هفت شهری که آینده استارت‌آپ‌ها را رقم می‌زنند
زیست‌بوم‌های استارت‌آپی نسل بعد؛ ۸

هفت شهری که آینده استارت‌آپ‌ها را رقم می‌زنند

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۱۶:۰۰ | ۶ دقیقه

برخلاف تصور موجود، برای تاسیس و رشد استارت‌آپ، حتما نباید به کلان‌شهرها رفت.

نوپانا: برای فعالان حوزه کسب‌وکار، شهرهایی مانند نیویورک، سان‌فرانسیسکو، سن‌خوزه و لس‌آنجلس، بزرگ‌ترین شهرهای استارت‌آپی دنیا محسوب می‌شوند. اما برخی دیگر از موسسان استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران در شهرهای دیگری فعالیت می‌کنند که کسی فکرش را نمی‌کند چه ظرفیتی بالایی برای کسب‌وکار و پیشرفت در این شهرها وجود دارد و این شهرها آینده استارت‌آپ‌ها را رقم می‌زنند. اطلاع از این شهرها و تجربیات آنها کمک می‌کند که ما نیز به جای تمرکز فعالیت‌های استارت‌آپی در پایتخت، زمینه رشد اکوسیستم استارت‌آپی را در شهرهای مختلف کشورمان ایجاد کنیم. به همین منظور، در ادامه با هشت مورد از این شهرهای مهم آشنا می‌شویم:

۱- شهری ارزان با دستمزد پایین

در شهر اسپرینگ‌فیلد از ایالت میزوری (Springfield, Missouri) دستمزد کارگران و هزینه‌های مالیاتی پایین است. همین مسئله اسپرینگ‌فیلد را به مکان خوبی برای راه‌اندازی و پیشرفت تبدیل کرده است. مسئولان این ایالت برنامه‌های اجرایی زیادی را برای رونق کسب‌وکار، ایجاد استارت‌آپ و حضور شرکت‌های بزرگ عملی کرده‌اند. فروشگاه‌ زنجیره‌ای بزرگ باس‌پرو (Bass Pro) در این شهر رشد کرده است.

۲- قطب جنوبی استارت‌آپ‌ها

شهر آستین در ایالت تگزاس (Austin, Texas)، جنوبی‌ترین قطب استارت‌آپی این ایالت محسوب می‌شود. فضای صمیمی کسب‌وکار در این شهر موجب شده است شرکت‌های فناوری بزرگ کار خود را در آستین آغاز کنند و فرصت‌های زیادی را برای استعدادهای بومی به وجود بیاورند. این شهر از نظر سرعت رشد کارآفرینی، بعد از واشنگتن، در رتبه دوم قرار دارد.

(همچنین بخوانید: سرمایه‌گذاری کلان سنگاپور روی هوش مصنوعی)

۳- شهری با تمام امکانات

شهر پروو در ایالت یوتا (Provo, Utah)، تمام عناصر لازم یک زیست‌بوم استارت‌آپی را دارد. دانشگاه‌های تخصصی، سرمایه‌گذاران فعال و امکانات شهری مناسب. برای مثال در این شهر فضاهای کار مشترک مانند «ساختمان استارت‌آپ» و همچنین برنامه‌هایی برای ارتباط استارت‌آپ‌ها با هم وجود دارد.

۴- خانه سرمایه‌گذاران فرشته

دموین، شهری در ایالت آیووا (Des Moines, Iowa) است که در زمینه کارآفرینی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و در آن سازمان‌هایی مانند دی‌اس‌ام (DSM) وجود دارند که برای حمایت از کارآفرینان و تشویق سرمایه‌گذاران فرشته، فعالیت می‌کنند.

۵- شهری پرجاذبه برای فعالان استارت‌آپی

در کلورادو اسپرینگز، ایالت کلورادو ( Colorado Springs, Colorado) چند سازمان و منابع گوناگون وجود دارد که دسته‌دسته کارآفرینان را برای شروع فعالیت‌های استارت‌آپی به این شهر کشانده است و با رونق کار آنها نیروهای جدیدی در این شهر پرورش می‌یابند.

۶- شهری که از بحران، موفق بیرون آمد

لاس‌وگاس در ایالت نوادا (Las Vegas, Nevada) پس از بحران مالی ۲۰۰۸، در مدت زمان کوتاهی از جنبه‌های گوناگون استارت‌آپی رشد کرد و خود را از بحران بیرون کشید. وگاس شرکت‌های بین‌المللی زیادی در حوزه فناوری را به سمت خود جذب کرده است.

۷- خانه اول تک‌شاخ‌ها

سیاتل، در ایالت واشنگتن (Seattle, Washington) خانه اول تک‌شاخ‌هایی مانند مایکروسافت و استارباکس بوده که به بهشت کارآفرینان و کسب‌وکارهای نوپا تبدیل شده است. در واقع واشنگتن با امکاناتی که در آن برنامه‌ریزی شده است، میان شرکت‌های تازه‌تاسیس و برندهای بزرگ کسب‌وکار، پل ارتباطی ایجاد می‌کند.

هرکدام از این شهرها ظرفیت‌های خاص خود را دارند و می‌توان امید داشت که با گرایش نسل جدید کارآفرینان به سمت آنها، آینده استارت‌آپی دنیا در این شهرها رقم خواهد خورد.

منبع

(همچنین بخوانید: سبقت استکهلم از رقبای اروپایی‌اش)

برچسب‌ها: زیست‌بوماستارت‌آپجهانکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا