دلایل رونق استارت‌آپی هنگ‌کنگ
زیست‌بومی برای فردا ۷.۵

دلایل رونق استارت‌آپی هنگ‌کنگ

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۱۱:۰۰ | ۵ دقیقه

شهری که زمانی کارآفرینان را ناامید می‌کرد، امروز به فکر جهانی شدن است.

نوپانا: در هفت سال گذشته، زیست‌بوم استارت‌آپی هنگ‌کنگ، دست‌خوش تغییرات زیادی شده است. به طوری‌ که تا قبل از آن سرمایه‌گذاران کمی جرات می‌کردند پول خود را در یک کسب‌وکار نوپا سرمایه‌گذاری کنند. از طرف دولت حمایت چندانی صورت نمی‌گرفت و در کل می‌توان گفت زیست‌بومی وجود نداشت.

اما شرایط یکسان نماند و کارآفرینان هنگ‌کنگی، فضای کسب‌وکار را به سمتی هدایت کردند که در تازه‌ترین اخبار، از این شهر به‌عنوان یکی از پررونق‌ترین زیست‌بوم‌های استارت‌آپی چین یاد می‌شود. این خبر مردم این منطقه را شگفت‌زده کرده است. این پیشرفت بدون شک باعث می‌شود هنگ‌کنگی‌ها در مسیر جهانی‌شدن محکم‌تر قدم بردارند. تغییر در زیست‌بوم استارت‌آپی هنگ‌کنگ و پیشرفت آن ریشه در عوامل متعددی دارد، همانطور که برخی از عوامل، دشمن این پیشرفت بوده‌اند. در ادامه این عوامل بازدارنده را بیشتر بررسی خواهیم کرد:

استعداد

در یک‌ سال اخیر، زیست‌بوم استارت‌آپی هنگ‌کنگ ۲۴ درصد بزرگ‌تر شده و حجم سرمایه‌گذاری خارجی در آن ۲۰ درصد افزایش داشته است. پیش از این، هرکس در هنگ‌کنگ کسب‌وکاری را راه‌اندازی می‌کرد، پس از مدت کوتاهی آن را نیمه‌کاره رها کرده و به سیلیکون‌ولی مهاجرت می‌کرد. هرچند هنوز هم این عادت به طور کامل از بین نرفته است، ولی اوضاع با گذشته متفاوت است و با بهتر کردن زمینه کاری، سرمایه‌گذاران خارجی وارد این شهر می‌شوند.

(همچنین بخوانید: خیزش چین برای رهبری تجارت جهان)

سرمایه

در گذشته، بیشتر سرمایه‌گذاری‌های این شهر در دست خانواده‌های ثروتمند و معروف بود. اما امروزه شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه‌ بزرگی در این شهر ایجاد شده‌اند و برخی از آنها تا حدی رشد داشته‌اند که در غول‌های استارت‌آپی چین، مانند علی‌بابا (Alibaba)، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

زیرساخت‌ها

امروزه در هنگ‌کنگ بیش از پنجاه فضای کار مشترک، شتاب‌دهنده، مرکز رشد و پرورش خلاقیت وجود دارد. گسترش زیرساخت‌ها در این شهر یکی از اولویت‌های کاری دولت نیز شده و تسهیلات بسیاری را در اختیار مدیران استارت‌آپی گذاشته است.

حمایت

در گذشته، حفظ یک استارت‌آپ دشوار‌ترین کار ممکن بود و این مسئله فضای موجود را برای موسسان ناامیدکننده می‌کرد. اما امروزه، علاوه بر وجود زیرساخت‌های بهتر، حمایت‌های دولتی و شرکت‌های سرمایه‌گذار از استارت‌آپ‌ها حمایت زیادی می‌شود. علاوه بر این موارد، استقبال عمومی نیز بیشتر شده است و مردم بسیاری از نیازهای خود را با استارت‌آپ‌ها برطرف می‌کنند. این چهار مورد، اصلی‌ترین دلایل رونق استارت‌آپی هنگ‌کنگ به شمار می‌روند و این شهر را به مرحله‌ای رسانده‌اند که در فکر جهانی شدن و معرفی خود به عنوان یکی از زیست‌بوم‌های استارت‌آپی بزرگ دنیا است.

(همچنین بخوانید: تلاش کره برای تصاحب بازار پرداخت همراه)

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارجهانزیست‌بوم
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا