داده‌های کامپیوتری مشابه کدهای دی‌ان‌ای می‌شوند
ذخیره‌سازی به روش ژنتیک؛ ۸

داده‌های کامپیوتری مشابه کدهای دی‌ان‌ای می‌شوند

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۱۴:۰۰ | ۴ دقیقه

به زودی مایکروسافت یک راه‌حل ذخیره‌سازی برای بانک‌های اطلاعاتی ارائه می‌کند.

نوپانا: در آینده نزدیک با توجه به رشد بی‌سابقه و روزافزون حجم اطلاعات و داده‌های کامپیوتری در سراسر جهان، سرورها قادر به ذخیره اطلاعات به روش‌های معمولی نیستند. ایده ذخیره‌سازی داده‌ها مشابه کدهای ژنتیکی مولکول «دی‌ان‌ای» (DNA) به تازگی توسط شرکت‌های کامپیوتری مطرح شده است. اما برای عملی شدن چنین ایده‌ای بودجه بسیاری زیادی نیاز است. اخیراً مایکروسافت ادعا کرده قادر است تا سال ۲۰۲۰ یک راه‌حل ذخیره‌سازی مبتنی بر دی‌ان‌ای، برای بانک‌های اطلاعاتی به ارمغان آورد.

همان‌طور که می‌دانیم کار دی‌ان‌ای ذخیره اطلاعات ژنتیکی در قالب کدهای ژنتیکی سه‌گانه است. در واقع هر مولکول دی‌ان‌ای حجم بالایی از اطلاعات را به صورت بسیار فشرده در خود ذخیره کرده است. محققان دریافته‌اند که می‌توانند همین امر را درباره اطلاعات و دیتاهای کامپیوتری نیز انجام دهند.

(همچنین بخوانید: ۲۰۰ میلیون دلار برای داده‌های سیاه)

نظام دقیقی که در ساختار مولکول‌های دی‌ان‌ای وجود دارد این امکان را به محققان علوم زیستی داده است که بتوانند به راحتی آن را آنالیز کنند، و با در دست داشتن تعدادی آنزیم بتوانند به سادگی مقدار زیادی از این مولکول را تکثیر کنند. از طرفی اگر این مولکول در شرایط مناسبی قرار بگیرد، می‌تواند میلیون‌ها سال پایدار بماند و اطلاعات را در خود حفظ کند.

از آنجا که این ویژگی‌ها برای ذخیره و حفظ داده‌های کامپیوتری بسیار مناسب به نظر می‌رسند، محققان علوم کامپیوتر در تلاش هستند تا الگویی مشابه به مولکول‌های دی‌ان‌ای برای سازوکار ذخیره اطلاعات طراحی کنند.

حال باید دید مایکروسافت در این مأموریت جدید خود چگونه عمل خواهد کرد. پیش از این نیز مایکروسافت برای الگوهای داده‌کاوی، روش‌های قابل قبولی ارائه داده بود.

منبع

(همچنین بخوانید: فناوری چگونه از طبیعت الهام می‌گیرد؟)

برچسب‌ها: جهانداده‌کاویstorageDNAذخیره اطلاعاتبانک اطلاعاتیدادهdata
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی