌سازی تغییرات در یک محصول نرم‌افزاری هستید، به سادگی این توانایی را دارید تا نمونه تولید شده را به راحتی مورد بازبینی قرار دهید، اما در ارتباط با یک محصول سخت‌افزاری یا به عبارت دقیق‌تر فیزیکی، این بازبینی ممکن است چند ماه به طول بیانجامد، البته به شرط آنکه مدت‌زمانی که برای مهندسی یک محصول و اصلاح آن وقت صرف شده است را مورد محاسبه قرار ندهیم. در نتیجه اگر بتوانید داده‌های میدانی و اطلاعات بازار را به سرعت جمع‌آوری کنید، شانس موفقیت شما زیاد خواهد بود.

برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد بازار بهتر است بر حجم نظرسنجی‌ها بیافزاید و پژوهش‌های آنلاین بیشتری انجام دهید. این دو رویکرد به شما کمک می‌کنند اطلاعات بیشتری از بازار به دست آورید. همچنین سعی کنید تا حد امکان با کارشناسان حرفه‌ای حوزه کاری خود در تعامل باشید و نظر آنها در ارتباط با محصولی که در حال تولید آن هستید را جویا شوید.

(همچنین بخوانید: ۳۰ نکته برای جلوگیری از شکست استارت‌آپ)

۲- در فکر مشارکت با یک تولیدکننده باشید

بدون شک اگر بتوانید نظر مساعد یک تولیدکننده را به سمت محصول خود جلب کنید، شانس موفقیت استارت‌آپ سخت‌افزاری شما دوچندان می‌شود. مشارکت با یک تولیدکننده ایده‌آل و مناسب به معنای آن است که از فشار مالی بسیار در ارتباط با راه‌اندازی خط تولید، توسعه محصول و حتی انبارداری محصول رها خواهید شد. همچنین به این نکته دقت کنید تولیدکننده‌ای را انتخاب کنید که اولا محصولی مشابه با محصول شما را تولید می‌کند و ثانياً ظرفیت تولید اضافی استفاده نشده در اختیار دارد.

تولیدکنندگان به هیچ عنوان تمایلی ندارند ظرفیت استفاده نشده داشته باشند، به دلیل اینکه ظرفیت تولید نشده به معنای تجهیزات بدون استفاده و پرسنل بیکار است. این گروه از تولیدکنندگان با روی گشاده از شما و محصولاتتان (به شرطی که ایده‌آل باشد) استقبال می‌کنند. البته به این نکته دقت کنید تولیدکنندگان در ابتدا از شما سوال می‌کنند که آیا مشتری عمده و علاقه‌مند به محصول را در اختیار دارید یا خیر، در نتیجه همراه با پیدا کردن یک تولیدکننده مناسب به دنبال یک مشتری مناسب نیز باشید.

۳. به اصل مهم ابتدا فروش و بعد خرید دقت کنید

بزرگ‌ترین خطری که یک استارت‌آپ سخت‌افزاری را تهدید می‌کند، این است که موجودی انبار آن زیاد باشد. زمانی انباری پر از محصول خواهید داشت که موفق نشده‌اید آنها را به فروش برسانید، بنابراین زنگ خطر جدی برای شما به صدا در آمده است. به‌ طور معمول روال کار به این شکل است که شما به تعداد نسبتا محدودی محصول اولیه با کیفیت نیاز دارید. این محصولات به منظور آزمایش، ارزیابی بازار و جلب نظر مساعد مشتریان تولید می‌شوند.

پیش از آنکه دست به خرید انبوه مواد اولیه بزنید در ابتدا باید از مشتریان خود سفارش دریافت کرده باشید. بسیاری از استارت‌آپ‌ها از این نکته غافل می‌شوند و تاوان این اشتباه خود را به شکل گزافی می‌پردازند. به این موضوع نیز دقت کنید که این رویکرد ممکن است پیشرفت اولیه استارت‌آپ شما را با کندی همراه کند، به واسطه آن‌که طیف گسترده‌ای از مشتریان تنها زمانی محصول شما را خریداری می‌کنند که شما محصول آماده به عرضه‌ای را در انبار در اختیار داشته باشید، اما در این مقطع زمانی بهتر است از این مشتریان صرف‌نظر کرده و به جای آنها به دنبال مشتریانی باشید که حاضر هستند به شما سفارش دهند. بر همین اساس باید روی مشتریان برون‌مرزی متمرکز شوید. این مشتریان بین‌المللی به دنبال آن خواهند بود تا به‌طور مستقیم محصول شما را خریداری کنند، در نتیجه باید به دنبال یک توزیع‌کننده عمده نیز باشید. توزیع‌کننده‌ای که فرآیند انبارداری را برای شما انجام دهد.

اگر به این اصل مهم دقت کنید که ابتدا محصول خود را به فروش برسانید و بعد خرید کنید، با مشکل محصول در انبار مانده روبرو نمی‌شوید و ثبات و سود‌آوری استارت‌آپ شما بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند.

(همچنین بخوانید: ۱۰ شیوه تبلیغ اینترنتی برای کسب‌وکارها)

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارموفقیت startup
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.