تشکیل سه صندوق بورس ایده برای حمایت از استارت‌آپ‌ها
معاون سازمان صنایع کوچک خبرداد: ۵.۳

تشکیل سه صندوق بورس ایده برای حمایت از استارت‌آپ‌ها

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۰/۲۴ - ۱۲:۲۲ | ۶ دقیقه

غلامرضا سلیمانی از راه‌اندازی سه صندوق اعتباری در فرابورس برای حمایت از استارت‌آپ‌ها با‌ کمک معاونت علمی‌ و ‌فناوری ریاست جمهوری و سازمان صنایع‌ کوچک خبرداد.

استارت‌آپ‌ها یا همان کسب‌و‌کارهای نوپا همراه تازه نفسی برای کسب‌و‌کارهای سنتی به شمار می‌روند و به عقیده کارشناسان فرصت‌های بهتر و بیشتری را پیش‌روی فعالان اقتصادی قرار می‌دهند. این نوع کسب‌وکارها ضمن دسترسی سریع‌تر به اهداف می‌توانند پیشرفت‌های ارزنده‌ای را تجربه‌ کنند.

چابکی و بازدهی سریع‌تر به همراه بروکراسی کمتر از جمله ویژگی‌هایی است که برای استارت‌آپ‌ها تعریف شده‌است.

اگر‌ چه این سبک کسب‌و‌کار گاه منتقدانی را هم پیش‌روی خود داشته‌است اما بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند استارت‌آپ‌ها ظرفیت‌های بالایی در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود از جمله اشتغال را بر‌طرف کند.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گفتگو با خبرنگار نوپانیوز با تاکید بر اجرای رویدادهایی استارت‌آپی در شهرک‌های صنعتی کشور گفت: در حال حاضر توسط مدیریت صنعتی و فناوری شهرک‌های صنعتی این رویدادها در حال برگزاری است و در استان‌های مختلف کشور اجرا می‌شود.

غلامرضا سلیمانی خاطرنشان کرد: پیشنهاد شده که رویدادهایی استارت‌آپی در شهرک‌های صنعتی متناسب با رشته صنعت‌های مورد نیاز باشد تا به این روش بتوان از ایده‌های نوین کسب‌وکار برای توسعه صنعت بهره‌ گرفت.

وی همچنین با اشاره به فعالیت استارت‌آپ‌ها در شهرک‌های صنعتی در قالب فن‌بازار تصریح کرد: در حال حاضر 15 فن‌بازار در کشور ایجاد شده است و اگر کسی ایده‌ای نوین برای اجرا داشته‌باشد می‌تواند با ارائه آن زمینه اجرایی شدن آن ایده را فراهم کند.

به گفته سلیمانی تاکنون 40 مبادله صنعتی از طریق فن‌بازارها و استارت‌آپ‌های موجود در شهرک‌های صنعتی انجام شده است.

این کارشناس شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها را مفید و با بازده سریع توصیف کرد و افزود: البته حدود نیمی از استارت‌آپ‌ها در پنج سال اول فعالیت خود شکست می‌خورند اما با توجه به سرعت بازدهی آنها همان 50 درصد موفقیت هم ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل دولت‌های بسیاری از کشورها از مجموع 10ها هزار ایده‌ای که در رویدادهایی استارت‌آپی ارائه می‌شوند روی بخش‌های عمده‌ای از آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه گاها بانک‌ها به دلیل ریسک بالای استارت‌آپ‌ها از سرمایه‌گذاری بر این پروژه‌ها گریزان هستند تاکید‌کرد: با‌ کمک معاونت علمی‌ و ‌فناوری ریاست جمهوری و سازمان صنایع‌ کوچک سه صندوق اعتباری در فرابورس برای حمایت از استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی شده است که صندوق‌های مخاطره‌پذیر نام‌ دارند.

به گفته سلیمانی سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها هستند و قدرت ریسک‌پذیری مطلوبی دارند به این صندوق‌ها مراجعه کرده‌اند و فعالان حوزه استارت‌آپ ایده‌های خود را در این بورس ایده مطرح می‌کنند و پس از مطالعه و ارزیابی طرح آنها، حمایت‌های مالی لازم از این کسب‌و‌کارهای نوپا انجام می‌شود.

وی همچنین در خصوص تقابل کسب‌و‌کارهای سنتی و استارت‌آپ‌ها اذعان داشت: اکوسیستم کسب‌و‌کار در حال حاضر تغییر کرده و این یک واقعیت غیرقابل‌ انکار است که کسب‌و‌کارهای نوپا رشد قابل توجهی کرده‌اند.

معاون سازمان صنایع کوچک در همین زمینه ادامه داد: در زمانی که مترو در حال ایجاد بود عده‌ای مقاومت می‌کردند و آن را غیر‌ضروری می‌دانستند اما پس از مدتی پذیرفتند که مترو یک نیاز اصلی برای شهرهاست؛ درباره استارت‌آپ‌ها نیز همین شرایط حاکم است در صورتی که ممکن است عده‌ای آن را غیر‌ضروری و مشکل‌ساز بدانند.

وی بر ضرورت ایجاد تحول در بازار کار با‌ استفاده از استارت‌آپ‌ها تاکیدکرد و افزود: بخش اعظم مشکلات اشتغال کشور با کمک استارت‌آپ‌ها قابل حل است و این مساله در دنیا نیز بیش‌از‌پیش مورد توجه قرار‌گرفته‌است.

سلیمانی در تشریح مزایای استارت‌آپ‌ها خاطرنشان کرد: اگر کسب‌و‌کار سنتی 20 سال زمان نیاز دارد تا به بازدهی برسد کسب‌و‌کارهای نوپا طی چهار تا پنج سال به‌نتیجه می‌رسند و این مساله از هدر‌ رفت منایع و سرمایه‌ها جلوگیری می‌کند؛ هر چند ممکن است از هر یک هزار استارت‌آپ تنها چند استارت‌آپ به نتیجه برسد.

عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه تصریح‌کرد: با وجود همه مزایا برای پرورش کسب‌و‌کارهای نوپا ساز‌و‌کارهای خاصی مورد نیاز است که باید توسط مسئولان و دستگاه‌های مرتبط شکل‌بگیرد.

وی مراکز رشد‌ و‎‌ پارک‌های علم و فناوری را بستر مناسبی برای شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها دانست و اظهار امیدواری کرد با حمایت مسئولان دولتی توسعه این کسب‌و‌کارها سرعت بیشتری بگیرد.

برچسب‌ها: ایرانبورسکسب‌و‌کارسرمایه‌گذاراستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.