استارت‌آپ‌های درمان‌گر
درمان مجازی به کدام سو می‌رود؟ ۶

استارت‌آپ‌های درمان‌گر

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۳:۵۰ | ۵ دقیقه

استارت‌آپ‌ها شکاف میان تعداد کسانی که به درمان نیاز دارند و امکانات و فضاهای درمانی را پر می‌کنند.

به گزارش نوپانیوز، با گسترش میزان استفاده مردم از درمان آنلاین و ایجاد استارت‌آپ‌‌ها و برنامه‌ها هایی در این زمینه، مسیر روان‌درمانی به سمت خلاقیت‌های بیشتر در زمینه طراحی و تولید برنامه‌های راحت‌تر و کاربردی‌تر سوق پیدا کرده است.

باوجود این استارت‌آپ‌‌ها و سرویس‌های گوناگونی که ارائه می‌دهند، افراد بیشتری از مکان‌های مختلف، برای درمان راحت‌تر شده‌اند، و درکل این استارت‌آپ‌‌ها درزمینه درمان روانی تغییراتی اساسی به‌وجود آورده‌اند. یک نمونه از آن‌ها مس‌من (MassMen) است که فرد با استفاده از آن می‌‌تواند کاملا ناشناخته بماند و بدون ارائه مشخصات شخصی، روند درمان را پیش بگیرد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که بین کسانی که به درمان روانی نیاز دارند و تعداد امکانات و فضاهای درمانی برای پاسخگویی به این نیاز، شکاف بزرگی وجود دارد و این مساله ضرورت تاسیس این‌گونه استارت‌آپ‌ها را نشان می‌دهد.

تا کنون چه اثراتی از درمان مجازی دیده‌ایم؟ چه نتایج مثبت یا منفی درپی داشته‌اند؟

یکی از نتایج مثبت درمان مجازی این است که مراجع در خانه است و این کار را برای خیلی‌ها بسیار راحت‌تر می‌کند. به‌خصوص برای آن‌هایی که وقت زیادی در فضای مجازی می‌گذرانند.

درمان مجازی می‌تواند از نظر اقتصادی به نفع مراجعین باشد. از طرفی هزینه رفت و آمدی به‌وجود نمی‌آید و همچنین بعضی از کلینیک‌های طرف قرارداد، به کاربران این برنامه‌ها تخفیف‌ می‌دهند. جدای از این‌ها فرد می‌تواند همزمان چند متخصص را بررسی واز بین آن‌ها انتخاب کند و دچار فرآیند فرساینده‌ آزمون و خطا نمی‌شود. علاوه بر این، چون این برنامه‌ها آنلاین هستند می‌توان به‌راحتی و با گوشی موبایل از هر جایی که هستند، از آن‌ها استفاده کرد.

البته نباید این مساله را نادیده گرفت که از نگاه روانشناسی میان درمان حضوری و مجازی تفاوت‌هایی وجود دارد و برخی از ویژگی‌های درمان حضوری در درمان مجازی وجود ندارند. اما در مقابل آن برای برخی اختلالات خاص و نیزکسانی که شرایط رفتن به کلینیک را ندارند (مانند کسانی که در زمینه ترس مشکل دارند و همیشه احساس عدم امنیت دارند و ترجیح می‌دهند پشت مانیتور باشند)، این مدل درمان بسیار کاربردی است.

 با این همه آینده‌ درمان مجازی همچنان مبهم است. روش کار درمان‌گران با بیماران مجازی دچار تغییراتی شده است. استارت‌آپ‌ها با ایجاد امکانات نو و خلاقانه می‌توانند این امید را زنده نگه دارند تا افراد بیشتری برای شناخت بهتر خود و نیز برطرف کردن نگرانی‌های فردی و روانی‌شان اقدام کنند.

 

 

برچسب‌ها: ایرانجهاندانشتکنولوژیکسب‌و‌کارشتاب‌دهندهایده
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا