چگونه با ناکامی‌های خود صلح کنیم
قسمت اول؛ ۸

چگونه با ناکامی‌های خود صلح کنیم

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۱۳:۱۵ | ۵ دقیقه

مثبت‌ بیاندیشید اما با پیش‌ینی شکست، خود را برای مواجهه با آن آماده کنید.

نوپانا: زمانی که وارد عرصه ایجاد کسب‌وکار و راه‌اندازی استارت‌آپ شُدید، باید احتمال شکست را نیز در نظر بگیرید. درست است که باید مثبت‌اندیش باشید و مدام به پیروزی فکر کنید اما باید خود را برای شکست نیز آماده کنید.

حتی افراد موفقی مانند والت دیزنی، هنری فورد، استیو جابز و بسیاری دیگر نیز در اولین تلاش‌های خود ناموفق بوده و شکست خورده‌اند. البته ادیسون از این تجربیات، به‌عنوان شکست یاد نمی‌کند، بلکه می‌گوید «من هیچ‌گاه شکست نخوردم؛ بلکه ده هزار راه برای نرسیدن به پیروزی پیدا کردم».

حال سؤال این است که چرا یک استارت‌آپ شکست می‌خورد؟ پاسخ ساده است، عدم تجربه کافی در تجارت. این مسئله موجب می‌شود اشتباهات زیادی مرتکب شوید و این اشتباهات پس از مدتی روی ذهنیت شما نسبت به عملکرد و موفقیت‌تان تأثیر می‌گذارد و به‌تدریج وارد زنجیره‌ای از اشتباهات می‌شوید. مثلاً پرداخت قبض‌ها را فراموش می‌کنید، در برنامه‌ریزی روزمره خود با مشکل مواجه می‌شوید، زمان کم می‌آورید، در روابط با همکاران دچار مشکل شده و احساس ناامیدی می‌کنید و مواردی از این‌ دست که شما را آرام‌آرام به سمت شکست سوق می‌دهد.

اما در این مقاله سعی نداریم بگوییم چرا شکست می‌خوریم، بلکه می‌خواهیم بدانیم زمانی که شکست خوردیم چه باید بکنیم و چطور با شکست‌ها کنار بیاییم یا حتی با آنها رفاقت کنیم. اگر داستان زندگی افراد موفق را بخوانیم خواهیم دید که همه آنها از شکست‌ها به‌عنوان بهترین تجربه‌ و درس‌ یاد می‌کنند گویی بهترین معلم‌های آنها شکست‌های‌شان بوده‌ است.

روش‌های زیادی برای اینکه هنگام شکست، خود را آرام کنیم، وجود دارد. دقیقاً از لحظه‌ای که می‌فهمیم شکست خورده‌ایم باید فرآیند کنار آمدن با آن را نیز یاد بگیریم. چند مورد از این روش‌ها را در ادامه مرور می‌کنیم:

۱- کلید احساسات منفی را خاموش کنید

توصیه خاموش کردن احساسات منفی به معنای آن نیست که در همان لحظه، لبخند بزنید یا ظاهرسازی کنید و به دیگران نشان دهید حال شما کاملاً خوب است. بلکه فقط به مسائل منفی فکر نکنید. ذهن خود را روی ورود امواج منفی ببندید و درعین‌حال به خود حق بدهید که سوگواری کنید. یک کاغذ بردارید و هرچه را احساس می‌کنید باعث این شکست شده است، بنویسید. هر کاری را که درست انجام داده‌اید نیز ثبت کنید و اشتباهات را هم در طرف دیگر کاغذ بیاورید. با شکست مبارزه نکنید بلکه آن را در آغوش بگیرید و به این فکر کنید که تجربه‌ای دیگر در زندگی شما رقم خورده است.

۲- به روزهای خوب گذشته بیاندیشید

به عقب بازگردید و به تمام روزهایی که همه‌چیز آرام‌تر بود فکر کنید. روابط خوبی که با کارمندان و مشتریان داشتید. رفت‌وآمدها، موفقیت‌ها، پیشرفت‌ها و تمام لحظات خوبی که باعث خوشحالی شما می‌شد. یک‌بار به تمام روزهایی طلایی که قبل از این شکست داشتید فکر کنید. این امر روی ضمیر ناخودآگاه شما تأثیر مثبتی خواهد گذاشت و تحمل شکست را برای شما بسیار راحت‌تر خواهد کرد. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند دیگر به خاطرات خوب گذشته فکر نکنند اما این راه‌حل مناسبی نیست. ذهن ما در لحظات اولیه شکست، تشنه امواج مثبت است و خاطرات شیرین منبعی سرشار از این امواج است پس لطفاً به تمام خاطرات خوب گذشته فکر کنید.

ادامه این گزارش را در قسمت بعد بخوانید.

منبع

(در این زمینه همچنین بخوانید: سه درس مهم از شکست یک استارت‌آپ)

برچسب‌ها: موفقیت استارت‌آپشکست
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی